Davore, pozdrav od najdugovječnijeg regionalnog portala, terapija.net. Pratiš li ti glazbene portale?
Pa ne može se to reć da ih pratim, ali tu i tam pogledam kad nešto objave o Psihomodo Popu.
Povod razgovoru je koncert ANTIVALENTINOVO 2: "NIŠTA LJUBAV, TURBO KARANJE!". Kako ti se sviđa slogan, posebno ovo turbo, i koliko uopće pušiš Valentinovo?
Pa nisam uopće neki Valentinovo tip, čul sam prije 12 minuta za Valentinovo, ali ovo turbokaranje je sasvim u redu.
Što sprema Psihomodo za tu svirku?
Pa svirat ćemo hitove grupe Psihomodo Pop i veselo nagovarati ljude da plješću.
Uz Psihomodo nas čeka i Let 3. Kakva je veza između vas i Leta 3?
Pa veza je na rubu ljubavne, ali znaš kak se veli: "It's a thin line", ali to su naši dobri stari kolege koji su nam sredili prvi nastup u životu u riječkom klubu "Palach"
Jesi li imao fazu kad si slušao Let 3, imaš neke osobne favorite među njihovim pjesmama?
Ja volim onaj album "El Desperado", a volim i onu ranu fazu, "Jedan, dva, tri izgubljeni", to mi je uvijek bila dobra pjesma.
Psihomodo pop je prošle godine svirao u KSET-u, za 40 godina tog kultnog kluba. Kakav je osjećaj svirati u svome gradu u malom prostoru, malom obzirom na kalibar benda. Gušta li bend pri takvim svirkama?
Je, to je opušteno, to je uvijek dobar sound, veliki je prostor i to nam je uvijek dobro išlo.
Još jedna bitna manja svirka dogodila se i u Vintage-u, u sklopu programa "Sviraj stare". Zanimljivo je koliki kult imaju baš te prve dvije studijske ploče, uključujući i live iz Amsterdama, koji se uguzio između njih.
A je čuj, to su rani dani. Mlada energija, dobro je to bilo. I dan danas to super zvuči.
Zvuk benda je tad bio puno žešći od današnjeg. Rekao bih: s Ramonesa (ili Iggyja Popa, kako ti draže) ste prešli na Stonese.
Imamo mi više žanrova koje sviramo, ja mislim da čak ova zadnja ploča ima dosta žestoke stvari, samo neke jako žestoke stvari nikad nisu došle do radio programa.
Koliko je na spomenuti zaokret u zvuku utjecao odlazak Saleta iz benda i koliko je njegov odlazak šokirao bend u tom trenutku?
Bili smo dosta šokirani zato jel smo ostali bez gitarista, ali već je Kuzma bio pridruženi član zbog unpluggeda tak da smo odlučili da ne bumo ni tražili drugog gitaristu, nego smo jednostavno Kuzmu primili kao stalnog člana u bend.
Odmak u zvuku nekako je istovjetan ulaskom Kuzme u bend. Koliko je on u tom trenutku bio vaš Billy Preston?
Bio je Kuzma u tom trenutku naš Billy Preston, ali Brada voli jako Stonese, on čak i svira dosta bluesa, ima čak i bend koji svira covere od Stonesa, ali radili smo mi tu dosta i soula i nekih drugih stvari, nisu to bili samo Stonesi, bilo je tu stvari koje su se naslanjale možda na taj zvuk, ali bilo je tu svega - žanrovski gledano.
Zanimaju me da li je tad bilo turbulencija unutar benda, te koliko je puta kroz trideset i kusur godina Psihomodo Pop bio realno pred raspadom, sjećaš li se tih situacija?
Mislim da realno pred ozbiljnim raspadom nikad nismo bili, imali smo nekakve trzavice, ali to ti je normalno - ljudi imaju brak 3 godine pa se tak izvređaju, istuku u tom braku, a mi smo 33 godine u tom našem bendovskom braku. Čuj, sve smo prošli, sad je situacija onak ko s familijom.
Jesi li ikad razmišljao o nekakvom solo albumu, nekakvom odmaku od zvuka benda?
Razmišljal sam o tome, ali nikad nisam dobio neki impuls da bi sad ozbiljno krenul u to zato kaj sam imal druge neke ispušne ventile od crtanja, prek glume, nekakvih izložbi tak da nikad nisam imal vremena reć "e sad niš ne radim, e mogo bi se sad zbilja počet bavit nečim što bi možda ja htio raditi, a da nije Psihomodo Pop.
Sjećam se jedne Bregine izjave, nešto kao: "svi kradu, ali jedan je Goran Bregović". U opusu Psihomoda ima dosta obrada koje su potpisane, a neke nepotpisane imaju sličnost s originalima. Prva mi pada na pamet "Ponekad", koja ima sličnost s "Pale blue eyes", Velveta. Griješim?
Pa ima da, ja sam bio pod utjecajem Velvet undergrounda, ali mislim da se takve stvari u rock'n'rollu stalno dešavaju. Ima utjecaja na sve strane. Ja mislim da novi rock'n'roll u svijetu, ako nije otišo u neki heavy metal je totalno naslonjen na stare forme - to se svaki dan čuje novi bend koji starinski zvuči.
Obrade u opusu benda su poradi nedostatka inspiracije ili?
Ne, pa mislim ako si zlonamjeran onda možeš to tak shvatit, ali to je zato kaj mi te pjesme volimo i zato kaj mislim da su sve naše obrade postale hitovi. Rijetko koju obradu smo napravili, a da smo uništili pjesmu. Pogledaj si malo bolje ne, od Bože čuvaj Psihomodo, Ramona, to su dost veliki hitovi.
