Kada se sabere doprinos britanskog rocka u okvirima istraživanja mogućnosti etno - antropoloških saznanja, te moć zapadne civilizacije koja je modernizirala i najudaljenije krajeve svijeta, dobije se dugačka lista autora, albuma i projekata koji su tražili neke druge izvore, korijene i načine izražavanja. Do ovog albuma bilo je tek nekoliko glazbenika koji su inspiraciju rocka tražili u arapskoj, afričkoj, indijanskoj, polinezijskoj i indijskoj kulturi: Brian Eno, Talking Heads, The Rolling Stones, The Residents, The Beatles, naivni Bow Wow Wow… Izuzev radova Josepha Spencea, Enoa, T. Heads ili The Residents, ostatak sličnih izleta mogu se i zaboraviti ili u najboljem slučaju smatrati pionirskim interesima za raznorodnim van - evropskim zvukovima koji su se u glavu umjetnika ugurali tek pukim pretraživanjima pan - kulturne baštine iz koje su uzeli samo neke površne osjećaje.
"Tin Drum" je album koji je po izlasku doživio kontroverzne kritike. U prvom redu zbog uplitanja rocka u nestandardne korijene koje tadašnje aktualna glazbena scena nije primjećivala, a kao drugo, opće poznata činjenica jest da svaki novi glazbeni zamah i ideja navodi čitavu generaciju da stvara podijeljena mišljenja. No, zaista su bili rijetki oni koji su prepoznali da se radi o epohalno važnom novom glazbenom izrazu. U vizualnom pogledu, Japan su bila četiri lijepa, privlačna i kulturna momka, pa ih se guralo u ladicu "novog romantizma" za sentimentalne tinejdžerke i pomodarnu populaciju, nazivajući ih trivijalnim plagijatorima Ferryija i Bowiea, što je totalna glupost.
japan cca 1981 - prije prvog pojavljivanja na TOTP
Album je kolekcija sastavljena od osam dotjeranih pjesama u kojima je naglašena funkoidnost plesnih ritmova. Basist Mick Karn vješto barata freetlessom, afričkim flautama i narodnim instrumentom dida iz Obale Slonovače, Sylvianov polubrat Steve Jansen izuzetno moćno i kreativno održava ritam, Richard Barbieri je zadužen za boje synthesyzera, razne samplove i kibernetiku, dok je David Sylvian alfa i omega koja barata vokalima, gitarom, piše tekstove, odlično barata klavijaturama i programira zvukove…
Impresioniranost kulturom Kine, Japana i Dalekog istoka proizašla je u vrijeme kada je Sylvian živio u Bangkoku. Tamo je zaključio da je ona nedovoljno uklopljena u rock sferu pa se na albumu nalazi šest kompozicija koje u sebi sadrže istočnu pentatoniku i niz folklornih motiva, mada su oni izraženi kroz gotovo dječju naivnost, što se i može oprostiti budući da je "Tin Drum" prvi rock album koji obrađuje jednu zaista vrijednu glazbenu civilizaciju. Problem je međutim u tome što se glazba Istoka bazira na stvarnom životu, sudjelovanju u društvenim kretanjima, svetkovinama, ritualima i religijskim obredima. No, danas ćemo hrabro priznati da je svaki sličan rad koji je uslijedio nakon ovog albuma izvukao glazbu iz takovog konteksta i da je ona izgubila svoju prvobitnu dimenziju, značenje i simboliku, a objedinjuje se pod nazivnikom "world music". Tako je npr. Peter Gabriel uzeo čitav niz zvukovlja Afrike i Bliskog Istoka, Paul Simon miješao u pop- forme utjecaje Latinske Amerike i ekvatorijalne Afrike, Ry Cooder kubansku glazbu, Thiervery Corporation su kombinirali latino, salsu, islamske arabeske i još štošta u obrazac trip- hopa, a cijeli niz glazbenika koji nisu imali apsolutno nikakve veze s nekom folk- kulturom su pod utjecajem globalnog trenda prilagođavali egzotične glazbene kulture zapadnjačkom duhu samo s ciljem da podignu "zavodljivost" vlastite glazbe.
Zbog toga se s pravom usuđujem zaključiti da je "Tin Drum" izuzetno vrijedan rad. Prije svega intrigantan i inovativan. Spoj je moderne tehnologije i zaboravljene glazbene simbolike, tako da je na pravi način dao nove horizonte za suvremenu etnomuzikologiju.
Band se raspao 1982. i upao u financijske manjkove; članovi su započeli vrlo plodne solo karijere, te se 1991. ponovno okupili pod imenom Rain Tree Crow i objavili istoimeni album, no glazbeni interesi su bili potpuno različiti i daleko od timskog rada. 1990. britanska pop publika je izabrala "Ghosts" s albuma "Tin Drum" za najbolji pop- singl osmog desetljeća, a David Sylvian je osnovao vlastitu etiketu Opium (Arts) Ltd u Londonu, objavljuje izuzetne albume, te živi s guruom Sri Sri Mata Amritanandamayi Devi, suprugom Ingrid i dvoje djece.
horvi // 17/06/2006