home > mjuzik > Momenti X

kontakt | search |

SUBOTEX: Momenti X (Crime:Scene Records, 2021)

Kleimor iz Novog Grada (BiH) su zaključali bravu koncem 2016., imali su proširenu postavu s bubnjarom i basistom, pripremali se za treći album radnog naziva "Animal Instinct", ali ništa se nije desilo, pa je lider Siniša Bajić Bajs otvorio novo poglavlje ostavivši u zalog sjajnog kreativnog perioda dva studijska albuma ("Kamaloka" www.terapija.net/mjuzik.asp?ID=12406 2011. je bezrezervno remek-djelo), jedan živi zapis, te kolekciju neobjavljenih snimaka. Ovaj friški projekt Subotex počeo je 2018. s gitaristom Markom Medićem, "Snijeg" je bila jedna od prvih pjesama, a Bajs je u ovoj formaciji zadužen za ostali dio infrastrukture - elektroniku, programe, bubnjeve, vokale i liriku potpuno se preobrazivši u kompletnog koncertnog frontmena.
[  ]

Kako je tijekom dvadesetak godina izgradio opsežan stilski i žanrovski izraz prošetavši od post-grungea, alternativnog i indie-rocka, industriala, electro-rocka, eksperimentalnih poteza, dark-wavea, gothica, hardcorea, noisea…, tako si s pravom može dozvoliti luksuz šarolikog, pa i neočekivanog dizajna u kome spaja sve navedene faze karijere, ali i dodavši štošta novoga. K tome, iznenađenje ili ne jest i poneka žešća injekcija alternativnog i progressive metala, a bome i EBM-a u snažnoj industrial varijaciji.
[ Subotex ]

Subotex   © 2021

Pjesme su stoga poprilično šarene i jedino su u tom kontekstu prepoznatljive po njegovom moćnom vokalu s intenzivnim oktavama od senzibilnih visokih tenora sve do metalskih oporih growlova, a tu ide još jedna znakovita novina: svi tekstovi su na srpskoj bosanskoj ijekavici, elem, povratak je na Infra Red period samo s bitnim otklonom - mračnu senzibiliziranu buntovnu romantiku iz sredine prve decenije 21. stoljeća i onaj metafizički misticizam kLeimora (bio je na engleskom) Bajs pretvara u gomilu svakodnevnih frustracija prikazavši jedan sasvim drugačiji život, današnji, realni i nimalo optimističan. Za to se poslužio prikazima desetak različitih likova kojima je zajednička osobina prepotentna arogantnost iza koje stoji sirovina od čovjeka s poremećenim sustavom vrijednosti, točnije idiotskim svjetonazorom preporođenim zahvaljujući pomahnitalom trendu šabanizma, prijeko potrebne opozicije urbanizmu.



Priča kreće od moćnog singla "Na rukama Shizelle" s elektronskim basovima i vijugavom harmom pod primjetnim utjecajima Nine Inch Nails i Tool (a i ranijih radova Puscifera), te Medićevim frcajućim gitarama otvorivši konzekventnu temu o kompromisima 'da pamet pobijedi mudrost u silnim paradama kurca i ponosa'. Kroz tijek fabule pokazati će se evidentan poraz razboritosti u borbi protiv niskih strasti bahatog mentaliteta. Spomenuta, jedna od prvih "Snijeg" je solidan Tool progressive alternativni metal razvezavši neoliberalističku pljačku radničke klase prikazane kao robovi novog kapitalističkog poretka koje jedino još može veseliti svinjokolja i ljuta rakija. Naredna dva komada "Fenibutski dnevnici" i "Najbolji drug" nošena su jasnom lirikom o unutarnjim paranojama, ali im uz svu dobru glazbenu osmišljenost manjka čvršća produkcija; naime u njima se osjeća laptop rad znatno tananiji od kLeimor gdje bi prošle nezapaženo. Šteta. Povratak na bolju formu je himničan minimalističan trip-hop/ industrial "Psihopata" posvećen minolovcima zaduženim za čišćenje miniranih teritorija, a prvi pravi vrhunac se iskrzava u seksistički iskričavoj "Anatomija" naplavljenoj post-metal/sludge disonantama u tromijem tempu.