Naravno ima i kontra primjera, pjesma "Iste stvari", za koju su mnogi pričali da ste popalili U2, a vi ste je svirali puno prije neg' se "Angel of Harlem" pojavio?
Ma mislim to su neke priče ljudi koji izgleda nisu baš upoznati sa sviranjem gitare, to su dva akorda A i D koje svaki početnik može počet svirat, to je neki logični rif. Ima takvih pjesama kolko god hoćeš na takvom rifu, a sad da je dosta blizu našoj prvoj je, ali čuj, rock'n'roll je pun formi koje koriste mnogi bendovi tako da ti imaš na iste harme gomilu različitih pjesama.
Znamo te vidjeti i u žirijima po demo festivalima. Znam da su mi o tebi pričali dečki iz Garage in July, koje si gledao na Demo Festu u Banja Luci. Koliko pratiš današnju underground scenu, ima li netko kog bi izdvojio kao, da popalim Dictatorse, next big thing?
Ma mislim, tu i tam se sretnem s tim, ali ne mogu reć da sad pratim scenu, imam puno nekih drugih stvari u životu za radit, ali eto prek sina tu i tam čujem kaj se dešava, s njim razgovaram, ali ne mogu reć da sam sad neki stručnjak za mlade bendove.
Današnji klinci ne doživljavaju izdavačke kuće kao nekad i vrlo često si sami izdaju albume, te je upitno što znači pojam demo bend. Vi ste zato kao bend baš prošli trnoviti demo put do 'Godine zmaja'. Koliko je tad bendu značilo izdati album za velikog izdavača, u vašem slučaju, Jugoton?
Ma da, posao se potpuno promijenio, mislim danas diskografske kuće imaju puno manju moć nego kaj su to imale u 80ima. Tebe ako je u 80ima Jugoton snimio i ako je to bio solidan materijal, to se moglo prodat u desecima tisuća primjeraka nosača zvuka. Danas nosač zvuka jedva da postoji, to je sve na internetu i igra je potpuno drukčija. Ne igra se više nogomet, sad se igra rukomet.
Tad se pričalo da je 'Godina zmaja' bio korak nazad u usporedbi s energijom demo snimaka i energijom benda s onih snimaka iz Lap-a. Kako ti gledaš na to s vremenske distance. Znam da se dosta spočitavalo i produkciji albuma.
80 hiljada prodanih albuma ne može biti u krivu.
Piko je bio producent i pridruženi član benda do polovice devedesetih. Njegova uloga u bendu?
Pa Piko je bio jako važan u prvoj fazi kao producent i čovjek koji nam je pomogo da stvari koje smo napravili još malo profesionalnije zvuče, malo se pretumbalo nešto da to bolje zvuči kad se snimi i bio nam je menadžer u početku. Piko je bio dost važan tip, ne.
Iduće godine biti će 35 godina benda. Koliko ti je to nestvarno i jesi li vjerovao da ćeš se i dan danas baviti glazbom kao primarnim izvorom prihoda?
Pa ne, nisam imao pojma. Mislim da u to vreme nismo puno razmišljali o budućnosti za 30 godina.
Na pozornici si danas jednako blesav kao i nekad. Obzirom da živiš od glazbe, koliko je teško na stegeu svaki put biti Davor Gobac? Dođe li ti situacija u kojoj ti se na pozornici samo pjeva, bez puno pričanja između i za vrijeme pjesama?
Naravno da dođe, bilo je i takvih koncerata. Ja mislim da je najbolje da se održi energija jel rock'n'roll bend mora imati energiju na bini, sad hoćeš ti pričat ili nećeš..ako to ne smeta show da curi, onda pričaj, a ako smeta onda šuti. Ja radim onak kak osjećam, pošto imam dosta iskustva, dost dobro mi ide.
Kako stojiš s inspiracijom pri pisanju novih pjesama, to ide lagano ili se mučiš? Koliko si u tim slučajevima samokritičan?
Pa dost sam samokritičan, ali kaj sam stariji, najgore mi je probit onu prvu barijeru, ali onda kad uđem onda mi ide. Evo sad zadnje sam dosta napisal, u mjesec dana sam napisal dosta pjesama, moram reć da nikad u životu nisam imal tak plodan period. To su sve neke ideje i demosi koje smo napravili pa ćemo sad polako pretvarati u singlove koje ćemo objavljivati"
Posljednji album, 'Ćiribu Ćiriba' izašao je 2014. godine, a zadnjih par albuma benda je izlazilo u prosjeku svakih pet godina. Što kod vas diktira (pre)duge stanke između dva albuma?
Nemam pojma kaj diktira, možda inspiracija, imaš faze kad puno radiš pa onda dođe i period u tih 30 godina kad i ne izdaš pet godina album, ali mislim to su neke klasične stvari koje se dešavaju u nekim dugovječnim bendovima. Ne znam kaj bi reko kaj diktira..pa diktira te potreba neka da radiš, da postojiš, mi smo stalno bili aktivni i nikad nismo imali pravila..mi kad nismo izdali tih par godina nosač zvuka ili neki novi materijal, mi smo cijelo vrijeme svirali svake godine 30, 40, 50 koncerata. I više nekad.
Za kraj, nezahvalno pitanje; bi li mogao izdvojiti svojeg osobnog favorita među albumima Psihomoda, onaj kojeg smatraš po svim parametrima apsolutno najboljim?
Ne bi mogo, ne bi bilo fer prema svim ostalim albumima. Svi su ti albumi iskreno napravljeni, neki su ispali možda bolje, neki sretnije, neki uspješnije, ali evo izdvojit ću prvi i zadnji album.