home > mjuzik > Traperji

kontakt | search |

MATEJ KRAJNC: Traperji (Slušaj najglasnije, 2015)

Da je ovo metaforička priča o Velikom Bleku i traperima kao što prikazuje omot, možda bi nešto bilo i od revolucije.

S omotnicom prve epizode nekoć čuvenog stripa Veliki Blek iz edicije Lunov Magnus Strip, koliko me pamćenje služi, objavljenog cirka 1975., elem godine rođenja Mateja Krajnca kad je 5 tadašnjih jugoslavenskih dinara još imalo apoen u papirnatoj novčanici (čini mi se da je bila zelena), ovo njegovo 54. diskografsko izdanje tek samo djelomice evocira na stratešku taktiku trapera s prostranstava od okolice Bostona sve do Quebeca koji su se borili protiv britanskih osvajača - crvenih mundira koncem 18. stoljeća. Kremenjače, kubure, barutni dim, troroge i krznate kape se ne spominju, već u atmosferi lebdi relativno mirniji duh nekog teškog vremena borbe za nezavisnost s obaveznom dozom Krajncove satire koja očito ne može mimoići i nekoliko zanimljivih lirskih prerada, ovaj puta tri komada Bruce Springsteena i jednog Fred Rosea.

Takozvani individualni i gerilski rat praktički golorukih potomaka pionira divljeg američkog istoka stacioniranih po šumskim kolibicama i malim utvrdama uz tada još nejasne granice USA i Kanade nanosio je velike materijalne i vojne štete Britancima, a i Francuzima koji su se otimali za velike teritorije spotičući se na raznorazne lukave štoseve trapera, a na koncu, nakon vrlo dugačkih natezanja, obje tadašnje kolonijalističke velesile su s vremenom povukle okupacijske trupe i ostavile se ćoravog posla. Protiv jednostavnih, ali i vrlo pronicljivih lovaca koji su ustvari bili pretečom partizanskog načina ratovanja nije bilo adekvatnih strateških rješenja iz londonskih i versajskih palača. Krajnc shodno tome tek samo metaforički povlači paralele sa situacijom nekadašnjeg Novog svijeta i današnjeg starog kontinenta razvezujući svoje uobičajene vremenske skokove iz prošlosti u sadašnjost vrludajući naširoko po alegorijama od Hamletovske lubanje i citata 'biti ili ne biti', hoda po grobljima na razmeđi dvije granice, priznaje da je situacija do grla u govnima ("Do vratu v dreku", obrada Springsteenove "Big muddy"), sluša raznorazna krčmarska naklapanja, prečesto skreće s osnovne tematike u dovitljive bezazlenosti ("Lutke", "Noč pleše", "Groteskna praznina kašlja v moj ajdared") i tek se na koncu albuma ovlaš dodiruje osnovice spominjanjem Velikog Bleka ("Quebec"). Da nije još tri obrade "Onkraj meje (Across the border)", "Linda, rad bi bil s teboj (Linda let me be the one)" (obje od Springsteena) i "Usmili se in pusti, da po svoje grem (Take these chains, Fred Rose)" koje uz zgodne prevode donose i melodičniji segment, velika većina ovog materijala bila bi posve neprohodna jer je u principu sirove naravi, očito sakupljenih pjesama koje su stajale možda kao otpatci nekih drugih poglavlja. Čak u jednoj od njih Matej kaže da ima toliko pjesama kojima ne zna niti broja, a sasvim je vjerojatno da se mnogih možda niti ne bi sjetio od prve da neke od njih zatraže fanovi na njegovim nastupima.

Svirka je vrlo štura, svedena samo na akustičnu gitaru s pozamašnim lo-fi ugođajem u kome se pronađe i poneki staccato detalj, no ono po čemu je uglavnom najspecifičniji na čistim akustičnim albumima, bogatim scenarijem sa smislenom dramatikom, ovaj puta je fulao 'celu žogu' poentiravši tek samo nekoliko zicera nedovoljnih za konačnu zmagu. Album je kao otprilike i u slučaju daleko dotjeranijeg "Divlji zahod" (divlji zapad) rađenog po scenariju istoimenog čudnovatog literarnog djela samo s dijalozima pokušaj vrlo sličnog štosa na foru humoreske. Samo ovaj puta manjka stanoviti literarni original; on se doduše više figurativno i inspirativno nalazi u mnoštvu stripova Velikog Bleka i 4 glazbene teme koje je Krajnc svrsishodno iskoristio za najjednostavnije obrade produljivši jedan optimalno zanimljiv opus od maksimalno 5-6 pjesama pogodnih za EP u pretovaren album s još najmanje 7-8 nepotrebnih tema koje nisu čak niti zvučno oblikovane u nekom primamljivom obliku. "Traperji" su samo puka fraza i vrlo brzo zaboravljiv album u njegovom opusu.

