home > portret > LAIBACH

kontakt | search |

LAIBACH

Laibach su nastali u slovenskom industrijsko-rudarskom gradiću Trbovlju 1980., godine kad je umro Tito. Problemi su odmah nastali oko imena grupe, jer Laibach je naziv za Ljubljanu iz vremena njemačke okupacije u 2. Svjetskom ratu.

Njihov prvi nastup, multimedijalni projekt ''Rdeči revirji'' koji je bio smišljen kao izazov nevjerojatnim kontradikcijama tadašnje političke strukture u Trbovlju, je bio zabranjen i izazvao je gnjev u medijima, pa su Laibach svoje prvo predstavljanje publici imali tek početkom 1982. u Ljubljani, nakon čega su slijedili koncerti po Jugoslaviji.
[ tomaž hostnik, new rock festival, ljubljana 1982 ]

tomaž hostnik, new rock festival, ljubljana 1982

Frontman Laibacha je u to vrijeme bio karizmatični Tomaž Hostnik (1961-1982) koji je imao golem utjecaj na izgled, zvuk i stavove benda, i bez njega Laibach ne bi bili to što su danas. Hostnik je bio vođa benda, sa snažnom i dinamičnom osobnošću. Dominirao je kako intelektom tako i samom svojom pojavom. Obožavao je nastupati obučen u vojnu uniformu. Jedan od najpoznatijih koncerata Laibacha iz tog vremena je svakao onaj na New Rock Festivalu na ljubljanskim Križankama gdje su ih gađali bocama iz publike, a jedna od njih je pogodila Hostnika i razrezala mu bradu. Hostnik je ne trepnuvši nastavio koncert dok mu je krv curila niz lice. Nastup Laibacha je bilo toliko snažan da su bendovi koji su trebali svirati nakon njih odbijali izaći na pozornicu jer su mislili da će sve nakon toga biti antiklimaks.

Posljednji koncert Laibacha sa Tomažom Hostnikom je bio u Zagrebu 11.12.1982. Deset dana kasnije, u 21. godini života, Tomaž Hostnik počinio je svoje najavljeno samoubojstvo na kozolcu, slovenskom tradicionalnom simbolu-građevini za sušenje sijena.

Na mjesto pjevača tada dolazi Milan Fras, a glasnogovornik benda postaje Ivan Novak. 1983. godine Laibach se prvi puta pojavljuju na televiziji kao gosti političko-informativne emisije ''TV Tednik'' na TV Ljubljani. Njihov nastup, izgled, izjave i sam naziv benda izazvali su šok i zgražanje, kako kod voditelja emisije (koji ih je nazvao neprijateljima države i pozvao javnost da uništi tu opasnu grupu), tako i među pukom i ljudima na vlasti, što je dovelo do zabrana upotrebe imena Laibach i njihove pojave u javnosti. Krajem iste godine Laibach kreću na svoju prvu europsku turneju ''Occupied Europe Tour'' s britanskim bendom The Last Few Days. Zbog svog imagea Laibach su imali ogromnih problema i izvan Slovenije. U Češkoslovačku su im zabranili ulaz, u Poljskoj su ih proglasili komunistima, a u drugim dijelovima Europe su ih smatrali fašistima. U Zagrebu su održali koncert u današnjem klubu Boogaloo (tada ''Moša Pijade'') koji je čak završio i na dnevnom redu sabora jer su Laibach tijekom koncerta na platnu projicirali dokumentarac ''Izgradnja Titove Jugoslavije'', dok se se u lijevom kutu tog istog platna uzastopno ponavljali prizori iz porno filma. Ime Laibach je u Sloveniji i dalje pod zabranom pa umjesto njega koriste prepoznatljivi križ Kazimira Maljevića.
[  ]

1984. godine Laibach sa slikarskom grupom Irwine i kazališnom skupinom Scipion Nasice Sisters osnivaju nefomalnu organizaciju i estetski pokret NSK (Neue Slowenische Kunst), političko-umjetničku trilogiju koja se zalaže za "novu slovensku umjetnost" sa željom da pokrenu promjene u svojoj domovini. Kroz NSK su se počeli baviti nacionalističkim aspiracijama koje su se pojavljivale u Jugoslaviji, što se najbolje vidi u njihovoj predstavi ''Krst pod Triglavom'' koja najbolje prikazuje retrogradnu metodu NSK - da se traume iz prošlosti koje utječu na sadašnost i budućnost mogu riješiti jedino povratkom na početni sukob. Na područjima bivše Jugoslavije NSK je imala znatan utjecaj u '80-ima kada stalno uzbunjuju javnost svojim koncertima, izložbama, predstavama... U '90-ima osnovana je NSK Država, država bez granica i teritorija, s vlastitim putovnicama, ambasadama, konzulatima, markama, zastavom...
[  ]

