Novi rad 3ZB pristigao je dvije i pol godine nakon prvijenaca što su istovremeno objavljeni u obliku 3 paralelna cd-a. Njima kao bendu očito ne manjka inspiracije, evo, između ostalog jednu kompoziciju su ovdje naveli kao 7b premda je osma po redu, a kompletni tekstovi što ih potpisuje vokalist Erol Gaši usmjereni su u oštru kritiku današnje situacije na Balkanu. Podsjetimo, već godinama žive i rade u Švedskoj (Malmö), pomno prate događaje u bivšoj domovini i regiji, a ovaj puta su zakoračili još smjelije u šamaranje svega i svačega - od socio-političke situacije sve do različitih stavova, svjetonazora i mišljenja koja iskrivljuju činjeničnu istinu o svemu i svačemu, a i o njima samima kao bendu.
Tekstovi su glavni nositelj materijala, prilično koncizno i dorečeno sročeni mrkim i hrapavim Erolovim glasom, te su u određenom pogledu relevantan manifest javnome otriježnjenju. Sažeti su i ne libe se dotaknuti mnoštva kurentnih zbivanja i medijskih preokupacija, uglavnom onih špekulantskih koja kroje sudbinu (političari, društveni sistemi, izbori, Papa, moralne predrasude, LGBT zajednica, ratovi...) s velikim odmakom u ironiju i sarkazam ne zaobilazeći niti vlastitu privatnost, sitne poroke i prikrivenu zavist susjeda što promatraju mukotrpno zarađenu limuzinu gastarbajtera. Podsmjehuju se ti tekstovi ponegdje i vrlo zajedljivo, mnogo se toga konzekventnog nalazi u njima bez ikakvih bahatih ili napuhanih izleta, štoviše čak su u svojoj inteligentnoj drskosti i prkosu kritičko-poetski mini-pamfleti koji ne zaostaju za leksikom Grahe.
3 zvuka budućnosti
I u glazbenom pogledu bend se ustabilio na određeni nivo prepoznatljivosti s dvije gitare (Ivana Dida i Bekim Gaši) što šibaju riffove i staccata, laganijim harmonijama klavijatura i programiranim tempovima (nemaju bas gitaru) u osnovici sofisticiranog bluesa sa slobodnim šetnjama iz žanra u žanr podsjećajući na post-punk i new-wave, a bome u nekim detaljima klavir odšeta i u jazzy formate obogaćen gostujućim saksofonistom Martinom Nurmijem
("Proljeće"). Instrumentalisti su nesputani s obrascima, mnogo toga se zasniva na improvizacijama, refreni su mimoiđeni na račun dinamike i lirske dramatizacije poput David Tibetovih Current 93, pa i Swansa, no bilo kakve usporedbe davati 3ZB očito je nezahvalno s obzirom da u uvodnoj temi
"Rutavci" Erol između ostalog navodi da je sit alternativaca. A-ha-ha... Međutim, kako god okrenuli, 3ZB su po izrazu alternativan bend koji s mainstreamom i klasicizmom nema nikakve veze. Možda oni u svojoj iskonskoj želji teže k nekom rocku i bluesu, no stvarno stanje njihovog izraza je ekspresivni minimalizam koji je obilježio upravo formate punka i pripadajućih subžanrovskih struja.
Kako god uzeli i promatrali ovaj jednosatni materijal, uzbuđenja i rockersko-sociološkog diskurza nikako ne manjka. Bend je napravio znatan odmak od prva tri izdanja, a raniji lo-fi projekt The Urko's gotovo da se više niti ne nazire. Ovo je sada sasvim druga slika i prilika svega onoga što se naziralo, a za pretpostaviti je da temeljni trojac može napraviti još bolje i kreativnije zahvate.
Naslovi: 1.Rutavci, 2.Na moralnim bedemima, 3.Kasno Marko, 4.Go west, 5.Per aspera ad astra, 6.Njen osmijeh, 7.Proljeće, 7b.Kratki noćni bluz, 8.Azrail, 9.Bluz smrti
ocjena albuma [1-10]: 8
horvi // 11/01/2016