home > muviz > THE TWILIGHT SAGA: BREAKING DAWN - PART 1

kontakt | search |

THE TWILIGHT SAGA: BREAKING DAWN - PART 1 (Bill Condon, 2011)

Sumrak saga je prošla daleki i teški put od prvoga dijela, i sve one napetosti između glavnih likova Belle i Edwara, do prvoga dijela zadnjeg nastavka koji je zbog financijskih podstreka razlomljen na pola. Pozivnice za vjenčanje na početku filma podsjećaju sporedne likove i ponekog glavnog da se uskoro događa neizbježno, makar i dugo izbjegavano, spajanje u jednu cjelinu vječno suzdržanog para. Bella je pasivna i monotona srednjoškolka koja svu svoju pažnju posvećuje Edwardu, vampiru koji se suzdržava od bilo kakvog 'radikalnog' poteza naspram Belle. Usprkos njezinim željama i nadanjima ne želi ju 'promijeniti', a svaki oblik seksualnog odnosa je potpuno zabranjen. Obzirom da su vampiri u knjizi opisani kao hladni i kameni, ne treba posebno čuditi zašto ih se ne spaja sa mekanim ljudskim mesom. Bella kroz prethodna tri nastavka iskazuje svoju želju naspram Edwarda, svoju patnju kada on nestaje, svoju sreću i ljubav koja se nakon nekog vremena počinje dijeliti i na Jacoba, mladog vukodlaka koji ju obožava, a ujedno služi i kao protuteža Edwardu. Njihov zamršeni odnos se uglavnom svodi na iste odgovore, poglede i svađe, ali u ovoj instalaciji prisilno prijateljstvo Edwarda i Jacoba dobiva nove uporišne točke koje ih nevoljko zbližavaju. Zbog prijeloma zadnje knjige na dva filmska dijela, svaki moment i svaki dijalog dobiva puno prostora i malo toga ostaje neiskorišteno. Pripreme za vjenčanje, uređivanje kuće, razgovori između svih likova, uređivanje Belle, reakcije drugih likova i samo vjenčanje oduzimaju dobar dio trajanja filma, a da se malo toga zaista i pokreće u smislu razvoja radnje.
[  ]

Bella ne djeluje presretno zbog vjenčanja, ali to je uvjet s kojim Edward uvjetuje nastavak njihove veze. Razina patnje je unatoč tome, s obje strane, gotovo jednaka. Teško je reći radi li se o bolesnom odnosu u kojem je Bella podređena i potisnuta, određena kao nepotpuna bez svojeg izabranika, ili se samo radi o dvoje ljudi koji si odgovaraju, mada se se to izvana ne može tako lako razabrati. Unutarnji monolozi u knjizi vjerojatno bolje oslikavaju odnos, ali dotle se u filmu mladi supružnici sele na privatan otočić u vlasništu vampirske obitelji Cullen. Seks se materijalizira, a Bella nakon svake noći ima sve više modrica po tijelu (vidi gore: kameni i hladni vampiri) koje uporno skriva i ne želi samo zbog toga prestati sa seksom u kojem, barem po svojim tvrdnjama, uživa. Obzirom da se radi o filmu u kojemu obitavaju vampiri i vukodlaci, teško je govoriti o realizmu, ali svakako je važno naglasiti mlađim gledateljima da prikrivanje modrica i ozljeda nisu znakovi ljubavi u vezi. Iako se u kontekstu knjige i filma teško može govoriti o nasilnom odnosu, ono što je vidljivo na ekranune nosi tako lake i pozitivne prizvuke. Jedino što donekle ublažava stvari je činjenica da Edward ništa manje ne pati od ljubavi prema Belli, njihove opsjednutosti su na istoj razini.
[  ]

O učincima i problemima ljubavi više ne mogu pisati jer se Bellin život u samo nekoliko tjedana provedenih na otočiću mijenja. Trudnoća dolazi brzo i nesputano, neopterećena biološkim nemogućnostima, fetus se brzo razvija i Bella ubrzo počinje hodati s velikim trbuhom i sa sve većim zdravstvenim problemima. Nakon povratka u Forks sve počinje pucati po šavovima. Indijanci iz rezervata, ujedno i čopor vukodlaka, imaju ozbiljnih problema sa 'stvorom' u Belli, a napetost se rasteže skupa sa Bellinim zdravljem. Gotovo svi su za to da se fetus izvadi iz nje, pogotovo Edward, jer nema apsolutno nikakve šanse da preživi, no Bella je uporna gotovo jednako koliko je bila uporna s ljubavlju prema Edwardu. I ubrzana trudnoća napokon dolazi do svojeg vrhunca, Jacob stiže sa prijedlogom koji malo olakšava situaciju - Bella pije litre ljudske krvi - a samo rađanje se sasvim sigurno nije trebalo odvijati u sobi punoj žednih vampira. Srećom situacija se smiruje tek toliko da postane istinska strašna. Carski rezovi vjerojatno nisu nikad izvođeni sa zubima, ali za sve postoji prvi put. Ta scene je ujedno jedana od zaistra strašnih u cijelom serijalu i pada u teritorij pravih hororaca koji se ne zamaraju romantikom nego krvlju i napetom atmosferom.
[  ]

Kraj filma donosi nekoliko očekivanih iznenađenja i jedno sasvim bolesno i pretjerano.
Film odlazi u neke začudne kutke uma i na neki pretjerani način baca ovaj serijal u zanimljivom smjeru bez obzira što su stare boljke i dalje tu. Razvučena radnja, gluma koja sasvim sigurno može puno napredovati, odnosi među likovima koji graniče sa sado-mazohizmom, ali i milijuni obožavatelja koji su od filmova i glumaca učinili globalni fenomen. Filmu se može naći puno mana i rupa, ali uz sve te nedostatke teško je odoljeti ovome ostvarenju. Pogotovo kada počne izlaziti iz okvira onoga što se moglo vidjeti u prethodnim nastavcima. Redatelj Bill Condon je dobro uklopljen u svo to ludilo i uspješno ističe najznačajnije momente filma koji su ujedno i najbizarniji.

ocjena filma [1-10]: 5

robert tabula // 25/11/2011

Share    

> muviz [last wanz]

cover: Nebeska tema - Film o Vladi Divljanu

Nebeska tema - Film o Vladi Divljanu (Mladen Matičević, 2019)

| 13/06/2019 | pedja |

>> opširnije


cover: Bumblebee

Bumblebee (Travis Knight, 2018)

| 04/01/2019 | robert tabula |

>> opširnije


cover: Andaluzijski pas

Andaluzijski pas (Luis Buńuel, Salvador Dali, 1929)

| 01/11/2017 | terapija |

>> opširnije


cover: PAKLENI VAL

PAKLENI VAL (Ericson Core, 2015)

| 07/01/2016 | robert tabula |

>> opširnije


cover: Posthumne avanture inspektora Цхарлиеа

Posthumne avanture inspektora Цхарлиеа (d.i.y., 2015)

| 06/06/2015 | horvi |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*