home > mjuzik > Gubljenje vremena

kontakt | search |

MARINADA: Gubljenje vremena (Slušaj najglasnije, 2023)

Premda je na njihovoj bandcamp stranici objavljen koncem 2022. (12. prosinca), službeni izlazak ovog, ako se ne varam, 32. albuma riječkih perfekcionista (+ 2 EP-ija) pripada na zadnje dane 2023. u sklopu Slušaj najglasnije zajedno s još dva albuma o kojima će biti riječi u dogledno vrijeme.
[  ]

Ovdje su na 36 minuta zagazili u nešto eksperimentalniji teren koji se otkriva postepeno. Uvodna "Zaron" poznata je još od ranije, svirali su je u zagrebačkom Dva Osam klubu (7/03/2022) www.terapija.net/koncert.asp?ID=31247, a po rasplesanom synth-pop temperamentu koji vraća u rane 80-te, pomislilo bi se kako imamo nove rukavce poznatih IDM/ EDM kreacija pogotovo kada krene naredna "Sve jedno" u trance maniru s pomalo lucidnim vokalnim scratchom i Alvirovim repanjem 'ono kao kad si sam, ono kada sve jedno je' zazivajući staru electro-funk školu Afrika Baambaate za plesne podije uz obilje neočekivanih efekata u bogatom defileju improvizacija, taman poput potencijalnog hit-singla namjenjenog DJ i radio eteru inteligentnih glazbenih urednika.



Međutim "Istok" je već nešto sasvim drugačije poniranje u acid-house iz rane faze, one s konca 80-ih kada su i Psychic TV nakratko krenuli u elektroniku samo s razlikom što je ovdje izražen melodičan segment minimalističkih igara uz impozantan lirski kolaž sofistikacije što ne mora nužno, po naslovu evocirati na zbivanja u Ukrajini i na Bliskom istoku, ali osjeća se društveno-politički angažman zanimljivo procesuiranih zvučnih eksperimenata, lomova frekvencija poput ugaslih kratkih radio valova, te delay i reverb manipulacija. Naslovna "Gubljenje vremena" je apsolutan artistički poduhvat balansiran eksperimentom i dub tehnikom na kojoj im mogu pozavidjeti i sami majstori - The Orb, a k tome tu je i potpuni kritički pristup 'u gubljenju vremena smo sofisticirani, moćni i jaki, sve ostalo nas ne interesira, u tome smo slabi beskičmenjaci, ne zanima nas tvoje mišljenje, ni dobra riječ, ni gnušanje, ni tvoj stav...' jasno prolongirajući politički, socijalni i kulturološki mentalitet naše jet-set elite moćnika koji se vizualizira u svjetonazoru, kako reče Žalosna Sova 'pravi ratnik se ne obazire na svračje graktanje'. Čisto gubljenje vremena jest baktanje s elitizmom koji živi u komformizmu; doima se ovo poput Volatireovog filozofskog autoriteta (pravim imenom François Marie Arouet) kada je prosvijetlio Francuze da aristokraciju i buržoaziju iz Versaillesa i Elizejskih poljana valja potpuno ignorirati.
[ Marinada 07/03/2022, Dva Osam, Zagreb ]

Marinada 07/03/2022, Dva Osam, Zagreb   © Horvi

Tu se nastavlja otmjena šminkersko-hipsterska priča "Žad" o težnjama isijavanja imageom, ah, kad se već ne može na nekom elitnom nivou koji rangira moć hijerarhije, postala je važnija fasada od sadržaja. Priča je o malograđanskom mentalitetu, sjetite se kojekakvih hajpova poput glinenih labudova ispred kuća, odbacivanju fićeka i stojadina u korist Golfa, a danas su to raskošna prenemaganja s dva-tri automobila, malte ne svi u kući moraju imati vlastito vozilo, mijenja se drvena u PVC stolariju, dižu se urnebesni krediti za otplaćivanje čitavog života, taština tjera da budeš bolji od susjeda i familije, naposljetku, više nisu bitna božićna drvca, paketići ispod njega, krumpir, jaje, jabuka, mirišljava dunja i iskrene čestitke sa skromnim darovima, nego tko će imati raskošnije osvjetljenje za božićne i novogodišnje blagdane na terasama, dvorištima i po krovovima, ma svi su se počeli takmičiti u Ligama Petice, a Ronaldo otišao u Saudijsku Arabiju, ha-ha-ha... E, da, ova pjesma ima post-punk naboj Talking Heads, Peter Gabriela i Simple Minds, a mene umnogome podsjeća na prve albume Boa i Beograda ("Remek depo") po odriješitoj Alvirovoj vokalnoj žestini. Još i "Novac", kao da je baš iskočio s "Remek depo" pridodavši i duh gitarske melodije Bernarda Sumnera (New Order) malo podsjetivši i na synth melodiju "Enola gay" OMD u jasnoj materijalističkoj fabuli 'zaradili smo novac, potrošili pare/ jer lova kvari ljude, ali bez kinte živjeti ne možemo' paradoksno konfigurirajući svekoliko pučanstvo zajedno s vladajućom kastom, kako reče Kanal B 'nemaj drugih vođa osim trenutnog'. Onaj tko ima oružje i medij donosi odluke, pa može i potrošiti sav budžet. Završna psihodelija "Original" sa space-rock gitarijadom punih 6 minuta, uistinu rijetkom u opusu benda metaforizira egzistencijalni krah između prohtjeva i realnosti: ljudske težnje su prestiž, ah koja bedastoća od stavova, ali ne može se to ljudima fiksirati jer su takvi kakvi jesu i imaju lidere kakve i zaslužuju, rekoše Jello Biafra prije više od 3 decenije.
[ Horvi i Marin Alvir, 07/03/2022 ]