Prvi album Laibacha izlazi 1985. g. i na njemu se nigdje ne pojavljuje ime benda, već samo Maljevićev križ, a prva naklada albuma izlazi s cenzuriranim snimkama govora Josipa Broza - Tita koje su Laibach često koristili u svojim nastupima, što naravno nije nikako moglo proći u tadašnjoj Jugoslaviji. Govori su zamijenjeni piskavim tonovima izuzetno visoke frekvencije, što je bio slučaj i na koncertima. Iste godine za njemačku nezavisnu izdavačku kuću izlazi prvo internacionalno izdanje za Laibach ''Rekapitulacija 1980-1984'' na čijem omotu se nalazi crtež kozolca u spomen na Tomaža Hostnika.
[  ]

Uslijedili su album ''Nova akropola'' 1986. za britansku nezavisnu kuću Cherry Red Records i potpisivanje za poznatu britansku izdavačku kuću Mute Records. Iduće godine izlazi ''Opus Dei'', album kojim Laibach definitivno izlaze na svjetsku scenu. Obrade pjesama ''Life Is Life'' grupe Opus i ''Geburt Einer Nation'' grupe Queen (u originalu ''One Vision'') postaju svjetski hitovi, a Laibach i dalje namjerno izazivaju kontroverzu snimajući video spotove koje rade kao vještu parodiju na nacističke propagandne filmove kao što je ''Trijumf volje'', a na omot albuma stavljaju svastiku napravljenu od sjekira što je izazvalo bijes unutar politički ''ispravih'' krugova, dok im nije ukazano da je to zapravo posuđeno od anti-nazi slikara Johna Heartfielda.

Laibach izdaju i slovensku verziju ''Nove akropole'' nazvanu ''Slovenska akropola'' koja je prilično izmjenjena u odnosu na original. Slijedi i prva i vrlo uspješna američka turneja koja je bila prilično šokantna za Amerikance. U veljači 1987. Laibach imaju svoj prvi prvi službeni koncert nakon zabrane 1983. godine u Sloveniji, i prvi koncert od onog ilegalno održanog 1984. godine u dvorani Malci Belic u Ljubljani, kada su obilježili godišnjicu smrti Tomaža Hostnika. Kako im je bilo zabranjeno pojavljivanje u slovenskoj javnosti, Laibach u promociji koncerta nisu nigdje nisu koristili svoje ime, već su se na plakatima predstavili samo crnim križem.
[  ]

Nakon uspješnih obrada na ''Opus Dei'' Laibach obrađuju cijeli ''Let It Be'' The Beatlesa, za koji su vjerovali da im je najlošiji album, u svom sada već dobro znanom totalitarističkom-rock stilu. Naslovnu pjesmu su izbacili. Sličnu sudbinu je doživjela i pjesma Rolling Stonesa ''Sympathy For The Devil'' koju su obradili u šest verzija i izdali kao EP. U sklopu vrlo uspješne američke i europske turneje Laibach su proslavili svoj 10. rođendan i osnivanje NSK Države 26.12.1990. nastupom na termocentrali u Trbovlju, što im je bio prvi koncert u rodnom gradu nakon onog zabranjenog i nikad održanog 1980. godine.

Laibach u svom drugom desetljeću ulaze u fazu elektronske muzike i nakon konačnog osamostaljenja Slovenije okreću se novim temama, kao što je Novi svjetski poredak i ulazak Istočne Europe na slobodno tržište. Izdaju dvostruki album ''Kapital'' na kojem se bave tim novim periodom u europskoj povijesti. Na albumu se mogu čuti politčki govori, poslovni izvještaji i isječci tradicionalne istočnoeuropske glazbe. Slijedi album ''NATO'' na kojem su u techno maniri obradili pjesme ratnih tema. Među obrađenima su se našli Europe s ''Final Countdown'' i DAF s ''Alle Gegen Alle''. Promo turneja za album NATO ''Occupied Europe NATO Tour 1994 - 1995'', sastojala se od koncerata u DC3 Dakota u Ljubljani, OTV Domu u Zagrebu, a turneja je završila sa dva nastupa u Sarajevu koji je bio pod opsadom. Koncerti su održani pod zastavom ''NSK Država Sarajevo'' gdje su stigli prije NATO trupa kao što su i obećali pri izlasku albuma ''NATO''.
[  ]

