home > mjuzik > Ex-Yu Electronica, vol.III/ Diktatura, humor, agresija

kontakt | search |

RAZNI IZVOĐAČI: Ex-Yu Electronica, vol.III/ Diktatura, humor, agresija (Monofonika/ SubKulturni Azil, 2012)

Treći nastavak ove kompilacije ispravlja veliku nepravdu izdavaštva 80-ih godina kada je elektronska, industrial i eksperimentalna scena uglavnom smatrana paradoksnom pojavom u bivšoj Jugoslaviji dijelivši popularnu glazbu samo na rock, zabavnjake i narodnjake.

Budući da sam sticajem okolnosti propustio prva dva izdanja i tek ih letimično popratio pogledom na informacije koje se moglo pronaći na internetu, te po onome što sam saznao na promotivnoj press-konferenciji u Močvari 28.XI 2012., čini mi se da su priče i poveznice oko sve ove tri kompilacije vrlo bliske. Prva je bila "Hometaping in Self-Management" (2010.), a druga "Industrijski elektro obvodi na severu" (2011.) usmjerena na slovensku elektronsku glazbu. Ovdje nije riječ o synth-popu ili kolekciji pjesama etabliranih imena koja su radila u domeni elektronskih žanrova, već o fenomenu underground kulture s bogatim kreativnim dometima koji su u to vrijeme očito bili previše napredni i avangardni da bi ih izdavaštvo pop scene moglo prihvatiti. Nažalost, velika većina takvih autora je zaboravljena, neki od njih bili su znani samo bliskim prijateljima i uskom krugu publike, dok su rijetki uspjeli probiti nepremostive barijere dokopavši se dragocjenog otiska LP ploče. Svakako, to se prije svega odnosi na Borghesiu, Laibach i pionire synth zvuka, grupu Beograd kojima odreda ne treba nikakav specijalan tretman današnjice.
[  ]

Urednik i selektor izdanja Željko Luketić pročešljao je po nekolicini privatnih fonoteka iz kojih se na svu sreću nisu zagubile originalne snimke pohranjene na audio kasetama i magnetofonskim trakama. Jedna od takvih arhiva nalazi se u vlasništvu našeg kolege glazbenog kritičara Dubravka Jagatića koji je nesmiljeno vrtio čudnu eksperimentalnu i elektronsku glazbu tijekom 80-ih na Radiju 101. Više puta je prevozio automobilom materijale na digitalizaciju kod tonskih majstora, no tamo su znali stajati mjesecima a da ih nitko taknuo nije. Kaže, desio se i čudan prevrat u fonoteci radija gdje je mnoštvo takvih materijala bilo pohranjeno; jednog dana su nestali, bačeni u otpad, tko zna šta se s njima dogodilo. Isparili su s lica zemlje, a time i dokument o postojanju jedne plodne scene koja je bila sušta suprotnost tadašnjem pop oportunizmu.

Pošto je kompilacija objavljena isključivo na vinilu u formatu standardne 12'' LP ploče, od nekih dvadesetak izvođača koje je Luketić namjeravao selektirati, zbog klasičnog opsega od 40 minuta koji ne šteti kvaliteti zvuka prilikom prešanja vinila, morao se odlučiti za 7 autora. Iza svakog od njih stoji opširna priča na unutarnjem omotu, a po njegovom izboru može se ustanoviti da je vjerojatno odabir pao na one izvođače koji su ostavili najjači kreativni pečat dotičnog vremena. Neki od njih su danas još uvijek aktivni pod drugim imenima i u drugačijim žanrovskim oblastima. Krenimo redom...
[ strukturne ptice ]