Naslovi: 1.V roki lobanjo držim, 2.Do vratu v dreku (Big muddy, B.Springsteen), 3.Onkraj meje (Across the border, B.Springsteen), 4.Linda, rad bi bil s teboj (Linda let me be the one, B.Springsteen), 5.Novice iz ulice obupa, 6.Sestanek na pokopališču, 7.E-dur, D-dur, 8.Usmili se in pusti, da po svoje grem (Take these chains, Fred Rose), 9.Stol, 10.Lutke, 11.Noč pleše, 12.Police, 13.Epigram, 14.Groteskna praznina kašlja v moj ajdared, 15.Quebec

Ocjena (1-10): 5
Web: www.matejkrajnc.com

Diskografija:
Glory And Honor (1998)
Na prvem ovinku (1999)
Matej Krajnc in Agencija Rokenrol: V akciji (2001)
Agencija Rokenrol: Drugi udarec (2002)
Vse pesmi so tihe (2002)
Likvidamber (2004)
Prepozno za svetnike (2005)
Blind Boy Spectacles sings Country Gospel (2006)
Tekoma (2009)
Deževje nima besed (2010)
Deževje nima besed - 2. natis (2010)
Zeitgeist (2010)
Prigotovitve (2010)
Historica; Demo Sessions Vol.1 (2011)
Ancient; Demo Sessions Vol.2 (2011)
Shalinduk (2011)
Storyville (2011)
Vse zaudarja po tišini (2011)
Vstop prepovedan! (2011)
Ure Quartz... (2011)
Storyville (2012)
Pesmi za gospodarsko krizo (2012)
Bertol Brecht Landsknecht (2012)
Balada za bencinsko s sirom (2012)
Trio Karaul: Plašč (2012)
Baskerville (2012)
Slovenske narodne (2012)
Replika EP (2012)
Predtakt (2012)
Gora Stipe (2013)
Zombi country (2013)
Zastrupitev z algami (2013)
Slovenska popevka (2013)
Aaargh! (2013)
Eluvies (2014)
Epistula (2014)
MATEJ KRAJNC & SUŽNJI SENDVIČEV - Na meji (2014)
MATEJ KRAJNC & SUŽNJI SENDVIČEV - Vse pesmi so tihe (2014)
Srednjeveške balade (2014)
Zelk (2014)
Divlji zahod (2014)
Psalmi iz daljave (2014)
Revizor (2014)
Blind Boy Spectacles Blues Session, EP (2014)
E.P. Blvd Revisited (2014)
Nad samotnim breznom (2014)
BREM - Prvo poglavje (2015)
N.N. (2015)
MATEJ KRAJNC in GORAN RADIČ - Ciklamen & agitator (2015)
...Rdeča nit (2015)
Brez omejitev (2015)
4 v vrsto, EP (2015)
Kartagino je treba porušiti (2015)
Traperji (2015)

ocjena albuma [1-10]: 5

horvi // 18/09/2015


PS: Naslovi: 1.V roki lobanjo držim, 2.Do vratu v dreku (Big muddy, B.Springsteen), 3.Onkraj meje (Across the border, B.Springsteen), 4.Linda, rad bi bil s teboj (Linda let me be the one, B.Springsteen), 5.Novice iz ulice obupa, 6.Sestanek na pokopališču, 7.E-dur, D-dur, 8.Usmili se in pusti, da po svoje grem (Take these chains, Fred Rose), 9.Stol, 10.Lutke, 11.Noč pleše, 12.Police, 13.Epigram, 14.Groteskna praznina kašlja v moj ajdared, 15.Quebec
Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Hot Sun Cool Shroud (EP)

WILCO: Hot Sun Cool Shroud (EP) (2024)

| 21/11/2024 | terapija |

>> opširnije


cover: From Zero

LINKIN PARK: From Zero (2024)

| 17/11/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: He Who Sows the Ground

IN DAKHMA: He Who Sows the Ground (2024)

| 16/11/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Assertive Discipline

PREMATURE EJACULATION: Assertive Discipline (1988)

| 14/11/2024 | edo žuđelović |

>> opširnije


cover: Х​р​е​б​е​т Н​о​ч​и (Ridge of Night)

DRYADEL: Х​р​е​б​е​т Н​о​ч​и (Ridge of Night) (2024)

| 12/11/2024 | edo žuđelović |

>> opširnije


> chek us aut!
> diskografija
> linkz
> rilejted? [@ terapija.net]
> last [10] @ terapija.net

well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*