Ovo je dokument. 20 izvođača koji više ne postoje, Mihajlo Obrenov je sažeo u kompilacijski prikaz malo znane historije undergrounda iz kriznog perioda sredine 90-ih i početka 21. stoljeća.
Deseta kompilacija sa Dark:Scene Records otkriva cijeli niz bandova koji su bili aktivni od sredine 90-ih do ranih godina prve decenije 21. stoljeća i, evo, pronašao sam se u neobranom grožđu da osim ŽEKSON 5, DROP DEAD i MIND CONTROL za niti jedan od preostalih 17 nikada nisam čuo. Informacije govore da su svi oni bili dobro znana imena na underground sceni još u vrijeme kada je internet bio u povojima, te da masu njih nikada nije imala nikakvu ekspanziju i promociju na njemu. Stoga ne postoje gotovo nikakvi odgovarajući podaci o njima, ali tko zna što se sve ne bi moglo desiti nakon objavljivanja ovog nadasve hrabrog i raritetnog poteza... Tja, ako su se Drop Dead ponovno okupili i izazivaju gromoglasne simpatije audijencije, zašto se ne bi i neki od ovih izvođača ponovno prihvatili svojeg starog zvučnog zanata. Naravno, čovjek koji stoji iza svega ovoga je neumorni, neustrašivi i nepokolebljivi Mihajlo Obrenov koji je sakupio njihove stare snimke sa audio kaseta i ranih prženih cd-ova, digitalizirao ih u veoma moćno obrađenoj skulpturi (tko zna, možda je dodao i niz tehničkih finesa) i priuštio im da konačno dođu na svjetlo dana u sjajno poliranom zvuku, naravo kako gdje se to moglo ostvariti. Tu se sad mogu jasno razabrati paralele sa Franjićevim Slušaj Najglasnije koji već više od dvije decenije revno katalogizira glazbu koju nitko neće objaviti, te je stoga Dark:Scene Records s pravom njegov odgovarajući srpski nasljednik koji prati sve ono što je sukladno zakonima d.i.y. i demo produkcije. Mihajlu, naravno, sve čestitke i pohvale na upornosti, trudu, zalaganju i istinski predanom radu. Već vidim da će ovom bastionu undergrounda jednog dana dodjeliti nagradu za životno djelo.
Kompilacija, kao što je rečeno, obuhvaća 20 posve različitih izvođača koji posve odskaču jedan od drugoga. Pretpostavka je da Mihajlo ima njihove kompletne zapise koji će možda, tko zna kada, biti objavljeni, te da je od svakog od njih izabrao reprezentativan snimak. A ovdje ima zaista mnoštvo stilova koji su mahom 'žice i palice'. Krenimo redom... Metal su uvodni EVIL & UPSIDE DOWN - "Burn in hell" koji povlače neke konotacije lakših i jednostavnijih Biohazard, zatim MALTREAT koji su u svojem metal/hc komadu "Forward" ispleli dobar dio suvremene scene 90-ih i na speed/death/grunge/hc navučeni ZYGOT sa kompozicijom "Pacovi (live)". Odličan math/metal prikazuju DOY ME KOKOSH - "La dadge" koji se nalazi na relacijama System Of A Down - Stefanovski i upokojeni zagrebački genijalci Šta Ima? Stvarno jebeno dobra jazzirana metal kompozicija. Ovaj band bih zaista volio čuti i gledati uživo... Za MEFISTO i njihovu skladbu "Korov" ne bih mogao garantirati da li je punk ili death-metal (razlike su vrlo male), ali je poveznica u neandertalnom hardcore izrazu koji oscilira sa ultrabrzim i posve laganim tempovima. No, činjenica jest da je hardcore. Funk su nevjerojatni bas i bubanj lucidnih 3D ROSAVA PIPE - "Smrduljak" koji su iskombinirali samplove kokoši i lajanje psa sa noiseom i uvrnuto komičnim vokalom (ha-ha-ha!), a nije naodmet ne spomenuti da niti sami RHCP nikada, pa možda niti na svojim probama ranih 80-ih nisu ovako šašavo zvučali. Zatim, punk izvođači su FIZIČKO NEVASPITANJE - "Samo ti", DROP DEAD u comedy-punk/horror broju "My boy" i plitko sročeni MIND CONTROL - "Heaven gates" za koje sam očekivao daleko koncizniji uradak, dok uvjetno rečeno, alternativni rock predstavljaju ŽEXON 5 sa demo verzijom "Alone" (bolja varijanta se nalazi na njihovom albumu "Battle For Your Mind", 2009 Dark:Scene Records), skroz opičeni industrial-rock driveri LUDO STANJE PSA - "One