strukturne ptice

Ploču otvara najdulji i najkompleksniji komad "Bojom flora" riječke art skupine STRUKTURNE PTICE koja se sredinom 80-ih bavila glazbom, performansima i teatrom, a u njoj su između ostalih radili Tatjana Simić (vokal), kasnije bubnjarka u Cacadou Look i Mrle iz Let 3 koji je često spominjao da je ovaj projekt bio ustvari Let 1. Kompozicija je sastavljena od Mrletovih loop efekata magnetofonske trake, harmonija klavijatura, čudnovatih eksperimenata, potom od pjevanog djela koji pokazuje elemente ranog synth-popa s također čudnovatim otuđenim tekstom na hrvatskom, neobičnom industrial dionicom nalik na funk eksperimente Mark Stewarta & The Maffia, da bi okončala disonantnim efektima koji se u današnje vrijeme najbliže mogu približiti doom/drone strukturi. Oni su predstavljeni s još jednom, daleko lakšom kompozicijom - "Zbog zvuka i pobuđivanja", koja je u određenu ruku bila prethodnica onoga što se danas zove dark-wave s natruhama laganog EBM-a. Produkciju je radio Aldo Ivančić iz Borghesie, a snimci datiraju iz 1984. godine.
[ aponea ]

aponea

Makedonska APOREA ili punim imenom Apokrifna Realnost je bio multimedijalni projekt Gorana Trajkoskog (Padot na Vizantija, Mizar, Anastasia) i Zorana Spasovskog (Mizar, Anastasia) koji su se u instrumentalu "Mir prezhde rozhdestva" poigrali elektro-akustikom koristivši vibrafon, zvonca, flautu i preparirani gramofon. Snimak je znan s albuma "Na riekah vavilonskih" objavljenog u d.i.y. izdanju kao audio kaseta. Kasnije se mogao pronaći potpisan i kao Anastasia.
[ rex ilusivii ]

rex ilusivii

Najpoznatije ime ove kompilacije je novosadski REX ILUSIVII, prvotno autorski rad pokojnog Mitra Subotića koji se kasnije transformirao u kompletan bend. On je ovdje prisutan s minimalističkom new-age kompozicijom "In the mooncage IV" sa serijala unikatnih audio kaseta koje je snimao eksperimentirajući na radio Novom Sadu u drugoj polovici 80-ih, a kasetu je nagradio UNESCO na jednom međunarodnom takmičenju. Ovdje je, vrlo zanimljivo, tradicionalnu liriku vokalno samplirao Milan Mladenović, synth je svirao Aleksandar Dujin, a gitaru Theodore Yanni.

MARIO MARZIDOVŠEK iz Slovenske Bistrice je jedan od najznačajnijih i svakako najplodniji slovenski elektronski autor toga vremena s nevjerojatnih 50-tak kasetnih izdanja, a za ovu priliku izabrana je snažna industrial instrumentalka "Bio-industrial 4" koja je bez presedana bila referenca na radove Throbbing Gristle s konca 70-ih godina.
[ mario marzidovšek ]

mario marzidovšek

Jedna od interesantnijih priča kompilacije jest zagrebački bend JOZO OKO GOSPE kojeg su činili književnik Vanja Spirin (vokal, bas gitara, programi), Bojan Goričan (synth) i pokojni Marko Tanhofer (programi). Bend je neformalno postojao 5-6 godina, ali je uspio napraviti i snimiti samo 3 pjesme koje su odreda postali kultni klupski hitovi! Kaže Vanja da njega osobno nije interesirao takav zvuk budući da je poklonik metala i punka (svirao je u 7 bendova, a trenutno ima d'Bestest), no zajedničko s ekipom mu je bio afinitet ka slavnom belgijskom industrial/EBM bendu Front 242. Oni su se nalazili na svojim probama samo da se zezaju i cugaju, no kada su snimili te tri pjesme (jedna je obrada "Knockin' on heaven's door" objavljena na kompilaciji "101 otkucaj u ritmu srca" 1988. ZKP Ljubljana), pozvani su da nastupe u Kulušiću. Ali kako se uopće nisu pripremali za svirku, DJ je samo pustio pjesmu preko razglasa, oni su se popeli na pozornicu i nazdravljali pivama s publikom u prvim redovima što je u medijima bilo popraćeno komentarima iznimno duhovitog performansa. Ovdje je iz zaborava svjetlo dana ugledala electro-industrial pjesma "Reci om" sa snažnim funk basovima, disonantnim synth-metal tonovima i tromijim ritmičkim repeticijama. Za nju Vanja kaže da mu je na umu prilikom pisanja lirike bilo da bude što šašavija, a kada se sluša i tumači, ništa se konkretno ne može zaključiti. Spominje se ledeni dah bitka, egzistencija, duša Tibeta, miris Dalaj-Lame, tibetanski mudraci... Ha-ha-ha, ezoterično nalik na, hm, David Tibeta (Current 93) i pokojnog John Balancea, te njegove neobične mantre s mnogobrojnih albuma Coil.

