Ovogodišnji MotovunFilmFestival je rekordan u više pogleda: u ove 4 godine kako Fest postoji, ove je godine bilo najviše kina (5), najviše prikazanih filmova (>70), najviše posjetitelja (cca 40000), te najviše posjetitelja na www stranici tijekom trajanja festivala (>250000). Velika većina projekcija (izuzev onih u 10 ujutro prvi i možda drugi dan) je bila rasprodana, a kina (pre)krcata - mnogo razloga za veselje svih organizatora, ali i ljubitelja filma jer je MFF i dlje ostao ono što si je zacrtao: festival malih ali kvalitetnih filmskih ostvarenja iz raznih zemalja širom svijeta.
Jedno od nezaobilaznih dimenzija Motovuna tih 5 dana u godini su i fešte kojih je, naravno, i ove godine bilo mnogo više. Osim Fanfare Ciocarlia, prvaka gipsy-scene iz Rumunjske koji su prvu večer napunili terasu Hotela i pokazali da koliko god se mi busali u naša povijesna europska prsa, Balkan i njegov melos velikoj većini nisu uopće strani, te Soul Fingersa zadnu večer (gdje su nestali Gustafi?!), svake večeri je bilo par više ili manje improviziranih partija koji su trajali do ranih jutarnjo-prijepodnevnih sati (svaka čast Hrvoju i Sergiju!). A onda par sati sna pa u kino...
Osim glavnog programa, gledali smo i retrospekciju nove filmske produkcije made in Hong Kong po izboru Saše Vojković koja je nakon školovanja u Amsterdamu isto nastavila na tim prostorima, selekciju nazvanu 3Z koja je napravljena u počast zaboravljenih, zabranjenih i zajebanih ljudi i filmova, te smo prisustvovali jednoj svjetskoj projekciji - "Josephine" Rajka Grlića. Bile su tu i prigodne izložbe (Danijel Žeželj, Greiner i Kropilak), press konferencije i razgovori, radionica digitalnog filma, a bila je tamo i legenda Franci Blašković. Kvalitetnog sadržaja koliko hoćeš, trebalo je samo sve uskladiti, tj. odabrati najinteresantije zbog preklapanja termina.
Od filmskih delicija koje su nam bili pripremili, potpisnik ovih redova je uspio pogledati:
I TVOJA MAMA TAKOĐER / Y TU MAMA TAMBIEN / AND YOUR MOTHER TOO (Mexico)
Redatelj: Alfonso Cuarón
Scenarist: Jorge Vergara, Alfonso Cuarón
Uloge: Maribel Verdú, Gael Garcia Bernal, Diego Luna, Marta Aura, Diana Bracho, Emilio Echevarría
Za otvaranje festa je prikazan meksički film ceste o dvojici hormonima nabrijanim adolescentima, ujedno i najboljim prijateljima, koji nagovore od njih 11 godina stariju djevojku da pođe s njima na plažu za koju ni sami ne znaju gdje je, sve u nadi da će im se "posrećiti" s njom. Uskoro dolazi i do prvih razmirica…
Dinamičan, zabavan i vrlo opipljiv, sa odličnom glumom i nekoliko vrlo dobrih filmskih rješenja i kadrova (posebna su priča tematski intermezzi vezani uz sporedne likove ili prošlost/budućnost koji itekako vuku na Marquezov magijski realizam i filmu daju dodatnu čar), jako dobro prihvaćen od publike. Vjerojatno ide u distribuciju i toplo ga preporučujem!
ŠAOLINSKI NOGOMET / SHAOLIN SOCCER / SIU LAM JUK KAU (Hong Kong)
Redatelj: Stephen Chow, Lik-Chi Lee
Scenarist: Stephen Chow, Lik-Chi Lee, Kan-Cheung Tsang
Uloge: Stephen Chow, Wong Yut Fei, Lee Wai, Vicki Zhao Wei, Ng Man-Tat, Cecilia Cheung, Cheung Ming Ming
Mladi Sing, mastor šaolinskog kung-fua, želi doprinjeti njegovoj popularizaciji pa sa svojih petoro braće krene u osnivanje nogometnog kluba pod vodstvom nekad velike nogometne zvijezde koja se želi osvetiti bogatom i zlom vlasniku trenutno najjačeg kluba.