Horvi i Marin Alvir, 07/03/2022   © Dva Osam, Zagreb

Da, ovo je vrlo angažirani anti-konformistički rad, sve pjesme su izvedene na spomenutom koncertu u Dva Osam, istina, tada je to malo tko primijetio, no s ovim kompletnim studijskim cirkularom njegov spektar čiste fakcije jest potpun i dosljedan. Ja bih se usudio reći da je ovo i punkerski synth-wave u rangu Suicide, pa i punkerske pjesme Kraftwerk "Computer world" o kontroli sistema. Svaka pjesma je točno ciljana na nešto jako bitno u našim životima od banalizacije društvenih vrijednosti, mrzovoljnog malograđanskog i marginalnog patuljka koji pošto-poto svima želi pomrsiti račune na konto vlastite taštine, sve do općih konstruktivnih polemika, čak i parodija na Plenkovića i Milanovića, a ustvari ništa nije direktno prstom upućeno jer vitalni krivci za ovakvo stanje su naši duboki korijeni post-komunizma/ socijalizma i drskog tranzicijskog lopovluka tijekom 90-ih godina, pa braćo i sestre, živite kako uspijete, a sigurno jeste da niti jednu ovu pjesmu nećete ćuti na tulumima po dalmatinskim konobama, istrijanskim oštarijama, moguće tu i tamo po kontinentalnoj nam domovini, no valjalo bi ovaj psihološki moćan priručnik za preživljavanje u Hrvatskoj davati svim Filipincima, Nepalcima, Arapima, Ukrajincima i inima što dolaze u našu zemlju da se iz prve ruke upoznaju s ljepotama koje ih očekuju. Ja bi im ovaj album dijelio uz prevode na njihove jezike da bokci i sirotinja znaju gdje su došli. Naši mediji im to neće otkriti, ali ovaj album hoće. Welcome to Croatia. مرحبا بكم في كرواتيا (marhaban bikum fi kuruatia). क्रोएसियामा स्वागत छ (Krō'ēsiyāmā svāgata cha). ক্রোয়েশিয়ায় স্বাগতম (Krōẏēśiẏāẏa sbāgatama). ласкаво просимо до Хорватії (laskavo prosymo do Khorvatiyi). क्रोएशिया में आपका स्वागत है (kroeshiya mein aapaka svaagat hai). Сардэчна запрашаем у Харватыю (Sardečna zaprašajem u Charvatyju). کروشیا ته ښه راغلاست (paštu). ਕਰੋਸ਼ੀਆ ਵਿੱਚ ਸੁਆਗਤ ਹੈ (Karōśī'ā vica su'āgata hai). Chào mừng đến Croatia.

Naslovi: 1.Zaron, 2.Sve jedno, 3.Istok, 4.Gubljenje vremena, 5.Žad, 6.Novac, 7.Original

ocjena albuma [1-10]: 10

horvi // 04/01/2024

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Vakat

SHTULLA: Vakat (2024)

| 11/10/2024 | edo žuđelović |

>> opširnije


cover: RepubliKaj

OGENJ: RepubliKaj (2024)

| 10/10/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Tuesday, soundtracks

ANNA MEREDITH: Tuesday, soundtracks (2024)

| 08/10/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Ciklus

ŽEN: Ciklus (2024)

| 07/10/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Tko Je Ovdje Kome Guzica?

MAMOJEBAC: Tko Je Ovdje Kome Guzica? (1995)

| 06/10/2024 | edo žuđelović |

>> opširnije


> chek us aut!
> diskografija
> linkz
> rilejted? [@ terapija.net]
> last [10] @ terapija.net

well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*