Na albumu ''Jesus Christ Superstars'' iz 1996. Laibach se fokusiraju na organiziranu religiju, kršćanstvo, vjeru i lažne proroke. Album donosi još obrada, ali i novih originalnih Laibach pjesama. Laibach u glazbu ubacuju metalske rifove i zborno pjevanje, a singlovi ''God Is God'' i ''Jesus Christ Superstar'' postaju najveći komercijalni uspjeh benda do tada. Ovaj album završava i trilogiju ''Kapital'' - materijalizam, ''NATO'' - politika i ''Jesus Christ Superstars'' - religija.

Jedan od najvažnijih koncerata za Laibach je bio onaj na otvorenju ''Europskog kulturnog mjeseca'' u Ljubljani gdje su nastupili ispred nekoliko predsjednika država i diplomata. Monumentalni koncert sa Slovenskim filharmonijskim orkestrom i mješovitim zborom, s kojima su izveli svoje starije radove koje je karakterizirao teški industrial zvuk sada uklopljen s masivnim filharmonijskim zvukom, opet izaziva mnoštvo kontroverzi. Ljubljanski nadbiskup je napustio dvoranu u sred koncerta, a Slovenski filharmonijski orkestar je otkazao svu daljnju suradnju. 2000. godine Laibach su predstavljali svoju zemlju na izložbi EXPO 2000 u Hannoveru.
[  ]

U nekadašnjoj Titovoj vili na Bledskom jezeru Laibach su 2003. najavili svoj novi album ''Watt'' s kojeg je skinut singl ''Tanz Mit Laibach'' i koji nastavlja s elektronskom fazom benda i svojevrsni je homage bendu DAF. Na tom albumu Laibach su se pozabavili temama terorizma, rata u Iraku, anti-semitizma. Godinu dana kasnije izlazi dvostruki album ''Anthems'' koji na jednom CD-u sadrži izbor njihovih najboljih pjesama, a drugi remikseve. U ovo izdanje je bio uključen i booklet od 44 stranice s povijesti benda i njihovim slikama i fotografijama. Prošle godine izlazi ''konceptualni'' album ''Volk'' na kojem su Laibach predstavili svoje vizije nacionalnih himni, a sadrži i himnu NSK Države.
[ laibach @ mb ]

laibach @ mb   © sale

U svojih dosadašnjih 27 godina postojanja Laibach su rušili granice, fizičke, ideološke i mentalne, i uvijek bez straha ukazivali na probleme i napravdu, nikad ne posustajući i uvijek bivajući sve samo ne običan rock bend.
[  ]

Odabrana diskografija

Laibach (1985)
Rekapitulacija 1980-1984 (1985)
Neu Konservatiw (1985)
Nova Akropola (1986)
The Occupied Europe Tour 1985 (1986)
Opus Dei (1987)
Slovenska Akropola (1987)
Krst Pod Triglavom-Baptism (1987)
Let It Be (1988)
Sympathy for the Devil (1990)
Macbeth (1990)
Kapital (1992)
Ljubljana-Zagreb-Beograd (1993)
NATO (1994)
The Occupied Europe NATO Tour 1994-1995 (1996)
Jesus Christ Superstars (1996)
Malci Belic, December 21, 1984 (1997)
The John Peel Sessions (2002)
WAT (2003)
Anthems (2004)
Volk (2006)

ana // 25/01/2007

> vidi sve fotke // see all photos

Share    

> portret [last wanz]

cover: THE JESUS AND MARY CHAIN - Automatski psiho slatkiši iz mračnih zemalja

THE JESUS AND MARY CHAIN - Automatski psiho slatkiši iz mračnih zemalja

| 16/08/2024 | pedja |

>> opširnije


cover: THE CURE: Finalni zvuk

THE CURE: Finalni zvuk

| 25/10/2022 | veda |

>> opširnije


cover: BRYAN ADAMS: Nepopravljivi romantičar (2004.-2017.)

BRYAN ADAMS: Nepopravljivi romantičar (2004.-2017.)

| 08/10/2017 | veda |

>> opširnije


cover: MORRISSEY - Da li ste znali…

MORRISSEY - Da li ste znali…

| 28/09/2015 | pedja |

>> opširnije


cover: Combichrist - Furiozni industrial razbijači ponovno u Zagrebu!!!

Combichrist - Furiozni industrial razbijači ponovno u Zagrebu!!!

| 05/11/2014 | terapija |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*