Biti će ovo druga po redu knjižica Boće, pravim imenom Bogdana Miloševa (s nekoliko pseudonima i nadimaka) u kome su sabrana djela, inače ranije objavljivana u nekoliko brojeva fanzina "Krpelj". Najstariji zapisi datiraju iz broja 111, a 'najfriškiji' iz 314, međutim nikako se ne može odrediti godište izdanja ili recimo vremenski stacionirati kada su tekstovi nastali. Možebitno negdje tokom Miloševićeve ere, možda su neki pisani još u doba SFRJ, a neki garant i u doba haškog procesa Miloševiću.
Od svih njegovih dosadašnjih literarnih djela, uključujući i suradnju u strip-fanzinima "Provala varvara", ovo mu je najozbiljniji i vrlo angažiran rad premda se nađe i kraća pričica "Akt protiv masovne hipnoze - jedna latinoamerička serija viđena očima ekscentrika ili kako je Boća video brazilsku seriju 'Zemlja nade'" s tragikomičnim erotsko-pornografskim štimungom (nikad bez toga). On u ostalim, uglavnom proznim komadima ispisuje vrlo sažet, ali dostatan diskurz o vršačkom undergroundu, bendovima Mulj i Rasprljeni Jelen, uključivanju deda Zire u njihove aktivnosti, pa raspreda zanimljivu autobiografsku poemu o pretečama navijačkih huligana, komentare o neskladima u srpskim sportskim savezima (fudbal, košarka, odbojka), te prilaže nekoliko e-mailova između njega, Pekija i Opre, kao i nekoliko pjesama.
Osobita je zanimljivost da gotovo cijela knjižica predstavlja fotokopirane rukopise (velikim štampanim slovima na latinici) vrlo često popraćenih fotografijama iz Boćine bliže i dalje prošlosti, pa i iz djetinjstva još prije 2.Svjetskog rata. Osim što se ovdje nalazi vrstan uvid u specifikum vršačkog undergrounda djelomično i kroz recenzentski esej Milana Kovačevića koji uglavnom govori o stripu, tu se nalazi mnogo ironije i istinskog ismijavanja naoko nevažnih detalja svakodnevnog života koji upravo čine sastavni dio ove vršačke, biti ću slobodan reći, cjelokupne kulturno-umjetničke scene što neprekidno otkriva ljudske mane i gluposti. A i jedan vrlo bitan čimbenik se nalazi u balansu između stvarnosti i mašte, te o ljudima koje je Boća sretao kroz život ironizirajući samoga sebe jasno navodeći vlastite felere, pa i neke životne zablude vračajući se temi o 'ekstremnom panku'. Dakako, takvi tekstovi, odnosno momenti donose i najjači humor bez kojeg je Boćina literatura i spisateljski stil nezamisliv.
A na koncu, što je ustvari 'ekstremni pank'? To nije samo potpuna sloboda i improvizacija, skoro i bez ikakvog sluha u spomenutim bendovima i kod još nekih glazbenih protagonista, već i sve popratne aktivnosti poput objavljivanja strip i literarnih fanzina ili održavanja koncerata i različitih nastupa. To je sve ono što cijela vršačka underground scena iskazuje na više umjetničkih frontova ne priznavajući nikakva pravila, principe ili klišeje usredotočivši se na trenutak, onaj moment kada u umjetniku zaiskri neka lucidna ideja koja mora biti surova, bizarna, eksplicitna, otkačena, pomahnitala, a najčešće i komična, pa i nadrealistična (osobito u pjesmama i stripovima), te prikazana kao sirova figura koja nema niti najmanju nakanu da postane kič ili općeprihvaćen pojam. Elem, bitna je ta spontanost i neposrednost s jasnim ciljem da se ruše svi principi klasične ljepote s namjernim izvrtanjem stvarnosti premda vjerojatno kompletna grupa ovih autora živi sasvim pristojno sređene živote. Oni upravo kroz taj ekstreman pank postavljaju ovo društvo na stup srama rugajući mu se s njegovim najprljavijim vešom ubacivajući i sebe same pod stvarnim ili nekim drugim imenima u priču.
Uz to, ova knjižica otkriva da je Boća rođen u selu Pavlišu, da je bio seljačko dijete koje pamti NOB, šegači se sa Staljinom, bivšim SSSR-om, Savezom komunističke partije Jugoslavije, te je uz rock and roll vezan još od kasnih 50-ih i vrlo dobro razumije suštinu punka i angažiranog djelovanja. Čudno, ali "Ilustrovana enciklopedija rok muzike u Vojvodini 1963-2013" Bogomira Mijatovića (SWITCH, 2013) ga ne spominje, kao niti ovu kompletnu underground scenu možda upravo zato jer je posebna, nepretenciozna, brutalna i sirova, a u nekim slučajevima i vrlo teško shvatljiva uobičajenom pokloniku i pratitelju zbivanja u svemu onome što se nalazi oko pojma rock.
horvi // 28/09/2014