Ispravljanje nepravde od prošle godine! Legenda novog vala u odličnoj autorskoj formi sasvim neprimjećeno je objavila veliki strašni glazbeni solo rad koji govori tonom nezasluženog marginalca.
Još jednom, odmah na početku bez dvojbe: ovo je odličan, odličan album.
Da nisam sreo Renata na koncertu
MC5 u "Tvornici", uopće ne bi tako brzo saznao da je još prošle godine objavio solo album kojeg je popratilo samo nekoliko sajtova sa potpuno istom recenzijom koja ama baš ništa nije rekla o djelu. Ja osobno ne mogu shvatiti neke trivijalne razloge zbog kojih je ova legenda toliko degradirana, potcijenjena i nezasluženo marginalizirana u hrvatskom rocku, a njegove stare pjesme su ipak vrlo česti gosti u programima mnogih radio postaja. Mnogi revni diskografi sjećaju ga se vrlo dobro iz sjajnog novovalnog perioda kada je ostvario uspjehe sa grupom
Patrola (hitovi "Ne pitaj za mene" i "Mi smo u sredini", 1981.), a potom i sa prva tri albuma s grupom Zvijezde ("Imitacija života", "Mjesto pod suncem" i "Pravovjerni plesači") koji su donijeli velike uspješnice "Narodna pjesma", "Nikol" i "Pravovjerni plesači". I tu negdje, u drugoj polovici osamdesetih prestaje medijski interes za njegov rad premda je još objavljen i četvrti album "Licem prema nebu". No, on je i tokom devedesetih stalno bio aktivan; sa nestalnom postavom grupe Zvijezde odsvirao je brojne koncerte i objavio je još četiri odlična albuma, no oni su prošli potpuno neprimjećeno. Spotove je rijetko snimao, nije objavljivao radio singlove, a recenzije koje su se pojavljivale bile su toliko tanke i nedorečene, tako da ga je publika gotovo zaboravila ...
I onda ga se sjetio Igor Mirković i pozvao ga u film
"Sretno dijete", te mu dodjelio glavnu ulogu naratora koji je sve to vidio, proživio, te je i sam bio akter tog slavnog doba jugoslavenskog novog vala. Nakon takvog neočekivanog revivala, uobičajeno je da se odmah objave "best of" kompilacije i slične tričarije, no Renato je svojski zasukao rukave i objavio svoj možda čak i najbolji album u karijeri koji je objavljen u svibnju prošle godine. Sastoji se od 16 pjesama i traje gotovo punih 80 minuta. Tu je kao podsjetnik na svoju slavnu prošlost uvrstio i nekoliko starih kompozicija ("Narodna pjesma", "Stari mačak", "Grad i njegovi anđeli" i "Crveno svjetlo" koja je 1981. objavljena pod naslovom "Na drugoj strani"). Dakako, sve one su u potpuno novim i suvremenim aranžmanima što dokazuje da su i tekstualno, a i glazbeno odoljele zubu vremena. "Veliki strašan film" je izuzetan prikaz Metessijeve snažne autorske ličnosti koja udiše i upija stvarnost oko sebe.
Ovo je album pun potresnih životnih priča o razmatranjima različitih ljudskih sudbina ("Disneyland"), pitanjima o smislu ljudskog postojanja (naslov "Zavisi"), polemikama oko promjenama r'n'r svjetonazora ("Kameleoni")... Izuzetno lijepi i nadahnuti komad je duet sa Davorin Bogovićem "Dva prijatelja", zatim romantične Waits-Sting-Springsteen balade i elegije "Mirno spavaj" (uvod na usnoj harmonici je "Spavaj, spavaj zlato moje"!), "Skriveni u mraku" i "Desperado", a najžešća i najpotresnija kompozicija je "Tvoja bomba je bumerang", angažirani prosvijed protiv Busha, Sadama, nasilja, medija, terorizma, vjerskih, političkih i moralnih opredjeljenja i sukoba, a pojačana je izrazitim refrenom "California uber alles", RATM riffovima i jednostavnim aranžmanskim konceptom bliskom Tool. Uz brojne autobiografske prispodobe, Metessi je doslovce samog sebe opisao u naslovu "Loš dan", no čitava tematika albuma sakriva u sebi brojne crtice iz njegovog dnevnika, mnoga razmišljanja i stavove osobe koja vrlo dobro zna kakav je izvrnuti svijet oko njega. Kompozicije je prožeo brojnim stanjima svijesti u kojoj prevladava nihilizam, gubitništvo, beznađe, ali i povremena romantika, nježnost i finoća. S glazbenog aspekta, album je zaista fino ugođen - laganice donose sjajne gudačke dionice (Klara Romac - čelo) koje su podebljane ugodnim harmonijama klavijatura i brojnim melodijama akustičnih i električnih gitara, dok su one čvršće rockerske skladbe pune čistoće i prozračnosti koja je obogaćena različitim instrumentarijem - od klasične rock postave, preko kongi i bongosa, do mandoline, usne harmonike i slide gitare.
Velika je šteta što je ovaj album objavljen bez ikakve logističke promocije, jer da su ga primjerice potpisali Urban, Pipsi ili Ramirez, sasvim sigurno bi dosegao status velikog hita, a možda bi čak i ušao u neku od kategorija za "Porin". Sjajno i odlično Metessijevo umjetničko rock djelo koje se s pravom može usporediti sa Dylanom, Caveom, R.E.M., Azrom, čak i sa TBF!
Promocija albuma održana je prije tri mjeseca u "Tvornici", znači, još uvijek nije kasno...
horvi // 16/03/2005