NACHTMYSTIUM: Retox: Remixes and Rarities (Earache Records, 2016)
U pošasti smrti mnoštva velikana 2016. (Bowie, Prince, Cohen, Pete Burns, Black...) gotovo da se niti nije primjetio odlazak sa scene Blake Judda koji je definitivno odlučio da se povuče još ranije raspustivši svoj bend Nachtmystium. Blake je živ, a koliko je zdrav to je već druga stvar. Navodno se skinuo s poroka i alkohola, tako barem priča, mada se jako dobro zna da već godinama bije tešku post-apstinentsku krizu zbog neimaštine za koju si je sam kriv. Naime, svu zaradu od benda je trošio na heroin, te je odlučio u frustriranom gnijevu da se prestane baviti s glazbom početi neki sasvim drugačiji život zaokruživši detaljni opus s ovim abnormalno dugačkim albumom od skoro puna 4 sata na kome je sabrao 35 različita zapisa od početka karijere s bendom 2000. sve do snimaka nastalih u vrijeme rada zadnjeg albuma "The World We Left Behind" iz 2014.
Blake Judd
Riječ je o nerealiziranim materijalima koje je Blake držao u arhivi i povremeno se s njima igrao. To su uglavnom demo snimci nekih dobro znanih pjesama, zatim demo snimci nikad objavljenih pjesama, pa remiksevi, zapisi s koncerata, nekoliko obrada, te pjesme koje mu nisu odgovarale u dotičnom momentu da ih uvrsti na nosač zvuka. Sve su te snimke ovdje objedinjene i pokazuju njegov raskošan talent koji je bio omrznut kod black metal auditorija jer je previše švrljao i koketirao s mnogim žanrovima iskakajući poput bijele pantere u crnom čoporu.
Ovdje ima sijaset materijala koji nose prepoznatljive reference Nachtmystium: klasičan niski gitarski štim jednostavnih kompozicija koje ne bježe mnogo od Celtic Frost, Darkthrone, Satyricon, Bathory ili Burzum; takvih je najviše u vrlo sirovim varijantama s njegovim karakteristično prepoznatljivim vokalom uživljenim u strast samoživog busanja glavom u zid koje mu je ponekad pokazivalo i odlične kreativne, no ne i komercijalne rezultate. Uvijek je htio više i bolje, radio je s bendom 13-14 godina na poboljšanju žanra, ali kako su sve više i više pljuvali po njemu, a on zapadao u sve teže ovisničke probleme (financijske naravno), s vremenom se mnogo smekšao tražeći putanju kod drugačijeg kruga slušateljstva eksperimentirajući s post-metalom, indie-rockom, gothicom, elektronikom, psycho/ space-rockom... Naravno, sve te kreativne metamorfoze nisu bile dobro prihvaćene unatoč jako dobrih radova koji su od prvog pravog eksperimenta s obradom Pink Floyd albuma "Meddle" pod nazivom "Assassins: Black Meddle, Part 1" (2008) počele poprimati neočekivano loše reakcije. To je bio tek četvrti album, a umjesto da požanje veliki uspjeh, doživio je totalno negiranje. Premda je u nastavku karijere Blake imao istinski njuh za stvaranje avangarde black metala pri čemu je i dobro 'drobio' po žanru na račun strogog auditorija, nikad nije uspio izaći izvan underground krugova unatoč jako dobrih kritika. Za black metal je postao premekan, za alternativni psihodelični rock presirov. Njegova tranzicija se postepeno uočavala s albuma na album, a i onih nekoliko EP-ijeva. Vidjelo se da žudi izaći iz žanra, a opet da ostane koliko-toliko u njemu, naposlijetku, zadnja dva albuma su mu bila odlična, no nikako ih nije prihvatila niti jedna vrsta publike.
Ipak, od svega ovdje su najzanimljivija tri segmenta: elektronski remiksevi, klasične Nactmystium kompozicije i demo snimci. Uvodna "Dawn over the ruins of Jerusalem (remix 2012 by Sanford Parker)" (s albuma "Silencing Machine", 2012) pretvorena je u rasplesani electro-industrial, a vrlo slična je i laganica "No funeral" (album "Addicts: Black Meddle, Part II", 2010) čiji remiks potpisuje nitko drugi do Chris Vrenna, nekadašnji bubnjar Nine Inch Nails, danas obnavljač starog benda Tweaker. Istu pjesmu u synth-pop/industrial varijanti potpisuje i Seizmologist, a ne treba niti smetnuti s uma i plesni electro-industrial/ gothic komad "Ruined life continuum" s istog albuma u remiksu Luc Van Ackera iz Revolting Cocks i Lords of Acid. Sve ove prve četiri uvodne kompozicije se doimaju fantastičnim ubodima za bend poput recimo novosadskih DreDDup.
