Od 'prljavih' ulica Marseillea i ubojstva u prvim kadrovima filma, preko heroinske trase, do jednog zadrtog, beskrupuloznog, i nasilnog detektiva Popeyea Doylea (Hackman), jedno od hvaljenijih djela filmskog stvaralaštva ne stvara puno prijatelja, ne zanosi se sa brzom radnjom, i donosi realističnost jednoga prljavog svijeta. Redatelj William Friedkin je uspio stvoriti zanimljivo djelo koje je inspiriralo bezbrojne filmove nakon toga, a veliku zaslugu za to sasvim sigurno nosi i glavni glumac, Gene Hackman. S ovom ulogom se napokon probio na središte scene, nakon godina odbijanja i slušanja o tome da nikada neće uspjeti kao glumac (isto je rečeno i njegovom dugogodišnjem cimeru Dustinu Hoffmanu).
Teško je naći jednoga glumca koji je tako uspješno stvarao likove koji su se vozili na rubu dobroga/lošega/zloga/ludoga.
Hackman je u ovom filmu sebičan, nasilan, a iako lovi kriminalce, teško je vidjeti njegove prave motive - oni su usko vezani uz njegovu dobrobit, a ne uz ikakvu moralnu obvezu naspram društva. Doyle zbog svog vlastitog straha i zbog problema na poslu, iz čistog očaja nastoji probiti lanac heroina, i vrijeme ubija prateći francuske dilere, skupa sa svojim partnerom, ništa boljim detektivom Buddyem Russom (Scheider). Glumačka ekipa je napravila odličan posao, dijalozi ne sadržavaju preuveličavanje, napuhavanje, i tipične holivudske žanrovske zamke, a akcijske scene, iako rijetke, nakon dugih i tihih momenata, izlaze tako eksplozivno, da se utjecaj dugo iza toga širi, i utječe gotovo jednako na gledatelja, kao i na likove u filmu. Pogotovo u sceni sa auto potjerom, koja je vjerojatno iznad većine ikada snimljenih. Doyleovo bjesomučno lovljenje vlaka - kroz guste ulice, dok vlak nema nikakvih prepreka - i danas oduševljava sa napetošću, razradom, i odličnom izvedbom.
Negativci su pametni, oštroumni, i neskloni greškama, a policajci su zbog vlastite koristi očajnički spremni na sve, kako bi zatvorili slučaj, i produžili svoj život na trenutnom poslu. Zasnovan na istinitim događajima, ovaj peterostruki dobitnik Oscara, i jedan od utjecajnijih filmova policijske tematike, možda dobiva malo previše hvalospjeva, ali pojedini dijelovi, i Gene Hackman sasvim sigurno zaslužuju svaki djelić hvale.
ocjena filma [1-10]: 8
robert tabula // 23/11/2009