Prvi u ciklusu filmova iz Hong konga koji su predstavljeni na ovom festu je ujedno i "najkomercijalniji" od svih njih. Vizualna strana i specijalni efekti su izvrsni i ujedno najjača strana filma (no, budimo pošteni pa recimo da je par kadrova stvarno majstorski napravljeno, a neke od ideja u filmu su stvarno izuzetne). Opustite se odmah na početku, ne očekujte previše naprezanja sivih stanica i uživajte u tom ludom i nabrijanom filmu!
SRBIJA, GODINE NULTE / SERBIA, YEAR ZERO (Yugoslavia, France)
Redatelj: Goran Marković
Scenarist: Goran Marković
Uloge: Goran Marković, Rade Marković, Dragana Martinović, Veran Matić, Olivera Marković, Vojin Marković, Zorica Moskovlić, Sophie Duez, Bernard-Henry Lévy
Poznati YU redatelj nam iznosi svoja i razmišljanja svojih bližnjih o vladavini Miloševićevog režima u prošlom desetljeću i posljedicama istog na živote svih. Treba li se umjetnik otvoreno suprotstaviti ili je bitno da se jednostavno preživi to crno razdoblje, kako god zna i umije?
Napravljen u obliku dokumentarno-igranog filma, koji nudi i isječke iz nekih ranijih Markovićevih filmova kao i priče o ljudima iz njih, on je na momente možda prepatetičan jer se čini kao da se Marković ispričava, ali u svakom slučaju preporučljiv. Sadrži i odlično montažirane snimke rušenja Miloševićevog režima upadom raje u Skupštinu.
ELLING (Norway)
Redatelj: Petter Nass
Scenarist: Axel Hellstenius
Uloge: Per Christian Ellefsen, Sven Nordin, Per Christensen, Jorgen Langhelle, Marit Pia Jacobsen
Naslovni junak ovog norveškog filma je do smrti svoje majke živio s njom izoliran od vanjskog društva. Nakon njene smrti, boravi u zdravstvenoj ustanovi, a nakon 2 godine, država njemu i još jednom pacijentu daje stan u Oslu smatrajući da je vrijeme da se uključe u "normalni" život.
Vrlo vrlo drag i topao film, potencijalni hit, ali s više nego dovoljnom mjerom kvalitete. Na momente izuzetno duhovit (Elling se u početku boji i telefona, a prvi samostalni odlazak u trgovinu mu uzrokuje pad u nesvijest!), na momente pun sastojaka drame, "Elling" vješto balansira između ta dva žanra, baš kao i sam Život. Odlična gluma Per Christian Ellefsena (inače gosta MFF-a).
BOG NAS SVAKOG DANA POLJUBI U USTA / GOD KISSES US ON THE MOUTH EVERY DAY / IN FIECARE ZI DUMNEZEU NE SARUTA PE GURA (Romania)
Redatelj: Siniša Dragin
Scenarist: Siniša Dragin
Uloge: Dan Condurache, Ana Ciontea, Horatiu Malaele, Dan Astilean, Valer Delakeza, Christina Tacoi, Carmen Ungureanu, Mirela Gorea
Jugoslavenski redatelj koji je Akademiju završio u Bukureštu se predstavio svojim drugim filmom. Pratimo Dumitra koji već po izlasku iz zatvora gdje je služio kaznu zbog ubojstva, ponovno počini isto, a kad dođe doma, sazna da mu je žena zatrudnila s njegovim bratom. Dumitru ne može imati djece pa pokušava na to gledati pozitivno, ali ne ide.
Vrlo dobar film odlične glume, fotografije i ugođaja. Još jedan dokaz koliko možemo žaliti što se u našim kinima redovito prikazuju filmovi s engleskog govornog područja raznih kvaliteta, a ovakve male bisere tamo teško možemo pronaći.