Druga po redu kategorija su klasične Nachtmystium kompozicije s različitih platformi i iz različitih perioda u black metal žanru, ali, dakako s mnogo Blakeovih devijacija gdje treba posebno izdvojiti nerealiziranu studijsku verziju "Black pill" iz 2008. s obiljem synth psihodelije kojom se zakoračilo u post-metal/ indie-rock, urnebesno sirovu r'n'r obradu "Raid the convent" Nun Slaughter, pa obradu Burzum "Aborym - Det som en gang var fire walk with us!", nađe se ovdje i još poneki luđački odrađen cover (Motorhead - "The wolf"), te materijala za supergrupu Twilight u kome je Blake pod imenom Azentrius učestvovao na drugom albumu "Monument to Time End" 2010., ali te pjesme nikad nisu objavljene.
I treća kategorija su najlakše kompozicije naslovljene kao 'Hate Meditation' (ima ih 8) gdje se prelamaju njegove ideje post-metala, blacka, psihodelije, punk/hardcorea, eksperimenata, elektronike, drone-a, laganica s obzorima The Cure/shoegaze etike, očito pripremane još ranih godina prošle dekade za neku novu fazu Nachtmystium do koje nije došlo tek se sporadično pojavljujući u ponekim kompozicijama na albumima od obrađivanja Floyda naovamo.
Blake je promjenio u karijeri 35 glazbenika. Nitko s njime nije radio dulje od 7 godina (najdulji staž imaju Chris Black - bas, klavijature i Sanford Parker - klavijature); svi mahom govore kako je fantastičan kreativac s kojim je bilo jako teško raditi jer je stalno mijenjao zahtjevnost gabarita black metala zbog kojeg su svi ustvari i svirali s njime, ali kako god, dokazao je da umije i zna unaprijediti žanr samo ga nitko nije objeručke podržao u tome. O svemu tome priča u bonus interviewu u trajanju od 20 minuta, a mogu se ovdje čuti i živi zapisi s nekih turneja iz druge polovice prošlog desetljeća, kao i jedna uistinu rijetka pjesma s prvih albuma - instrumentalna verzija "Ashes to ashes" (drugi album "Demise", 2004) snimljena 2011.
Nije Blake Judd još spreman za odlazak. On to tako samo misli. Vratiti će se. 34 godine u životu su tek početak iako po licu izgleda kao da ima najmanje 50.
Naslovi: 1.Dawn over the ruins of Jerusalem (remix 2012 by Sanford Parker), 2.No funeral (remix by Tweaker aka Chris Vrenna from Nine Inch Nails), 3.No funeral (remix#2 by Seismologist), 4.Ruined life continuum (remix by Luc Van Acker from Revolting Cocks and Lords of Acid), 5.Black pill (unreleased from "Doomsday Derelicts" EP), 6.Voyager, 7.Raid the convent (Nunslaughter cover), 8.Aborym - Det som en gang var fire walk with us! (Burzum cover), 9.Twilight - No consequence (unreleased), 10.Twilight - Weathered flames (unreleased), 11.Twilight - This road south (unreleased), 12.Ashes to ashes (instrumental), 13.Epitaph for a dying star (unreleased instrumental), 14.Fireheart (unreleased instrumental studio version), 15.Hate Mediation - Scars, 16.Hate Mediation - The genocide march (rough demo), 17.Hate Meditation - Staring into the abyss - End times (rough demo), 18.Hate Mediation - The deceiver and the believer (demo rough instrumental), 19.Hate Mediation - Intro (demo 2003), 20.Hate Mediation - Impure rage (demo 2003), 21.Hate Mediation - Pitch black cadence (demo 2003), 22.Hate Mediation - Antichrist heretic blood (demo 2003), 23.Martyrs (feat.Satyricon and Dissymetry members, unreleased), 24.Circumvention live at Roadburn 2012 (unreleased), 25.Addicts live 21811, 26.The wolf (Motorhead), 27.I wait in hell (original version from split EP with Murmur), 28.A seed for suffering (unreleased demo 2005), 29.Keep them open (unreleased demo 2005), 30.Hymn of hatred (part I), 31.The world we left behind (unreleased alternative version), 32.Interview 21811, 33.Life of fire, Nokia Theater 3710, 34.Nice pulse cyber SDF after work (instrumental), 35.Nightfall live tremont music hall 25 Sept 2010