VALID: Peach Brandy (Funk Night Records/ Savs Records/ Valternativa Records, 2024)
Ne sjećam se odavno da je Amer kljucnuo spiku na naš ex-Yu Balkan. Zadnji put prije Valida to je bio kanadski reper Josh Dolgin, poznatiji kao SoCalled na albumu "Ghetto-Blaster" www.terapija.net/mjuzik.asp?ID=4139 kada je u pjesmi "Rece cica" prepjevao srpsku tradicionalnu romsku himnu "Reče čiča da me ženi", a to bješe jako davno, 2007. godine, manje-više iz zafrkancije u d'n'b stlu.
O Validu se mnogo toga saznalo u zadnje vrijeme zahvaljujući našoj neumornoj suradnici Ivani koja je o njemu napisala sijaset vijesti pomno prateći i promovirajući njegov rad. On je naše gore list, roditelji su mu iz Srbije (spominju se Kraljevo - Vršac - Beograd), rođen je u Detroitu, koliko mi se čini, na žalost ne govori srpski, a u domovini predaka je zadnji puta bio pred cirka 2 decenije kao klinac (fabula "Places" s himničnim pozdravima svima u regionu od Slovenije do Makedonije) i sad tu se povezuju mnogi neskladi poput primjerice nekih mojih mladih kolega i poznanika Albanaca, Iranaca i Turaka, rođenih u Hrvatskoj što ne znaju albanski, odnosno perzijski i turski jezik. Čak niti psovke ili brojeve, a za to su krivi roditelji. Međutim, Valid uzvraća suptilnom reperskom pričom o svojoj otadžbini na engleskom uz suradnje s nekoliko znamenitih repera našeg područja koji unose naš domaći balkanski šlih uz obavezan humorističan i previše umiven, zabavan televizijsko-marketinški pristup.
Od pjesme do pjesme, a ima ih čak 15, vidljiv je i upečatljiv naš balkanski mentalitet u samoj poetici privlačnog Validovog pripovjedanja na crnačkoj bazi, katkad se učini da je zaista 'black', 'nigger' i degradiran u velikom gradu snivajući domovinu svojih roditelja koja mu se čini mnogo boljim mjestom od obećane zemlje, kako se USA nazivala tijekom komunističkih godina 20. stoljeća. Elem, Amerika to odavno više nije, ne samo od 11. rujna/ septembra 2001., već i ranije zbog svih kaubojskih šerifovanja po čitavom svijetu gdje su unijeli kaos, ratove i nemir s glavnom ekonomskom strategijom prodavanja oružja bijednicima koje su prethodno zaratili. I dobili su po gubici od muslimana, a dobiti će još jače ako se Trump direktno umiješa u rat Ukrajine i Rusije. Hrvatski predsjednik Zoran Milanović je rekao 'nemaš se razloga miješati u taj rat, pa nije ga Hrvatska pokrenula'.
Jest, ovdje se nalazi sijaset finih Validovih diskursa i razmatranja o naizgled bezazlenom životu po ulicama Detroita kako ide svaki dan na posao, te je uglavnom inspiriran domovinom svojih roditelja, iza kulisa se može saznati da ima odličnu plaću, sigurno za 500 dolara mjesečne plaće ne bi htio živjeti u Srbiji, Crnoj Gori, Makedoniji, Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj ili Sloveniji, elem, sve je ovo idealna utopija koju je zbirno uskladio u podosta odličnih zafrkancija počevši od onog urnebesnog singla "May 6th" o ciganskom prazniku gdje je povučen Bregovićev "Đurđevdan" u krivom kontekstu da je pjesma Bijelog Dugmeta ili dueta s legendarnim Stretch Moneyom u "Nine to five" u priči zabranjenog posla.
Valid & Stretch Money
Zna se, subjektivno je uopće komentirati stav osobe koja ne živi ovdje i sve doživljava iz američkog rakursa, ali budimo pristojni: sve su ovo njegove vizure razmatranja što se nekome pasivnom promatraču sa strane može učiniti privlačnim poput turističke reklame, propagandnog šarenog flyera, medijskog newslettera koji prikazuje samo površinu idile. Naravno, ovdje se nađe mnogo memoara iz dnevnika kada je bio klinac među balkanskim emigrantima u zadimljenom stanu gdje se kartalo i debatiralo o jugoslavenskoj prošlosti, kraljevini, komunizmu, demokratima ("Cigareta"), obraća se i na COVID-19 pandemiju kada se uvriježilo mišljenje da rakija sprečava širenje zaraze (uvodna "Peach slayer"), dosta se rozga i po gangsta temama (izrazita je "The one who decides"), a gotovo kroz svaku se spominje rakija i zdravica uz malo 'high' raspoloženja, a ekipno gledajući, sjajan pogodak je multinacionalan komad "Stara škola" gdje su se ujedinili reperi iz Slovenije (Ghet), Makedonije (LD Pistolero), Hrvatske (BARS), BiH (Frenkie), Crne Gore (Random) i Srbije (Struka), svaki sa svojom vokalnom rolom. Naposljetku, bolje rečeno, na samom početku disperzivno kaže 'Pretražujući moje rime, pronaći ćete nekoliko redaka nade/ Pretražujući moj grad, naći ćete nekoliko funti droge' u drugoj po redu "There he is".
Glazba je stilski tipično američka s mnogo soula, funka i r'n'b laid backa, međutim, vrlo interesantno, samplirana je od ex-Yu sekvenci kojekakvih zabavnjaka i mekše estrade zgodno koncipirane upravo u neobičnu fuziju američkog i balkanskog, što će reći, sve je ovo pomno usklađeno i pronicljivo protkano urbanim svjetonazorom dvije naoko različite kulture koje su u ovakvoj smjesi pokazale ravnopravnost bez ikakvih arogantnih busanja, te što je posebno interesantno, Valid nema niti najmanje političke, socijalne ili religijske insinuacije. Tu je priličan konformist, zanimaju ga žene i provodi uz tek tu i tamo neka nonšalantna dobacivanja onima koji su to zaslužili, tako da je sve u svemu, ovo vrlo mirna pacifistička kolekcija kojoj manjka malo više hrabrosti i odvažnosti. Previše je 'peace & love' poput dobrohotnog neo-hippy pozitivizma.
Naslovi: 1.Peach slayer (prod. by Marvel), 2.There he is (prod. by Stone Cutta), 3.One of a kind (prod. by Knowhere2run & DJ Mono - cuts by DJ Rokam), 4.Places (prod. by Knowhere2run & DJ Mono), 5.Nine to five ft. Stretch Money (prod. by Vuk. Starinac), 6.May 6th (prod. by Knowhere2run & DJ Mono), 7.Never question ft. Neisha Neshae (prod. by Knowhere2run & DJ Mono), 8.The one who decides (prod. by Koolade - cuts by DJ Head), 9.Plush/ Put 'em up ft. Boog Brown (prod. by Marvel - drums by Q), 10.Sci-Non-Fi (prod. by Knowhere2run & DJ Mono), 11.Cigareta ft. Jon Connor & Philmore Greene (prod. by Stone Cutta), 12.Stara škola ft. BARS, Ghet, Random, Frenkie, LD Pistolero, Struka (prod. by DJ Goce), 13.Nirdala (prod. by Vuk. Starinac), 14.This day (prod. by DJ Sunny Sun), 15.Graycious ft. Koolade (prod. by Koolade)