KRUH I MLIJEKO / BREAD AND MILK / KRUH IN MLEKO (Slovenia)
Redatelj: Jan Cvitkovič
Scenarist: Jan Cvitkovič
Uloge: Peter Musevski, Sonja Savić, Tadej Troha, Perica Radonjič, Andraž Istenič, Matjaž Zuodar, Brane Grubar
Ivan izlazi iz klinike za liječenje ovisnosti o alkoholu i dolazi kuće gdje ga čekaju žena (Sonja Savić! Priča slovenski!!) i sin, adolescent u zajebanim godinama. Drugo jutro, prvog dana njegovog novog života, Ivan odlazi po kruh i mlijeko i susreće starog drugara kojeg nije vidio godinama. Uskoro je i alkohol ponovno u igri...
C/B debitantski film mladog slovenskog redatelja donosi tmuran prikaz života jedne od brojnih takvih obitelji. Laganim, na momente možda i presporim i ispraznim, hodom dolazimo do jako dobro zamišljenog kraja, gdje scena s mlijekom na stepenicama odmah ulazi u antologiju.
RASPOLOŽENI ZA LJUBAV / IN THE MOOD FOR LOVE / HUA YANG NIAN HUA (Hong Kong, France)
Redatelj: Wong Kar-wai
Scenarist: Wong Kar-wai
Uloge: Maggie Cheung Man-yuk, Tony Leung Chiu-wai, Rebecca Pan, Lai Chen, Siu Ping-lam
Wong Kar-wai (čijih je par filmova prikazala i HTV prije nekog vremena) je snimio prekrasan ljubavan film koji bi ga možda najlakše mogao "profurati" širim masama koje za njega ne znaju. Hong Kong, 1962. Chow, novinski urednik, sa suprugom seli u novi stan, a u isto vrijeme u istu zgradu to čini i Li-zhen sa svojim mužem. Između njih dvoje se počinje razvijati privlačnost, da bi uskoro otkrili da su njihovi partneri međusobno u izvanbračnoj avanturi!
Redateljska maštovitost i originalnost se otkriva u svakom kadru (neprikazivanje odnosno nepridavanje pažnje njihovim partnerima i susjedima) čemu treba pridodati odličnu filmsku glazbu i, ono što je klasično obilježje njegovih uradaka, izvrsnu fotografiju.
MOJ GLUPI ŽIVOT / MY LIFE AS Mc DULL / MAK DAU GOO SI (Hong Kong)
Redatelj: Toe Yuen
Scenarist: Brian Tse
Uloge: Lee Chun-wai, Jan Lamb, Sandra Ng, Anthony Wong, The Pancakes
Zanimljiva animirana priča o ne baš prebistrom prašćiću čija je majka uvjerene da će njen sin jednog dana postati netko velik, iako sve upućuje baš na suprotno. Vizualno očaravajući, na momente zabavan, pa tužan, no sve u svemu jako dobar "feeling good" neklasičan crtić.
APSOLUTNIH STO / ABSOLUTE HUNDRED (Yugoslavia)
Redatelj: Srđan Golubović
Scenarist: Đorđe Milosavljević, Srđan Golubović, Biljana Maksić
Uloge: Vuk Kostić, Srđan Todorović, Paulina Manov, Saša Ali, Bogdan Diklić, Milorad Mandić Manda, Dragan Petrović
Saša (19) je junirski prvak Jugoslavije u streljaštvu. Njegov brat i idol Igor (Žika Todorović) je nekadašnji Olimpijski prvak koji je u ratu pušku zamijenio snajperom te se pritom navukao i na heroin. Sad duguje pare lokalnim mafijašima, bivšim prijateljima, te fizički i psihički sve više propada. Igor to više ne može da gleda i uzima pravdu u svoje ruke.
Možda najveće razočarenje festa. Iako priča postoji i ovako na papiru izgleda OK, njena realizacija ne stoji na čvrstim nogama. Jedno od glavnih obilježja srpskih filmova 90-ih (a bogami i prije) su odlične spike i živopisni dijalozi, no ovaj film to nema, pa kada je u kadru, npr. Legendarni Žika očekujem, ako ne epohalnu rečenicu, a onda barem jako dobru, no najčešće od toga ništa. Nekako neopipljivo, nedorečeno. Bogdan Diklić poslovično odličan.
