CRUSTALNO JASNO: Hračak nade, EP (d.i.y./ bandcamp, 2023)
Mostarske Ere s ovoga svijeta imaju dva izdanja u 2023.: prvo su početkom godine realizirali audio kazetu "CXJX" na kojoj su sabrali dva ranija EP-ija "Sreća" www.terapija.net/mjuzik.asp?ID=30663 i "Nakupina" www.terapija.net/mjuzik.asp?ID=30537, te dva singla "Frustracija" i "Pravda je umrla s prvim zakonom" (sve iz 2021.) u tiražu od 60 komada s time da nije označena A i B strana, kako kažu, pušta se i sluša na sreću slučajnosti.
Ne treba spominjati da su valjda svi upoznati s njihovim radom i stilom, imaju milijunski auditorij kojeg tek pokoravaju mic po mic, a svatko tko upadne u njihovu krustalno jasnu domenu više se ne odvaja od nje. Još samo da zagospodare s intsagramom, twitterom i inim platformama, evo ih na listama najveribest digitalija. Za ovu priliku su realizirali i pregršt živih zapisa na vlastitom youtube kanalu kojeg su pokrenuli još prije skoro 10 godina, a od friškijih, ovdje ih je priloženo 3 komada jer za ovakve nezaboravne prigode jednostavno mora da se zna.
Uživo su, prema živim snimcima, još bolji i originalniji s obzirom na minimalističku skučenost dva instrumenta plus vokal DeBellyja (Luka Marjanović - 'bas ist das'), ajde, ukupno tri uz obilato sudjelovanje obostranog feedbacka s publikom, reklo bi se i četiri faktora, te stoga, korespodencija njihovog izraza bez obzira na relativno siromašan glazbeni dekor ima snažnu spregu kohezije u vitalnoj osnovi rocka, hardcorea, punka i metala. Ovaj novi rad žanje velike otkose u brzim i jednostavnim segmentima: 8 pjesama u samo 7 minuta, a to nije pošlo ni Ramonesima kad su odvalili neki medley, ni Black Flag, a bome ni Napalm Death, to jest kompresirali su snagu i moć autorske kreacije da ništa ovdje nije suvišno, a još manje dosadno.
Također, njihov lirski cinizam ovdje je dosegnuo klimaks konstruktivne kritike po ironičnoj figuri aktualnog vremena da je ne samo u Herceg-Bosni ili BiH, nego na čitavom ex-Yu teritoriju 'ludo i nezaboravno' živjeti okružen neopisivom srećom što smo svjedoci ovakvih socio-političkih paradoksa koji se svako malo prekrojavaju u povijesnim aspektima kako kome od vladajuće ergele odgovara, primjerice odmah u uvodnoj pjesmi "Baš je ludo ovdje" taman napucanom sirovom energijom živčanog post-punka unišavši u oldschool hardcore "Kolektiv?" na razini Minor Threat i spomenutih Black Flag razmatrajući dobrodošlicu u vučji brlog 'brzo ćeš ti nama shvatiti gdje si točno doš'o' i po kojim se principima odvija brojalica 'Jedan, Tri i Dva'.
S malo više crust/ grindcore elemenata "Krpelj" brazdi po omiljenom eksplozivnom terenu bez abrazivnosti i ekstenzija satiričnih metafora primjenjivih na kojekakve hohštaplere, lezileboviće, pigzibnere i fićfiriće, elem one koji nam život čine tako lijepim i sretnim, a tu se nadovezuje i tema "Paraziti" od punih 19 sekundi fade-in/ fade-out jednoličnog noisea uz kratku ekspresiju bubnjara Đontre koji bi mogao uskočiti japanskim Melt Banana kad im pomanjka inspiracije, a nemaju je već punu deceniju (zadnji album "Fetch" www.terapija.net/mjuzik.asp?ID=17813 objavili su 2013.). Da se ne preskoči neočekivano najdulja, a i uvijek aktualna tema "Platna lista", zamislite, skoro 2 minute u klasičnom punk/ hardcore obrascu umjerenog tempa obuhvaćeni su 'licemjerni šupci, skoro svi s kojima se družim', a tu nema nikakvih prigovora glede ljudskih karaktera, morala i etičnosti. Manje-više uvijek su, ma čak i u najbenavnijim stvarima 'pobjednici' najveći pizduni i bezkičmenjaci što grabe sirotinjske mrvice, uzmite si samo primjere mnogih poznanika u adekvatnim situacijama gdje lakomost, pohlepa, oholost i škrtost otvaraju poglavlje 'sedam smrtnih grijeha' na koje više gotovo da nitko ne obraća pozornost. Usput prema Kompendiju iz 2005., u 21. stoljeću to su sada bioetičke zlouporabe, kloniranje, narkomanija, zagađivanje okoliša, širenje jaza između bogatih i siromašnih, pohlepa i uzrokovanje siromaštva. Junkoze iz prošlih stoljeća su sretni jer se nisu ogriješili o 'božji zakon', a što će biti naredni grijeh? Heteroseksualnost i straight-edge pored LGBT i sintetičkog svijeta?
Jedno od prijatnih iznenađenja je noiserski odfrljena "Bezumlje" u hardcore dizajnu na liriku Saleta, ovdje nazvanog Sval, a odnedavno sudjeluje u supergrupi Lopoč www.terapija.net/mjuzik.asp?ID=32509, frontmena livanjskog Andrije proširivši poetski okular pozitivnog nihilizma propadajućeg svijeta 'iz bezumlja raste čemer, iz mog oka kapa krv/ gledao sam kako vene, nahranjeno pleme vene - nisam crn, natopljen sam/ ledeno doba za ljubav', tako da je ova nova suradnja došla sasvim očekivano i dobrodošlo za što je snimljen i video 2022. u mostarskom klubu Craft Beer Garden.
Bezumlja, live sa Saletom:
Ovdje su još dvije stvari "Krvav sam i gorim" u iskonskom hardcore/ grind elanu, te završna "Laž" od gotovo minute i pol o vječitoj zabludi istine koja se nikad ne zna i kako stvari odavno stoje, nikad se neće niti znati jer je bespotrebna u ljudskom životu. Bolje je živjeti laž i manipulacije nego li prihvatiti činjenice onakvima kakve jesu. Skloni smo tumačenjima i pretjeranim pametovanjima svega i svačega da je ova sirova hardcore-punk rokačina nešto najbolje što se desilo na Balkanu od zadnjeg Andrije i dalekih radova Šarla i Discipline Kičme, kao što bi se dalo zaključiti iz ovih mojih redova. Ne, nije, ali je odlična slika sjebane scene koju prolongiraju šminkeri/ punkeri/ rockeri u vlastitim bezpredmetnim nadmetanjima. Da imam 13 godina, znam odsvirati 3 akorda na basu i ja bih ovako svirao, a bome i urlikao o nezadovoljstvu, jadu i čemeru u kome živim, a usput se i dobro zajebavao kao što se i jesam. Đontra i DeBelly imaju stav iza kojeg stoje, 100% su u njemu i ništa ne glume. Oni su tijelo i duša r'n'r-a.
Naslovi: 1.Baš je ludo ovdje, 2.Kolektiv?, 3.Krpelj, 4.Platna lista, 5.Paraziti, 6.Krvav sam i gorim, 7.Bezumlja, 8.Laž