home > mjuzik > Blues 2desetih

kontakt | search |

ĐARDIN RECORDS: Blues 2desetih (Jadromar, 2024)

Kaže se, ako si na pohvalu zakasnio, za pokudu uvijek ima vremena. Mogao bih se posipat pepelom, ovo se ne odnosi na malo čudan, nekonvencionalan naziv izvođača koji sugerira da je riječ o diskografskom izdavaču, no istog slučaja se sjećam s hip-hop bendom Visina Records iz Bosanskog Novog/ Novog Grada prije jako puno godina (album "Idemo odavde" www.terapija.net/mjuzik.asp?ID=11826, 2011), nego na moju preopterećenost profesionalnim obavezama u fuckin' jebenom 12. mjesecu svake godine unazad zadnje 2 decenije.
[  ]

Ovdje je riječ o višeslojnom, zanimljivo, također hip-hop projektu iz našeg lijepog i pitomog Pirovca pored Šibenika iza kojeg stoje reperi N.I. i Vizionar, te glazbeni meštar mixmaster i DJ Fist Grievance (Ivo Berbić) s nekoliko gostiju. Začudio sam se kad sam dobio s priličnim zakašnjenjem od pola godine ovaj simpatičan materijal, interesantno, objavljen dan nakon mojeg 57. rođendana, no kada sam malo pročešljao iza kulise, jedna od gošći na albumu je Paula Čirjak alias La Pau, ona simpatična djevojka što je početkom 2024. uputila video čestitku Terapiji, pa stvar postaje malo jasnija. Barem za mene.



O bendu, navodno matičnom duetu kruže pozitivne priče: N.I. je pobjednik pjesničkog natječaja u Zagrebu 2019., s pismon "Nebo nad Mostarom", koja je samo jedna od mnogih u njegovoj zbirci poezije "Između dva mula", koja će svitlo dana ugledati: to ga više niko i ne pita. Na njihovoj facebook stranici stoji 'Nekad znamo raditi i pisme s drugin nakupinama bjelančevina, poput dobrih frendova- Shus-a i Fist Grievance', pa nek' to bude za početak koji je, kako mi se čini sjajno odjeknuo jerbo ovaj materijal od 6 pjesama ima vrlo lijepe, obećavajuće cifre posjećenosti na youtube, za sada po nekih 6-7, a bome i 15 tisuća pregleda.
[  ]

Kad se pogleda naziv albuma "Blues 2desetih", očekuje se štošta od primjerice izvornog bluesa prije 100-tinjak godina, kojekakvih crnačkih žalopojki uz bendžo, raštelani klavir ili akustaru gitaru s mahom krckave i škriputave šelakove folije prije patentiranja plastične gramofonske ploče, kukanje o bijednom životu u ropstvu na plantaži pamuka i ispijanju najogavnijeg whiskeya fermentiranog od kojekakvih otpadaka, ljuski i stabljika pamuka, ali ne. Ovaj blues je pogled na svijet kurentnog vremena ove decenije ovog stoljeća: vrlo lijepog nakon grozomorne korone, te podiže strast i fine romantične osjećaje što su se mahom impregnirali u masovnoj kulturi i medijima s neprekidnim strahovima, to jest, ovo je ugodan pozitivizam najljepših preokupacija mladosti koju apsolutno ne zanimaju masoni, iščašeni komediografsko-licemjerni demokrati, upravljanje svjetskom hijerarhijom i svakojake slične angažirane i sočne lumpenproleterske abrazivne preokupacije.



Stvar ovog albuma su lipe pisme s mnogo jednostavnih hip-hop riči i rima uz podlogu koja zazvuči poput ranih TBF kad smo se pitali oli ima tu žive gitare oli je semplirana ko' što radiše Public Enemy i The House Of Pain (a i De La Soul, Cypress Hill, pogotovo Wu-Tang-Clan), jeste, mnogo toga je ovdje izmiksao Ivo Berbić da stil zvuči poput benda, onako mekših Elemental za koje odavno znamo da su kompletna živa sviračka momčad što puni velike koncertne prostore. Okey, ovo je početak Đardina, a uvodna stvar "Ti si moja prva ljubav" odjekuje simpatičnom paradigmom urbanog uz neke zgodne lingvističke cake za otkrivanje, to jest, nije ovo samo klasična emotivna hip-hop depilacija po Cinestaru i kojekakvim markama i brendovima, da li su fake ili originali, ma zna se što danas tinejdžeri vole, a to sigurno nije ručak s roditeljima koji kuhaju odvratno, jer je sve najbolje u McDonaldsu, uključujući i fantaziju od prženog, američkog krumpira kojeg mi seljačine ne znamo pripremiti. Pogotovo ne u svinjskoj masti koja je kancerogena. Kad se nađu dvije duše bez obzira na možda i razdvojene svjetonazore, klikne se po sramećki "Reka san ti volin te" i raspreda o Ajduku koji je, naravno najvažniji u životu, kao i Nadalina, da bi se došlo do konceptualne poeme "Ona i svit oko nje" u dijalogu dvoje frendova s ponešto maligana i thc-a, one uobičajene spike dva frenda kada se povjeravaju i otkrivaju osjećaje, a probajte se sjetiti kad ste zadnji puta otvorili srce i iskreno komentirali bez onih stereotipova o ženi da je glupača i retardirana kretenčina. Ova pjesma u određenu ruku ima poetsku fabulu Arsen Dedića, njihovog Šibenčana u diskretnim stihovima bez eksplicitnosti, štoviše, baš je nježan, iskren erotski komad taman za soft-porno.



