home > interwju > BORGHESIA

kontakt | search |

BORGHESIA

Nakon objavljivanja kompilacijskog albuma "20th Century Selected Works", članovi benda odlučili su se malo i promovirati na nesvakidašnji način, pa će se zagrebačka promocija održati 24.3. u Močvari. Evo što članovi benda kažu o sadašnjosti, prošlosti i budućnosti...

SADAŠNJOST

Za početak kako je došlo do objavljivanja kompilacije "20th Century Selected Works"?

Početkom prošle godina su u Mednarodnom grafičnom likovnom centru u Ljubljani postavili izložbu FV- alternativa 80-ih, Dario se odlučio kupiti opremu i otvorili smo si mogučnost, da bi možda opet počeli zajedno raditi. Kad je ideja sazrijela smo pomislili, da bi počeli sa rekapitulacijom naših radova, da nekako zaključimo jedno razdoblje i da upozorimo mladu publiku na nešto što se nama čini kvalitetno ali nedostupno.

Po kojem ključu su odabirane pjesme za kompilaciju? Prvenstveno za drugi cd?

Na prvom cd-ju (There is rebelion in the wind) su skladbe za alternativne plesne podije, na drugom (When the revolution comes) pa skladbe iz pozadine, atmosferična, ugođajna glazba za koju nam se čini da bi mogla poslužiti i kao filmska glazba.

Da li će objavljivanje biti popraćeno i živim svirkama, osim pojavljivanjem u javnosti i DJ-iranjem?

Nikad ne reci nikad. Trenutno se bavimo novim materijalom. Što će on donijeti, ne znamo. Jednostavno nikad, pa ni danas nismo razmišljali po logici korporativnog tržišta. U svakom slučaju ne sviđa nam se scena "dobra stara vremena" i prodavanje revivala.

Najavljenja je promocija cd-a u Zagrebu. 24.3. u Močvari? Što mogu očekivati oni koji dođu te večeri u Močvaru?

To večer razumijemo prije svega kao priliku da sretnemo stare prijatelje i upoznamo neke nove. Pored izložbe i videa, u blizini će biti i Monika Skaberne, šefica FV založbe, razgovor sa nama vodit će Nik Jeffs, a bili bi veseli i pitanja od strane prisutnih.

PROŠLOST

Budući da su naši čitatelji uglavnom ili generacijski bliski Borghesiji, ili nešto mlađi od benda, što nam možete reći o nastanku i samim počecima benda koji je osnovan u Ljubljani početkom 80-ih.

Borghesiju smo ustanovili 1982 godine članovi kazališne grupe FV112/15 (što znači rječnik stranih riječi Franc Verbinc, 112. stranica, 15. red: "C'est la guerre", To je rat), koja je radila Disko FV, ustanovila FV video i FV založbu - prvu neovisnu diskografsku kuću u bivšoj Jugi. U četri godine rada na disko klubu smo promijenili tri prostora u kojima se skupljala cijela ljubljanska alternativna scena. Disko smo shvaćali kao cjelovito umjetničko djelo 20. stoljeća. Na početku rada na glazbi smo funkcionirali kao klasičan band sa bubnjevima, basom, gitarom i vokalom. Poslije nekoliko mjeseci je band počeo mijenjati članove i razilaziti se. Na kraju tog razdoblja smo nas dvoje shvatili da je najproduktivnije nastaviti rad kao duet. Prvu kasetu "Borghesia" smo sami snimili sa klasičnim instrumentima na četvorokanalnom magnetofonu. Drugu kasetu "Clones" smo već radili sa ritam mašinom i sintesajzerima, zatim smo 1984 otišli u studio te snimili album "Ljubav je hladnija od smrti". Poslije prvog i za duže vrijeme jedinog koncerta na Novom rocku 1983 su se nam pridružili Neven Korda i Zemira Alejbegović sa kojima smo glazbu vizualno i sadržajno nadogradili u video kaseti "Tako mladi" i u performansima. Poslije zadnjeg performansa "Bodočniki" (Futuristi) i poslije izdanja mini albuma "Njihovi zakoni, naši životi" smo se odlučili da počnemo raditi na koncertima. Istovremeno smo otkrili izdavača Play it again Same iz Belgije i sa njima potpisali ugovor za četri albuma. Do 1991 smo sa koncertima obišli cijelu zapadnu Europu i Jugoslaviju.