way", pa SCHIZO sa pjesmom "Konzerva" koja donosi eksperimentalnu uzbudljivost noisea i new-wavea negdje na razmeđi The Birthday Party, The Pop Group, The Jesus Lizard (pa i Gang Of Four). Rock ovdje još predstavljaju MELISSA čija pjesma "My foggy notion" vokalno asocira na Debbie Harry, a glazba na kombinaciju hard i gothic-rocka finskih The 69 Eyes. Poseban dio kompilacije je kratki song od 40 sekunda "City" u izvedbi CUTWORK koji je sastavljen samo od vokalnih sekvenca i u neku ruku je kao pogođen 'intro' za ALICE IN WONDERBAND pjesmu "Makaze" koja sa zavodljivim ženskim art vokalom asocira na electro-pop nekad slavnih, danas pomalo zaboravljenih genijalaca post-rocka Stereolab. FULLTONE POINT sa pjesmom "The end" koju pjeva ženski, vrlo nježan vokal, popraćen je odličnom violinskom melodijom, a moglo bi se čitav ovaj konglomerat od 4 minute utrpati u žanr progressive/sympho-rocka negdje u rangu Genesis sa Peter Gabrielom ili zagrebačke, nažalost upokojene postave Tene Novak gdje je lider bio danas poznati producent Hrvoje Nikšić - Nikša koji bi rekao kada bi čuo ovaj komad 'Horvi napiši, ovi jebu kevu'. Kompilacija sadrži i jednu hip-hop/trip-hop temu "41 42 44 47" u izvedbi KNO koja je vrlo protestna, mada mutno realizirana, no sočno je izvedena sa 'majku im jebem komunističku, kurvini sinovi... u Hrvatskoj i Sloveniji nema nijednoga... i svi begaju od mene... (ha-ha-ha!). Od sveg materijala najviše odskače zadnji dio kompilacije: SEVEN SISTER sa pop-gothic temom "Beli zubi" koja će podsjetiti na Bowiea (iz faze "Lodger" i "Scary Monsters" albuma), Japan, Dorian Gray i EKV (ima li tko još sjećanje na Jakartu, nekad popularni beogradski post-new romantics band?), te TRULO DO BESWESTI koji su u kompoziciji "Ostajem" glazbeno sasvim solidan rock band na natruhama popa, punka i rocka, ali vokal im je katastrofa, nezainteresiran ko' mrtvi-ladni Kebra i Mark E.Smith. Dok ovo čujem i ja bih se mogao priljepiti nekom bandu kao pjevač (ha-ha-ha!). Posljednja skladba ove zbilja neočekivane kompilacije je ambijentalno-eksperimentalni instrumental "Parobrod" u izvedbi ekipe PROZOR koja je koristila saksofon, gitaru i neobične zvečke koje asociraju na lupanje po staklenkama. Za pretpostaviti je da je ovu kompoziciju napravio samo jedan muzičar.
Što reći nakon svega kada se odsluša ovaj materijal koji traje 65 minuta? Uh! Teško je analizirati sve ove r.i.p. izvođače preko samo jedne pjesme. Neke su zbilja odlične, neke su solidne za izdržati poput mojih cipela koje su mi se raspale kada sam bio na Dark:Scene festivalu u Novom Sadu, a neke su katastrofalno loše. Međutim, ovo je dokumenat jednog vremena koji nam zorno prikazuje underground status demo izvođača jednog perioda kada nije bilo podrške i potpore odnikuda. Nije bilo interneta, malo tko od njih je koristio kompjuter da očisti svoje snimke, nije bilo Facebook-a, myspace-a i svi su oni mahom bili zadnja generacija klasičnih demo-bandova koji su svoje stvaralaštvo zabilježili na audio-kasete. Da nije Mihajla, vjerojatno bi i danas ostali pohranjeni samo u vlastite fonoteke iz kojih bi prepričavali sudbine netragom nestalih ambicija. Kompilacija je sjajna, tu nema primjedbe. Svaka čast Mihajlu i izvođačima!
Naslovi: 1.EVIL & UPSIDE DOWN - Burn in hell, 2.3D ROSAVA PIPE - Smrduljak, 3.FIZIČKO NEVASPITANJE - Samo ti, 4.ŽEXON 5 - Alone, 5.LUDO STANJE PSA - One way, 6.SCHIZO - Konzerva, 7.CUTWORK - City, 8.ALICE IN WONDERBAND - Makaze, 9.FULLTONE POINT - The end, 10.MELISSA - My foggy notion, 11.KNO-41 42 44 47, 12.MALTREAT - Forward, 13.ZYGOT - Pacovi (live), 14.DROP DEAD - My boy, 15.DOY ME KOKOSH - La dadge, 16.MEFISTO - Korov, 17.SEVEN SISTER - Beli zubi, 18.TRULO DO BESWESTI - Ostajem, 19.MIND CONTROL - Heaven gates, 20.PROZOR - Parobrod
ocjena albuma [1-10]: 10
horvi // 06/03/2010