home > mjuzik > Javno snimanje

kontakt | search |

NEUROLEPTIC TRIO & PETER FERENC: Javno snimanje (Slušaj najglasnije, 2012)

Drugi album ovog trojca iz Subotice koji je umjesto živog bubnjara (prije je bio Ambruš Robert Pedala) uposlio DJ-a Vuka Miletića iz benda Ljudske Potrebe u svojstvu samplera ritmova i elektronskih efekata, novo je 'pomaknuto' remek-djelce. Ustvari, trojac je postao kvartet, barem za ovu priliku, ali ime benda je ostalo isto. Tu su prisutni neki stari, a neki 'leteći' članovi - Levay Istvan na flauti, Takacs Tibor Faki na klarinetu i jedina konstanta Alekasandar Petrović Mechka na basu.

Kao što to sam naziv albuma sugerira, snimljen je uživo 28.VII 2012. u klubu Mladost i odmah da kažem da se radi o fantastičnom sessionu. Oni koji su čuli njihov prvi album "Heroic Improvisations" (Slušaj najglasnije, 2010) mogu pretpostaviti o čemu je riječ - jazzu, no ovaj puta je napravljena strašna simbioza s mnoštvom kurentnih trendova zahvaljujući elektronskom ritmičkom tretmanu. No, da ne pametujem previše, glavna zvijezda je pjesnik, glumac i režiser Peter Ferenc koji govori, pjeva i vrišti vlastite stihove - na madžarskom jeziku. I sad, šta reći... Uf, nisam ništa shvatio, pitao sam suprugu da mi prevede ponešto, ali kaže da je riječ o vrlo kompleksnoj poeziji koju bi ona osobno voljela vidjeti 'na papiru' budući da razumije jezik. Moje poznavanje madžarskog se svodi na tek neke osnove, a to uistinu nije dovoljno. Osim toga, ovih 8 kompozicija isto kao i u slučaju debija nemaju nikakve naslove (označene su samo brojkama od 1 do 8), pa sam ih proizvoljno, koliko sam uspio, tek tu i tamo, poneku, uspio 'krstiti'.

Album otvara d'n'b komad u kome Ferenc, koliko sam shvatio spominje Goribor, ali u kojem kontekstu - nemam pojma. Bas gitara dobro klizi, a duhači se nadograđuju raznolikim improvizacijama. Uistinu originalno, otprve. Flauta s vremenom zazvuči poput čuvenog James Newtona, a klarinet piči skoro da izbije nosne sinuse. Završni dio se pretvara u otkačeni jazz-session u kome se Ferenc uživio u ulogu repeticiju stiha 'en szeretem vilagot' (volim svijet). Drugu stvar bi mogli 'krstiti' kao "Keresem Krisztus" (tražim Boga), a iznosi čak 14 minuta. Koliko sam shvatio, on traži Boga 'lampašom' (fenjerom, svijećom), a pratnju čine nešto sporiji plesni d'n'b tempovi uz strašno psihodeličan dekor duhača i povremenu repeticiju stiha 'en szeretem vilagot'. Jako jednostavno, ali strašno dinamično, a vjerojatno po strašnoj Ferencovoj vokalnoj interpretaciji i lirski vrlo dramatično. U sredini kompozicije nestaje ritam, ostavlja se dio za ambijentalije, a onda do konca slijedi urnebesan d'n'b/jungle party kavog bi poželio svaki izvođač žanra. Ferenc diže svoj prilično oštar vokal u svojstvu sjajnog pjevača-govornika, ma to je nevjerojatno i na pamet mi ne pada nitko iz cijele r'n'r povijesti koji je ovako žustro tražio Boga. Fenomenalno!!! Treća pjesma je opet o Kristušu, ima tu i spominjanja pički, ali koji je kontekst, nemam pojma. Ferenc se i smije, totalno uživljen u ulogu, a bend praši skoro pa be-bop križan sa swingom pri čemu samplirani ritam gotovo da može zavarati kako je riječ o živom bubnjaru odraslom na jazz-popu. Pjesma je druga po duljini; iznosi gotovo 9 minuta pravog zadovoljstva u svim pogledima. Čak ima i nekih insinuacija na punk-revoltizam pretočen u jazz. Ma, sjajno. Samo kad bih razumio taj madžarski kak' se spada.

Četvrta je prilično kaotičan trip-hop/d'n'b kakvog je nekad, a danas više nikad znao isporučiti Tricky iz cirka vremena maksimalno do "Pre-Millenium Tension" albuma. Ali, sorry kukcoliki ex-majstore, ovi Subotičani i Vojvođani su te 'pojeli' u 5 minuta. Nešto sam shvatio da je u pjesmi 'hitvany' (loše), ali šta - opet nemam pojma. Peta stvar zvuči kao obred world-music balkanskog prepoznatljivog 3/4 tempa i najkraća je (samo 3.34). Naredna je jedina instrumentalka u d'n'b ritmu gdje je Ferenc dao oduška muzičarima da slobodno improviziraju na tempo DJ-a Vuka. No, kada se nakon ovakvih prethodnih, gotovo 40 fenomenalnih minuta dobije instrumental, gotovo da se niti ne primijeti ova instrumentalna pauza. Očekujete Ferenca da će iskočiti sa svojim uistinu strašnim i jedinstvenim vokalom.

Pretposljedna je začinjena uvodnim blues-jazzom koji se pretvara u abnormalni d'n'b. Retro ili ne, tu se jedino pojavljuje patetika u muzičkom pogledu nalik na staromodnu staru školu starogradskih pjesama u 'novokomponiranom' izdanju, ali da je umjetnički, jeste. Posljednja je gotovo eksperimentalna kompozicija, ali to u slučaju ovog fenomenalnog benda s ovakvim vokalom nema nikakvog osobitog stava prema nikakvim žanrovima.

Ono što čini cijelinu ovog albuma je krasota i raskoš talenta koji se ne rasipa uzalud, nego usmjereno, na poetiku i muziku. Sve su totalno pomaknuli, napravili izuzetan korak naprijed, te osobno smatram da nešto originalnije u životu nisam čuo. Nije sad važna koncentracija na 'feeling' dobrih emocija i dobre mjuze, kako se to uobičajeno kaže u žanrovima, ovdje je važna umjetnička interpretacija i uživljenost, kako benda, tako i glavne zvijezde koja je stvorena za neki još nepostojeći ex-Yu Broadway na underground način.

Ma, ovo je fenomenalno. I za mlade i za stare, i za one koji ništa ne shvataju, biti će im dobra mjuza i način na koji je Ferenc intrepretirao svoje stihove. Moje mišljenje je da je ovo nešto uistinu fantastično i neponovljivo.

ocjena albuma [1-10]: 10

horvi // 22/03/2013

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Distractions (works in progress), EP

FOR PLEASURE: Distractions (works in progress), EP (2020)

| 30/09/2020 | horvi |

>> opširnije


cover: Human Impact

HUMAN IMPACT: Human Impact (2020)

| 30/09/2020 | marko šiljeg |

>> opširnije


cover: Life, Death and Everything in Between

STÖJ SNAK: Life, Death and Everything in Between (2020)

| 29/09/2020 | horvi |

>> opširnije


cover: Od Studencev do Nove vasi, soundtrack

MATEJ KRAJNC: Od Studencev do Nove vasi, soundtrack (2020)

| 24/09/2020 | horvi |

>> opširnije


cover: S&M2

METALLICA: S&M2 (2020)

| 22/09/2020 | horvi |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*