home > mjuzik > XVI Reflections On Classical Music

kontakt | search |

VARIOUS: XVI Reflections On Classical Music (Point Music/ Decca/ Universal Music, 2009)

Novi pogled na klasičnu glazbu sa suvremene prizme elektronskog zvuka utjelovljen je kroz kompilaciju koju je sastavio Me Raabenstein (Martin Eugen). Izgleda da je na pomolu novi glazbeni žanr koji još nema ime. Electro-classic? Ne, ne bi to bila pravilna definicija. Ima ovdje i akustične glazbe...

Već otkriven i prepoznat u svijetu moderne klasične glazbe, Me Raabenstein iz Berlina, vlasnik čuvene mlade etikete Nonine Recordings, producent, kompozitor, glazbenik i multiinstrumentalist (Taub, Patron & Patron, Slowcream...), dobio je veoma ugodan zadatak od ugledne diskografske etikete Universal Music koja se striktno bavi klasičnom i jazz glazbom da sastavi kompilaciju suvremene klasične glazbe iz aspekta uglavnom, nazovimo to, pop scene.

Ne treba niti sumnjati da je ovaj zadatak za njega bio pravi izazov, pa je na punih 80 minuta sakupio dobar dio elite današnje moderne klasične glazbe, kao i nekolicinu autora koji rade osebujna i inteligentna elektronska (i electro-acoustic) djela.

Sam naslov '16 odraza na klasičnu glazbu' odnosi se na definitivan završetak tradicionalnih postulata klasične glazbe u onom širokom povijesnom i kulturološkom pogledu i profilira jedan novi stil koji praktički još nema ime. Završava period starog žanra i počinje novo vrijeme koje je kroz posljednjih 50-tak godina od elektro-akustike, psihodelije, elektronike, rocka, punka i popa mnogobrojnim križanjima izrodilo jednu sasvim novu glazbu. Točna definicija još uistinu ne postoji mada se znaju koristiti termini poput eksperimentalna, minimalistička, drone, apstraktna, moderna klasična glazba..., no u principu ovi termini se koriste u više sfera (od rocka i jazza do industriala, elektronike ili metala). Jedan od ovakvih tipičnih predstavnika koji se upravo nalazi i na kompilaciji jest čuveni PHILIP GLASS koji već punih 40 godina podjednako plijeni pažnju klasične glazbene, kao i rock, elektronske i avangardne scene. Njegovi radovi su često bili na razmeđi elektronike, popa, klasične glazbe i apstrakcija (prisjetite se samo legendarne minimalističke opere "Einstein On The Beach" ili sjajnih soundtrackova "Koyaanisqatzi", "Powaqqatzi" ili "1000 Airplaines On The Roof"). Tako niti ovdje njegova mini simfonija "Symphony #4 - heroes" nije nikakav izuzetak. S pravom je dobio najveći dio prostora (punih 9 minuta) i na pravi način predstavlja sintezu klasične glazbe s otklonom u profinjeni minimalistički pop. Od znamenitih imena koja sustavno slijede zakonitosti suvremene glazbe već 30-tak godina je i japanski elektronski mag RYUICHI SAKAMOTO koji je za ovu priliku udružio snage sa ALVA NOTO-om u electro-glitch/ piano bar kompoziciji "Moon", te daleko mlađi pianist HAUSCHKA koji je kraći komad "Zuhause" adaptirao spojivši minimalističke elemente John Cagea i Steve Reicha kroz svirku na pianu, elektronskom basu, ksilofonu i još nekim zvečkama. Naposljetku, tu su još MAX RICHTER (skladba "Arboretum") i pianist SYLVAIN CHAUVEAU ("Il fait nuit noire a Berlin") koji već duži niz godina nekonvencionalno spajaju klasične kompozicije u elektronski 'dream-pop'.