Neizbježno je i pitanje o nastanku imena?

Ime je nastalo po pjesmi Borghesia koju nismo nikad objavili: "Borghesia di Vitorio de Sica …" Borghesia znači na talijanskom buržoazija i za tim imenom se krije dekadentni individualizam, koji se bavi vlastitim užitkom, sa individualnim strategijama opstanka u poludjelom svijetu, kojim vladaju osobne i masovne fantazme. Borghesia je u svojim tekstovima govorila o prekoračenju fantazme kroz suočenjue sa svojim najintimnijim, tamnim, bolnim, depresivnim užitkom (što nije jednako prijatnosti, najčešće je suprotno, užitak je hrana nagona koji svoju težnju uvijek ispunjava pa makar preko neuroze ili psihoze). "Bez nade, bez straha" je ultimativno geslo prekoračenja fantazme, himničan poziv, da pogledamo Realnom u oči: "Ruka na ruci, grudi uz grudi/jedno uz drugo ležimo na postelji/sve moje ljubavi su mrtve/stisni me uz sebe/zagrli me čvrsto/u znoju, u strasti, u krvi".
Taj dekadentni individualizam smo postavili nasuprot tadašnji vladajući, kolektivistički ideologiji, koju smo doživljavali kao lažnu, uspostavili smo svoj vlastiti kolektiv, svoju vlastitu scenu, samoupravljanje smo shvaćali smrtno ozbiljno ali nikako na naćin da je kolektiv nad individuom.

Borghesia je, uz Laibach, inozemno najuspješniji bend s prostora bivše Jugoslavije i ujedno bend koji je, u začetku aktivističkog pokreta na području bivše države, seksulanu slobodu uspio pretvoriti u važno političko pitanje. Danas je takav stav opće prihvaćen no koliko je tada, dakle u komunističom uređenju kada se o mnogo stvari smjelo govoriti samo unutar četiri zida, bilo teško i izazovno sa ovakvom ideologijom doprijeti do svijesti ljudi i smatrate li to što vam je urpavo to prošlo za ruku svojim uspjehom?

Pitanje slobode nije neka fiksna statična kategorija. Deklarativno su se neke stvari promijenile na bolje, no broj siromašnih je u porastu, a bit će još veći. Jaz između bogatih i siromašnih se širi. Besplatno školstvo i zdravstvo nestaje, potrošnja postaje nadomjestak za kulturu, profit postaje jedino mjerilo uspjeha. Borba dobrog i zla, konzervativnog i naprednog je vječna. Po drugoj strani je pitanje slobode pitanje o mogućnostima vlastite samorealizacije, kapitalizam koji sve svodi na tržnu vrijednost za tako shvaćenu slobodu nije ugodan.


Kako je došlo do objavljivanja albuma za PIAS?

Aldo je išao u Belgiju i jednom talijanskom časopisu je pročitao tekst o toj belgijskoj kući, odnio je gore našu ploču " Njihovi zakoni, naši životi". Njima se je ploča veoma svidjela. Najprije smo za njih snimili ploču " No hope, no fear". To im se je još više sviđalo, kritike su bile odlične i onda smo potpisali ugovor sa njima.

Bend se vrlo brzo, po potpisivanju za belgijsku kuću Play It Again Sam, postavio kao važan faktor u žarnu EBM-a. Koliko se, iz vaše perspektive, žanr razvio u posljednjih dvadesetak godina i ide li u pravcu u kojem ste željeli i težili da ide?