Žešći gitarski riffoidni fluid pristiže kroz "Matrijarhat", još jednoj metal(ic) stvarčini s ponekim elementima tromijih RATM u prvom, te Tool i Muse u drugom, kompleksnijem dijelu, samo ostavlja dojam da se premalo uradilo na generalnom zvuku, dok je lirika na mjestu zboreći o tipičnom mačo liku sumnjivog dosjea koji nigdje ne izlazi bez pištolja. Po mom subjektivnom mišljenju, lingvistički zgodno nazvana "He Do ništa" je prvi mogući veliki Bajsov komercijalni ubod kakav bi možda izradio Bregović da je ostao u rocku prateći trendove kao što ih je skidao tokom 70-ih i prve polovice 80-ih. Pjesma je potpuni uron u progressive s laganim kombinacijama elektronskih i gitarskih staccata dinamički dizajući tenzije ka eksploziji kretavši se putanjom fabule o hipsterskom probisvjetu kome je jedino važno zameziti finu slaninu, popiti rakiju, ubaciti uglađen image, krknuti nove droge, doživjeti svjetlo, te uz farsu i gomilu nadrobljenih laži voljenoj, cugati do besvijesti. Ljubav prava se nastavlja kroz post-grunge "Pošast", još jednoj pseudo-emotivnoj pjesmi o bezazlenom ništkoristi liku punom sebe samoga redovito spremnog na pobjedu egoističnog mačoizma.





Najjači komad dolazi tek pred sam konac: singl "Ništarija" je izuzetno rasplesan EBM-industrial s natruhama D.A.F., sretnijih vremena VNV Nation, a i metaliziranih Front Line Assembly obraćajući se na još jednu protuhu što smatra da je njegov svijet posebna dimenzija. A završna "Nuklearna familija" u depresivnom gothic-electro/dark-wave štimungu minijaturne simfonije zaokružuje storiju o obiteljskom tipu koji je digao ruke od bilo kakvih vlastitih promjena.

Bajsove priče su po običaju redovito uzbudljive, metaforičke, pristupačne, a ovaj puta i ponekad istovremeno i zagonetne, a i realne. Nadahnute su stvarnošću ne obazirući previše pažnje na politički, koliko na socijalni, društveni, te invidualni angažman fokusiran na pojedinca i njegov odnos ka najbližoj okolini. Ovi njegovi likovi nimalo ne mare za štetu i sve konzekvence koje proizlaze iz njihovih groteski ne želeći ih retrospektivno projicirati smatrajući da su redovito u pravu, a opet, nikako se ne radi o budalama s ispodprosječnom inteligencijom. Karakteri su vješto dramatizirani kroz omnibus pričice pasivnih, nezainteresiranih i neborbenih osoba čiji je jedini cilj utažiti i nahraniti vlastiti ego pod bilo koju cijenu služeći se lažima i obmanama, najčešće samih sebe u lakomislenom sukobu tjeranja vlastite pravde. Teme su vrsne, van svake sumnje, ocrtavajući pravo stanje društvenog mentaliteta izbjegavši kurentne, poznate aktualne pandemijske nevolje, a da je produkcija u nekim trenucima izbjegla šupljine, ovo bi kao koncept imao snagu kLeimor.

Naslovi: 1.Na rukama Shizelle, 2.Snijeg, 3.Fenibutski dnevnici, 4.Najbolji drug, 5.Psihopata, 6.Anatomija, 7.Matrijarhat, 8.He Do ništa, 9.Pošast, 10.Ništarija, 11.Nuklearna familija

ocjena albuma [1-10]: 8

horvi // 20/01/2022

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Resilient, EP

NACHTMYSTIUM: Resilient, EP (2018)

| 21/05/2022 | horvi |

>> opširnije


cover: Munchmen, EP

MUNCHMEN: Munchmen, EP (2022)

| 20/05/2022 | horvi |

>> opširnije


cover: Revelations of the Mother Harlo

VITAM AETERNAM: Revelations of the Mother Harlo (2022)

| 19/05/2022 | horvi |

>> opširnije


cover: Lo-fi ispovesti

VELIBOR NIKOLIĆ: Lo-fi ispovesti (2022)

| 18/05/2022 | horvi |

>> opširnije


cover: Radiate Like This

WARPAINT: Radiate Like This (2022)

| 17/05/2022 | horvi |

>> opširnije


> chek us aut!
> diskografija
> linkz
> rilejted? [@ terapija.net]
> last [10] @ terapija.net

well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*