MATEJ KRAJNC: Klematis, pesmi iz zgodbe o vzpenjavki, EP (Slušaj najglasnije, 2020)
Uvijek sklon metaforama, pomislilo bi se kako je ovaj kraći Matejov EP neka pošalica na kurentne događaje vezane uz uspinjaču ili možebitno žičaru. A takvih dogodovština poput onih u Zagrebu, Bandićevih obećanja izgradnje nove žičare koja treba onima kojima treba, u deželi zasigurno ima. Ali, uvijek su tu začkoljice kojima treba gledati kroz retke i prste.
EP naime nije niti jedno niti drugo, a niti treće, ako pogledate botanički omot s ružama ili nekim sličnim cvijećem prodefiliran kroz zagasitu fotografsku negativ-color art tehniku kakvom se često znao služiti Andy Warhol. Fabula se svodi na sofisticiranu ironiju post-Brexit zbivanja u Britaniji gdje se osim vlastitim libretom zajedljivih i ciničnih poetskih floskula poslužio i jednim tekstom čuvenog škotskog književnika Roberta Burnsa (1759 - 1796) koji je mahom pisao ruralnom idilom nadahnutu poeziju. Pa premda je od njegovih radova prošlo skoro 220-230 godina, izabrana "Višavska Mary (Highland Mary)" još uvijek kroz te 'retke' pokazuje osim ljubavno-darkerskog štiha i elemente društvenog feudalizma kojeg se danas vrlo lako može uklopiti u kapitalistički despotizam i nelojalnost.
Glavni dio cjeline su Matejeve prispodobe o viktorijanskom razdoblju pijanih kicoša, grabeži, otimačini po cestama ("Velika roža, mesojeda roža"), pa se baca u današnje vrijeme u kojem niže svega i svačega nabacanoga od West Hempsteada, turističko-šoping šetnji do Tesca ("Finchley Road"), a glavna, vrlo kratka poanta fokusirana je u temi "Veličanstvo": 'Hej, veličanstvo, kosti so na tleh,/ Bach je umrl že včeraj ob treh./ Nekaj glasov se v grmovju premika./ Hej, veličanstvo, hej, kronana dika,/ kdo se bo zjutraj oblekel v oklep/ in vzel vile v roke in spodvil rep?' ironično, po običaju ciljajući nesagledive razlike između elitnog i plebejskog društva, točnije potentnost britanskih titula spram običnog pučanstva. U zadnjoj pjevanoj "Kaj bož zdaj, Lord Fauntleroy?" daje konačnu poantu britanskoj odluci zapečačenoj Brexitom 'Poglej gozdove, grad poglej. Zdaj vse to ni več tvoje'.
Svojim klasičnim kantautorskim manirom s akustarom tamburom, slojevito je svakoj kompoziciji dodao čudan psihodeličan background izvitoperenih zvukova, očito eksperimenata na gitari, a možda i klavijaturama što najjasnije predočava u odjavnom, kratkom instrumentalu "Post-Brexit blues". Vrlo sažeto i jasno fokusirano ostvarenje o uspinjači na društvenoj ljestvici intepretirano kroz rakurs viktorijanskog rasipništva i razuzdanosti.
Naslovi: 1.Velika roža, mesojeda roža, 2.Višavska Mary (Highland Mary, Robert Burns), 3.Finchley Road, 4.Veličanstvo, 5.Kaj bož zdaj, Lord Fauntleroy?, 6.Post-Brexit blues