Novija i relativno širem auditoriju nepoznata imena su uglavnom mlađi autori koji dolaze s različitih glazbenih teritorija. Prvi od njih je LAWRENCE s kojim se kompilacija i otvara. On dolazi iz deep-house scene, a za ovu priliku osmislio je vrlo sneni i plutajuće ambijentalni instrumental "Daydream" koji po svojim tonalnim sekvencama revalorizira klasičnu glazbu u vrlo prijatnoj drone elektronici. Sljedeći je još jedan umjetnik iz Japana - TAKEO TOYAMA ("Lithium") koji pomalo glazbenim formatom donosi zvuk lagodnog sympo/space nasljeđa '70-tih kroz piano melodiju i elektronske jazzy premaze, a svakako najneobičniji na ovoj kompilaciji je minimal-techno producent GAS (pravim imenom Wolfgang Voigt) iz Kolna, čija bi se kompozicija "Zauberger IV" bez ikakvog problema mogla pronaći na nekom techno, pa čak i post electro-industrial albumu bilo kao 'intro' ili 'outro'. Inače, znamen ovog autora je da kroz svoje radove često provlači samplove klasičnih velikih kompozitora poput Wagnera i Brucknera. Jedina pjevana kompozicija na čitavoj kompilaciji je "He poos clouds" mladog Owen Palleta aka FINAL FANTASY s njegovog drugog istoimenog albuma zahvaljujući gudačkom aranžmanu od kojeg je sastavljena pjesma, jedna od posve neobičnih je "Maiz" meksičkog umjetnika MURCOF-a koja izbacuje iz takta. Naime uz simbiozu samplova gudača i relativno plesnog electro-glitcha, Murcof se voli igrati sa živcima, te digitalizira zvuk kao da cd-disc preskakuje u onom najbitnijim dijelovima kompozicije što djeluje dosta luckasto. Ovdje se još nalaze FRANCESCO TRISTANO (lagana ambijentalna electro-piano tema "Andover"), AKIRA RABELAIS ("1382 wyclif gen.II" sastavljena samo od vokalnih ženskih samplova koji su reproducirani unatraške), RYAN TEAGUE ("Prelude III" u electro-glitch maniru Steve Reicha), GAVIN BRYARS (završni lagani sjetni nerazgovjetno odmumljani evergreen skoro u revijalnom raspoloženju "Tramp with orchestra III (no strings)"). Naposljetku, ovdje se nalazi i sam sastavljač kompilacije Me Raabenstain sa svojim solo projektom SLOWCREAM koji je i jedan od glavnih pokretača nove struje electro-classical glazbe s tipičnom sampliranom glitch spoken-word kompozicijom "Suburb novel" koju priča Major Major, a izgleda da ista nije uvrštena na sjajan album "Wax On Wool" samo da ne poremeti zacrtani aranžmanski koncept. Još jedan u nizu Me Raabensteinovih suradnika se pojavio pred sam kraj ove kompilacije; violončelist i kompozitor GREG HAINES u minimalističkom laganom ambijentalnom electro-gudačkom pejzažu "Snow airport".

Kompilacija prije svega pruža tek jedan maleni dio scene koja postoji dugi niz godina u obliku raznih križanih inačica koje su profilirali izuzetno nadahnuti autori, no nikada nisu žanrovski bili striktno privrženi ovakvoj kombinaciji popa, klasične glazbe i suvremenog zvuka, primjerice od Meredith Monk, Tuxedomoon, Laurie Anderson, Blaine Reiningera ili David Sylviana (kako solo, tako i sa Nine Horses) do Harold Nona (oni mi prvi padaju na pamet). Stoga je značaj ovog djela pravi pionirski poduhvat u otkrivanju i povezivanju zvuka koji na globalnoj umjetničkoj razini okuplja vrlo srodne autore pod istu zastavu premda su im stilske i temeljne odrednice krenule s posve različitih odredišta. Svi učesnici ove kompilacije su predstavljeni uglavnom s minimalističkim kompozicijama u kojima postoje različiti oblici kreativnosti, no objedinjuje ih ležernost, mirnoća i veliki udio utjecaja klasične moderne glazbe, te sudeći po rapidnom uzletu nekih od njih, ova scena ima velike šanse da se i s minimalnim glazbenim obrazovanjem razvije u zaista neslućenim mogućnostima.

Samo 3 sedmice kasnije nakon objavljivanja kompilacije i Slowcream se oglasio s novim albumom "And" kojim se detaljno uklopio u ovaj bujajući stil koji još nema ime.

Naslovi: 1.LAWRENCE - Daydream, 2.TAKEO TOYAMA - Lithium, 3.HAUSCHKA - Zuhause, 4.SYLVAIN CHAUVEAU - Il fait nuit noire a Berlin, 5.ALVA NOTO & RYUICHI SAKAMOTO - Moon, 6.GAS - Zauberger IV, 7.FINAL FANTASY - He poos clouds, 8.FRANCESCO TRISTANO - Andover, 9.PHILIP GLASS - Symphony #4 - heroes, 10.MURCOF - Maiz, 11.SLOWCREAM - Suburb novel, 12.MAX RICHTER - Arboretum, 13.AKIRA RABELAIS - 1382 wyclif gen.II.7, 14.RYAN TEAGUE - Prelude III, 15.GREG HAINES - Snow airport, 16.GAVIN BRYARS - Tramp with orchestra III (no strings)

ocjena albuma [1-10]: 8

horvi // 10/09/2009

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Hot Sun Cool Shroud (EP)

WILCO: Hot Sun Cool Shroud (EP) (2024)

| 21/11/2024 | terapija |

>> opširnije


cover: Lisica

LIBERTYBELL: Lisica (2024)

| 21/11/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: From Zero

LINKIN PARK: From Zero (2024)

| 17/11/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: He Who Sows the Ground

IN DAKHMA: He Who Sows the Ground (2024)

| 16/11/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Assertive Discipline

PREMATURE EJACULATION: Assertive Discipline (1988)

| 14/11/2024 | edo žuđelović |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*