Pred sam konac kompilacije uvrštene su dvije najplesnije pjesme. Prva je electro-industrial instrumental "Headline" art benda IMITACIJA ŽIVOTA koji je djelovao od 1987. do 1990., a činili su ga dizajner i glazbenik Željko Serdarević (ex-Mea Cvlpa, Zračna opasnost, Abortus, Tužne uši) i Darko Fritz koji se bavio slide projekcijama. A druga je pravi EBM komad "Geisha Tit" našeg starog poznanika Roberta Hrušovara (Hatbrott, ex-Blood-Feud) koji je 1985. u Švedskoj imao bend SMILES OF FORTUNE sa Conny Karlssonom i rođakom Andreasom Hrušovarom. Ovo je svakako najprijemčljiviji i najradiofoničniji dio cijele kompilacije, a zvuči brat-bratu, kao da je urađena ovih godina.

Završetak kompilacije je "Outro", 4 sekunde u kojima Rex Ilusivii Mitar Subotić kaže 'nastavak sa druge strane kasete'.

Sad kad se krene tumačiti ovo izdanje, nepobitno uvlači duboko u suštinu svakog izvođača i pikantnu mističnost s kojima zrače. Jer tih dalekih 80-ih godina kada su rock i gitara bili glavno oružje i oruđe ex-Yu scene, raditi ovakvu sofisticiranu glazbu je bio gotovo samoubilački poduhvat osuđen na subjektivno loše kritičke procijene da se radi mahom o nadobudnim futurističkim prenemaganjima. Bendovi i izvođači sa synthom bili su moderni, no oni koji su hrabrije ušli u istraživanje mogućnosti elektronskog zvuka redom su smatrani čudacima kojih je onih nekoliko izdavačkih kuća odbijalo da izdaje i promovira. Paralelno gledajući tadašnju svjetsku elektronsku scenu, ovi selektirani autori ništa bitnije nisu zaostajali za svojim suvremenicima. Svima njima je bio zajednički underground nazivnik i način stvaranja koji je uključivao brojne eksperimente i vještinu baratanja analognom tehnikom i na svu sreću, evo, makar i s ogromnim vremenskim otklonom više od dva desetljeća našlo se poduzetnih ljudi da barem na ovim kompilacijama podsjete na to kreativno dostojanstvo. Uzgred rečeno, bilo bi krasno da neke od tih autora možemo ponovno vidjeti kao live-act na promotivnom koncertu...

ocjena albuma [1-10]: 8

horvi // 10/12/2012


PS: Naslovi: 1.STRUKTURNE PTICE - Bojom flora, 2.APOREA - Mir prezhde rozhdestva, 3.REX ILUSIVII - In the mooncage IV, 4.MARIO MARIZDOVŠEK - Bio-industrial 4, 5.STRUKTURNE PTICE - Zbog zvuka i pobuđivanja, 6.JOZO OKO GOSPE - Reci om, 7.IMITACIJA ŽIVOTA - Headline, 8.SMILES OF FORTUNE - Geisha Tit, 9.REX ILUSIVII - Outro
Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Hot Sun Cool Shroud (EP)

WILCO: Hot Sun Cool Shroud (EP) (2024)

| 21/11/2024 | terapija |

>> opširnije


cover: Lisica

LIBERTYBELL: Lisica (2024)

| 21/11/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: From Zero

LINKIN PARK: From Zero (2024)

| 17/11/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: He Who Sows the Ground

IN DAKHMA: He Who Sows the Ground (2024)

| 16/11/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Assertive Discipline

PREMATURE EJACULATION: Assertive Discipline (1988)

| 14/11/2024 | edo žuđelović |

>> opširnije


> chek us aut!
> diskografija
cover: Ex-Yu Electronica, vol.III/ Diktatura, humor, agresija
> linkz
> rilejted? [@ terapija.net]
> last [10] @ terapija.net

well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*