Ali najbolji komadi tek dolaze: "Kratko traje lito" je neuobičajen IDM u ovoj hip-hop menažeriji s odličnim vokalnim učešćem Shusa koji pjeva poput vokodiranog, pokojnog velikana Steve Strangea (Visage) za kojeg su mnogi mislili da je gay. Ovo je dance, čak i house singl s puno prozaične romantike za radiofoničan pop singl na dugačke relacije. "Loše djevojke idu kud god zažele" je jedan od onih brojnih prepjeva s karikiranom poantom: nebitno što je izvorna ideja starog hita Novih Fosila, već izvitoperena, obrnuto proporcionalna priča o onom tipu neobuzdane i teško predvidljive ženske hirovitosti 'čas je imaš, čas je nemaš, nikad ne zna se kod nje', a tu je i prisutna statusna razlika urbanog i ribarskog sloja.



Za konac je priređena hip-hop progressive stvarčina "Balada o mladosti" od čak 11 minuta amplificirano-električnog gitarskog staccata ispunjenog samplovima, spoken-word naracijama preko telefona/ mobitela, nijemim laid-back vokalima spomenute La Pau i Katrin, te je pomalo teško za povjerovati da je ovo skladano sljepljenim i izrezanim dionicama na oldschool način. Uistinu se doima kao da je u kompletu odsvirao živi bend uz gromadu od tekstualne poeme odrastanja izvađene iz dnevnika sjećanja: zadnji dio nakon osme minute uranja u odjavni finiš ambijentalnim acid-jazz/ trip-hop pasažem što je zapravo dugotrajan instrumentalni 'outro' na pragovima mini simfonije.



Pa tako, premda se baš i ne može smatrati kompletnim, već mini albumom (27 minuta), ovdje je bez sofisticiranosti i gorde pretencioznosti pametovanja ispleten omnibus pričica i slika odrastanja kurentne generacije u najboljim dvadesetim godinama što ima svoje uobičajene probleme s međusobnim nesporazumima, emotivnim neskladima, sukobima svjetonazora, različito postavljenim prioritetima, a i ignoriranjem partnerovih želja. To je ono vrijeme kada se još ne shvaća zabluda mladost-ludost. Za pametovanje još nije vrijeme i dok je tako, sve je lako mada se mnoge stvari shvaćaju tragično i suviše, čak i pretjerano dramatično i senzibilizirano.

Naslovi: 1.FIST GRIEVANCE & THE MAYANNAS - Ti si moja prva ljubav, 2.FIST GRIEVANCE & KATRIN - Reka san ti volin te, 3.FIST GRIEVANCE - Ona i svit oko nje, 4.SHUS - Kratko traje lito, 5.FIST GRIEVANCE - Loše djevojke idu kud god zažele, 6.FIST GRIEVANCE/ KATRIN & LA PAU - Balada o mladosti

Ocjena (1-10): 7,5

horvi // 04/01/2025

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Peach Brandy

VALID: Peach Brandy (2024)

| 06/01/2025 | horvi |

>> opširnije


cover: Blues 2desetih

ĐARDIN RECORDS: Blues 2desetih (2024)

| 04/01/2025 | horvi |

>> opširnije


cover: Fading Backwards

THAW: Fading Backwards (2024)

| 03/01/2025 | horvi |

>> opširnije


cover: Skošen spašen

DAVID KAJTEZ: Skošen spašen (2024)

| 02/01/2025 | horvi |

>> opširnije


cover: Fell down the veil (Anthologies I, III & V)

AKPHAEZYA: Fell down the veil (Anthologies I, III & V) (2024)

| 21/12/2024 | horvi |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*