home > mjuzik > Plavi avion

kontakt | search |

RUNDEK CARGO TRIO: Plavi avion (Menart, 2010)

Prije više od deset godina, Darko Rundek mi je prilikom interviewa za radio emisiju "Audio Ring" izjavio kako mu je plan za budućnost napraviti album otprilike sa šlihom francuske šansone, world-musica i slavenske melankolije na jedan nov i neobičan način. Godinu kasnije pojavio se album "U širokom svijetu", no to nije imalo veze sa tim njegovim idejama, a niti album "Ruke" (2002) koji je tek na momente dosezao ponešto od toga. Odmah nedugo, u Parizu je oformio mnogoljudni Cargo Orkestar s kojim je album "Ruke" 2004. nanovo realizirao u novim aranžmanima, a 2006. objavio "Mhm A-Ha Oh Yeah Da-Da", album s kojim se više približio latino i ciganskoj glazbi nego li onoj davno izrečenoj želji. Igrom slučaja, Rundek je u jednom od svojih posjeta Zagrebu održao neformalni koncert potkraj 2004. pod nazivom Orkestar za ubrzanu evoluciju gdje je osmero glazbenika eksperimentiralo do mile volje u puna dva sata i tek se tu moglo osjetiti da ipak ima kad-tad šanse za utjelovljenem onih njegovih ideja oko spajanja različitih glazbenih stilova sa slavenskim duhom.

Privremeno se oslonivši samo na dva člana Cargo Orkestra, Švicarsku violinisticu Isabel i pijanista Dušana Vranića - Duca koji je ovom prilikom bio majstor za samplove i odsvirao još nekoliko instrumenata (harmonika, ukulele, udaraljke...), Rundek je konačno ostvario onu ideju još s konca prošlog stoljeća. "Plavi avion" je upravo to o čemu mi je nekad davno pričao...

Poznat kao 'glazbeni moljac' tokom karijere je prolazio različite faze i pokazivao interes za raznolike glazbene stilove pretvorivši se u jednu od rijetkih novovalnih ikona koja je zadržala nivo dobrog ukusa i visoki umjetnički standard vlastitih radova. Dobrano pročeprkavši po underground kulturi posljednjih 20-ak godina, s "Plavim avionom" je poletio u svojem najneobičnijem izdanju do sada koje pokazuje niz elemenata manje poznate glazbene ostavštine poput Current 93 i Coil, te drone, eksperimentalne i neo-folk scene koju je objedinio u relativno pristupačnim pop formatima prožetim polumelodičnim vokalima i spoken-word tehnikama. Izbacivši klasičan set bubnjeva, album je naslonjen na akustično-elektronski neo-folk stil s uglavnom minimalističkim aranžmanima koji tek na momente pokazuju nešto slojevitije formate poput pjesme "U borbi sa silama" gdje su uz šlih francuske šansone korišteni i samplovi pleh muzike u rastrganom, Waitsovskom ritmu valcera. Stanoviti kompleksniji aranžman pruža još i vrlo lijepa balada "Sanjala si da si sretna" koja je fabulom smještena na trešnjevački plac u postmodernističkom stilu David Sylviana, te Swansa s početka 90-ih, a i naravno David Tibetovih Current 93.
[  ]

Kao pravi uzorci aktualnog neo-folka odmah upada u uho uvodna "Kurdistan" sa sintagmama početnog drone/ dark-ambient zvuka čuvenih, ali nažalost upokojenih Coil koji se tokom 7 minuta razvija u finom spletu srednjeazijskog folka veoma nalik na Tamerlana (inače originalnog Uzbeka s prebivalištem u Beogradu), zatim "You think you're busy" otpjevana na engleskom koja pokazuje i određene elemente minimalističke akustične post-industrial škole, afro-popom ozarena "Sadimo lan", naslovna veoma lagana i snena ambijentalka "Plavi avion", te na ruskom jeziku "Ruskaja" sa gudačkim samplovima poput "No time before time" The Balanescu Quartet sa albuma "Possessed". No, najsnažniji autorski neo-folk pečat, Rundek Cargo Trio pružio je u posljednjoj temi "Drina" koja traje 18 i pol minuta sa tipičnim drone/ slow-down tempom i ambijentalnim improvizacijama baš kao da su u pomoć priskočili David Tibetovi Current 93 i pokojni Coil velikani John Balance i Peter Christopherson. Preostalih nekoliko skladbi je u manje-više očekivanom izdanju - "Li-la" je letargična lagana balada u kojoj se pronašlo mjesta za egzotično mumljajuće mantranje, prvi singl "Para ljude vara" je odigran na već prokušani recept sa spajanjem gitarskog blues slide tehniciranja i laganog reggae ritma, a "Znak" po svojoj mračnoj atmosferi priziva duh vremena Haustorovih albuma "Bolero" i "Tajni svijet".

Lirski dio prikazuje Rundeka kao kozmopolita i svjetskog putnika koji nije samo stacioniran na Balkanu, nego putuje po prostranstvima Rusije i srednje Azije, te se penje po Andama ("Indijanska") pri čemu je još uvijek veoma dobrog 'turističkog' raspoloženja sa spremnim porivom da istraži sve ponuđene blagodati dotičnih destinacija.

Premda je u glazbenom pogledu čitav album zasnovan na improvizacijama i ambijentalnosti, nikako nije izgubio ono što se u neo-folku često događa uslijed monotonog minimalizma - melodiju. Sa šarenim kolažem različitih glazbenih egzotika aranžiranih u suptilno mirnijem tempu od prethodnika "Mhm A-Ha Oh Yeah Da-Da", Rundek je pokazao da još uvijek ima sklonosti ka istraživanju i otkrivanju novih oblika izražavanja, te da se ne libi poput svih onih nekadašnjih novovalnih vedeta zakoračiti smjelo i u eksperimentalni teritorij. Dokazao je da je suvremenih načela, te da odvažno ide dalje bez obzira na pomanjkanje hitova kakvi se od autora njegovog kalibra očekuju.

ocjena albuma [1-10]: 8

horvi // 17/12/2010

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Bloodstone & Diamonds

MACHINE HEAD: Bloodstone & Diamonds (2014)

| 23/12/2014 | horvi |

>> opširnije


cover: 12, EP

ŠLAGVORT NA KRAJU: 12, EP (2014)

| 22/12/2014 | horvi |

>> opširnije


cover: Hit The Head

CORBEAUX: Hit The Head (2014)

| 21/12/2014 | horvi |

>> opširnije


cover: Mamut

URBAN&4: Mamut (2014)

| 20/12/2014 | jura |

>> opširnije


cover: Out To Sin, EP

THE EVOKERS: Out To Sin, EP (2014)

| 20/12/2014 | horvi |

>> opširnije


> chek us aut!
> diskografija
cover: Plavi avion
  • Apokalipso (1997)
  • U širokom svijetu (2000)
  • Ruke (2002)
  • Ruke, sa Cargo Orkestar (2004)
  • Zagrebačka magla, live Cargo Okestar (2004)
  • Mhm A-Ha Oh Yeah Da-Da, Cargo Orkestar (2006)
  • Live u Domu omladine, live Cargo Orkestar (2008)
  • Plavi avion, Rundek Cargo Trio (2010)

> linkz
> rilejted? [@ terapija.net]
> last [10] @ terapija.net

well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*