Borghesia se nikad nije opterećivala žanrovima. Nikad nam ništa nije bilo sveto. U našoj glazbi mogu se čuti elementi rocka, punka, elektronike, klasike, world glazbe, bluesa, rapa, industriala.... EBM zvuk nismo kopirali već smo ga razvijali neovisno o ostalim bendovima. Bilo je to vrijeme prvih midi instrumenata, prvih kompjutera, samplera, pojavile su se prve cd ploče. Ta fascinacija sa novom tehnologijom i nabrijana punk ideologija - sami protiv svih, bila je naša kombinacija na koju smo se palili. Danas svaki klinac ima u svom kompjuteru neki program s kojim može raditi muziku, što je svakako pozitivno. Možda je po drugoj strani, ta enormna kvantiteta disperzirala kvalitetu i 21. stoljeće nam još nije donijelo neki novi zvuk. Čini nam se da je danas cijela umjetnost, stara umjetnost, zajedno sa glazbom.

Možete li usporediti EBM danas, sa EBM-om s početka 80.-ih? Osim bendova poput Borghesie, što spaja, a što razdvaja EBM iz spomenuta dva razdoblja?

Moramo priznati, da nažalost uopće ne poznajemo novu EBM scenu. Što ne znači da nema kvalitetnih bendova.


Pjesma/album koja Vam je promijenila život?
Aldo: Voodoo Chile Jimi Hendrix, Streetfighting men - Rolling Stones, Whole Lotta Love - Led Zeppelin

Dario: Machine Gun - Jimi Hendrix, Heroes - David Bowie, Voodoo People - Prodigy, Psyhosociall -Slipknot

Vaših TOP 5 albuma svih vremena?

Aldo: Na to baš ne volim odgovarati zato što ima toliko dobre muzike ali danas bi bili:
1)Sun Ra - Nubians of Plutonia,
2)Can - Future Days,
3)Eno@Byrne - My Life in the Bush of Ghosts
4)Jimi Hendrix - Electric Ladyland
5)Kraftwerk - Computer World

Dario:

1. Jimi Hendrix- Band of Gypsis
2. David Bowie- Heroes
3. Young gods- prvi album
4. Slipknot-Vol. 3 (Subliminal verses)
5. Metallica- drugi album

BUDUĆNOST

Najavljen je novi album. Recite nam nešto o njemu?

Na materijalu smo već počeli raditi.Generalno možemo reći da smo na putu u kojem tražimo neke nove utopije i izazove. Vrijeme je za novo vrijeme. Time has to be arrested, a new time has to begin, rekao je Walter Benjamin.

Tko je sada u postavi benda?

Kao i na početku: Aldo i Dario

Koliko se današnji zvuk razlikuje od onog prije dvadeset i više godina?

Toliko, koliko se i generalno današnji zvuk razlikuje od onog od prije dvadeset godina. Šalu na stranu. Na novom materijalu smo tek počeli raditi i nikad nismo stvarali glazbu sa nekim dogmatskim odnosom do stila. Sve je dozvoljeno, ništa nije sveto. Borghesia je uživala u eklekticizmu u XX. stoljeću i tako će biti i u XXI. stoljeću.

Tematika textova je bila angažirana. Da li se tu nešto promijenilo?

Kad ima čovjek 50 godina, onda se obično povuče u neku intimu i izgubi oštrinu, te padne u neku nostalgičnu patetiku. Mislim, da smo mi još uvijek u fazi puberteta i još uvijek smo osjetljivi na socijalne i ine nepravde. Josipović bi rekao pravda za sve. Za njega ne znamo, za nas smo sigurni.

pedja // 12/03/2010


PS: Ivana Sataić (venia.mag) + Asistencija: Tomi Phantasma
Share    

> interwju [last wanz]

cover: Dario Bukovski

Dario Bukovski

| 14/07/2017 | kata.strofa |

>> opširnije


cover: Mario Grobenski

Mario Grobenski

| 14/07/2017 | kata.strofa |

>> opširnije


cover: Martin Razpotnik

Martin Razpotnik

| 04/07/2017 | terapija |

>> opširnije


cover: LJUBOJNA (Vera Miloševska)

LJUBOJNA (Vera Miloševska)

| 23/06/2017 | kata.strofa |

>> opširnije


cover: LUBOYNA (Vera Miloshevska)

LUBOYNA (Vera Miloshevska)

| 23/06/2017 | kata.strofa |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*