RAMPART: WWII: Memories For The Future (Sleaszy Rider Records, 2021)
Mnogim ljubiteljima heavyja ovo je zasigurno omiljena šalica čaja, kave, krigla pive ili čašica neke žestice budući da je riječ o najklasičnijem stilskom obrascu koji podjednako duguje NWOTBHM kao i svemu što mu je prethodilo još iz 70-ih uz poneko zrnce s početka 90-ih, međutim tada je žanr praktički ostao zavajkada zacementiran klišejima dva, ajde, tri najznačajnija predstavnika. Pogađate otprve - Iron Maiden, Saxon i Judas Priest. Ovi potonji imaju gotovo i najveći utjecaj na ovaj bugarski bend iz Sofije. Ne toliko u stilskom aspektu koliko u vokalnom, a da stvar bude još intrigantnija, Rob Halforda izuzetno upečatljivo insinuira vokalistica Maria Dièse (pravim imenom Мария Дойчинова Славейкова) koja je s bendom od samog početka. Inače je gostovala na EP-iju "Metal o'Clock" (2020) njemačkih melodic power metalaca Elevenpath i na Vivaldi Metal Projectu "The Four Seasons" (2016) talijanskog Giuseppea Iampierija, najpoznatijeg kao klavijaturista benda Mistheria, a trenutno živi u Zagrebu.
Rampart je startao 2006. s klasičnim heavy obrascima koje su zadržali i do danas. Kroz karijeru su objavili 5 albuma i 1 EP, povremeno su napravili i obrade Helloween, Blind Guardian i starog, ali još uvijek aktivnog bugarskog heavy benda Epizod. Do 2012. imali su 2 albuma na engleskom jeziku, a onda su 2013. napravili prvi i za sada jedini na bugarskom - "Завера".
Svirka na ovome petom albumu je koncizno uobičajena po principu što se i očekuje od standardnog heavyja iz ranih 80-ih, kao što sam već rekao, onog stila koji nije dozvolio nikakve remonte i modernizacije, a to je konkretno govoreći jasan rad riffova s brojnim promjenama tempova, zanimljivih varijacija, obaveznih catchy solaža, ponekim galopom, a kada nađete da im uz žanr stoji 'thrash', nemojte to uzeti zdravo za gotovo. Nije ovo thrash, ovo je tradicionalno vatreno rešetanje udarajućih bubnjeva s oštrijim melodijama i isprepletenim jednostavnijim ritmovima ostavljajući dojam da bi ovo moglo biti i grublje i oštrije, a i vidljiv je manjak originalnosti.
Eh, sad, kako za koga, Marijin vokal može polučiti kontradiktorne reakcije: njen nazalni vokal zahtjeva, očito je, naviku na takav neobičan i čudan kao da pjeva začepljenog nosa, promukla u hiper vibratima grubog mezzosoprana i soprana s nekoliko oktava poput akademski obrazovane operne pjevačice što se u relaksaciji pridružuje heavy ekipi u svojstvu ženskog Halforda s jasno produženim intonacijama na zadnjim slogovima stihova. Kada se naviknete na nju, tada se sve lakše upija u ovom klasicizmu, a tu je i još jedna stvar na koju valja obratiti pažnju: lirika i koncept. Još ranije su imali zanimljivo sročene albume o vojsci, zavjerama i ratovanjima, a ovaj je prožet pričama o refleksiji svijeta nakon 2. svjetskog rata i ideji ujedinjene Europe do koje je trebalo proći pola stoljeća.
Pjesme tako fabulom dramatiziraju početak rata "June 22nd" kada je Njemačka 1941. napala tadašnji SSSR poznatom Operacija Barbarosa nastavljajući kroz bombardiranje "Napalm stars" razvezavši čitav koloplet događaja okupacija, bitki, letećih eskadrila, granatiranja, paleža (zanimljive stvari "Entrophy of mind", "Twice occupied", "Stormtalkers"), pa se čak pozabavi humoreskom "Harleys in Berlin" ustoličivši neočekivani r'n'r usred razrušene prijestolnice Trećeg Reicha. Ako mislite da ovdje ima neka balada, barem za kraj, varate se. Doduše, senzibilno nazvana "Now we are one" tek samo imenom doziva sentimentalnost, no generalno ne odskače od standardnih gabarita s kojima se netremice šiba gotovo punih 50 minuta. Ionako je teško zamisliti Mariju da s ovakvim Halfordovskim vokalom pjeva laganicu…
Ako se naviknete na njen vokal, vrlo lako se može ući u ovo heavy zdanje postojanog stila koji je kao takav bio još ranih 80-ih i ostao do današnjih dana, te je svakako idealna preporuka ljubiteljima istinskog heavyja bez ikakvih primjesa. Da se ne zaboravi: album je objavio rumunjski Sleaszy Rider Records koji u svom katalogu između ostalih ima i hrvatski Ashes You Leave, gomilu grčkih, talijanskih, turskih, ruskih, ukrajinskih i američkih izvođača, a bome i Rotting Christ i Motorhead "Aftershock" iz 2014. čiji su bili distributeri za istok Europe i srednju Aziju.
Naslovi: 1.June 22nd, 2.Napalm stars, 3.Entropy of mind, 4.Twice occupied, 5.Luftraum, 6.Stormtalkers, 7.Wolfsrudel, 8.Overcast omen, 9.Harleys in Berlin, 10.Black sun, 11.Now we are one