ČOVJEK BEZ PROŠLOSTI / THE MAN WITHOUT A PAST / MIES VAILLA MENNEISYYTTÄ (Finland, France, Germany)
Redatelj: Aki Kaurismäki
Scenarist: Aki Kaurismäki
Uloge: Markku Peltola, Kati Outinen, Annikki Tähti, Juhani Niemelä, Kaia Pakarinen, Sakari Kuosmanen, Outi Mäenpää, Pertti Sveholm
Prve noći dok je stigao u grad, bezimenog čovjeka napadaju i isprebijaju huligani te mu to prouzroči amneziju. Bez sjećanja, odjeće i novaca, pokušava si srediti život.
Tko zna filmove ovog finskog majstora ("Leningrad Cowboys Go America" mu je vjerojatno najpoznatiji) ne treba mu više od njegovog imena za preporuku. Baš kao i Wong Kar-wai i njegov posljednji film, ovo je možda Akijev "najlakši" film, ako izuzmemo Kauboje. Drama ali s humornim primjesama, sa par opičenih likova s dna socijalne skale (čuvar koji mu iznajmljuje "kućicu" je fenomenalan čim otvori usta) te neizostavnim pojavljivanjem rock'n'roll benda, ovdje sastavljenog od pripadnika Vojske spasa.
KRVAVA NEDJELJA / BLOODY SUNDAY (UK, Ireland)
Redatelj: Paul Greengrass
Scenarist: Pul Greengrass, Don Mullan
Uloge: James Nesbitt, Tim Piggot-Smith, Nicholas Farrell, Gerard McSorley, Kathy Keira Clark, Allan Gildea, Gerard Crossan, Mary Moulds
30.01.1972. su britanske trupe na ulicama Derryja ubile 13 nenaoružanih civila, sudionika nenasilnog mimohoda. Taj dan je u irskoj povijesti zauvijek ostao poznat kao "krvava nedjelja".
Napravljen u stilu dokumentarca, film nam paralelno prikazuje obje strane, od kojih svaka ima svoje militantne i mirnije struje (scene nabrijavanja vojnika pred izlazak na ulicu su vrlo dojmljive). Odlična montaža gradi napetost cijeli film, sve do očekivanog, ali opet nevjerojatnog grand finala. Autori ističu da je jedna od najvažnijih stvari vezana uz ovaj film činjenica da su ga radili Britanci i Irci zajedno. Osim toga ono što se meni osobno jako dopalo je to da nakon izlaska iz kina nisam osjećao nekakav bijes prema bad guysima, Britancima, što se često dešava u sličnim filmovima, već jednostavno stravičan osjećaj čuđenja i nevjerice.
TULUM OD JUTRA DO SUTRA / 24 HOUR PARTY PEOPLE (United Kingdom)
Redatelj: Michael Winterbottom
Scenarist: Frank Cottrell Boyce
Uloge: Steve Coogan, Keith Allen, Rob Brydon, Enzo Cilenti, Ron Cook, Chris Coghill, Paddy Considine, Danny Cunningham, Dave Gorman, Sean Harris
I za kraj, film od kojeg je autor ovih redaka očekivao podosta jer se dotiče njegovog omiljenog glazbenog grada Manchestera i scene vezanu uz diskografsku kuću Factory (JOY DIVISION! New order. HAPPY MONDAYS!), klub Haciendu i ljude vezane uz tu priču. A priču nam iznosi direktno u kameru Tony Wilson, jedan od odgovornih krivaca za cijelu tu scenu. Film ima strašnu vizuelnu stranu (legendarni Robby Müller) i naravno zvučnu, ali sadržaj izostavlja mnoge stvari koje će ljudima koji nisu upućeni u tu scenu napraviti veliki upitnik nad glavom nakon odgledana filma. Lijepo upakiran proizvod, ali ne baš najbolje funkcionalan, reklo bi se. Kao što je jedan kritičar dobro primjetio, kao da je bilo najvažnije prikazati koliko je tko i kakve droge uzimao u to ludo doba.
sale // 25/08/2002
> vidi sve fotke // see all photos