ŠIROM: The Liquified Throne of Simplicity (tak:til/ Glitterbeat Records, 2022)
Može se nekome manje upućenom pričiniti da je Širom ostao na onome debi albumu "I" objavljenom za ZARŠ (Radio Študent) početkom 2016. ostavši neiskorištena velika nada slovenske world-music scene. Krivo. Od tada su potpisali ugovor s Glitterbeat Records zaredavši evo, već četvrti album.
Samo Kutin i Iztok Koren su dobro poznati iz bendova ŠKM Banda, Hexenbrutal, Najoua, rade u klubu u Beltincima, pa Čadrag Records Festival, a slikarica i violinistica Ana Kravanja je upravo dio kalimba dueta Najoua koji je kao projekt Širom zaživio na zajedničkoj turneji sa ŠKM Bandom.
Razvijajući smisao za široku interpretaciju različitih povijesnih i glazbenih tokova na području Balkana, Jadranskog mora, Alpskog, Dinarskog i Panonskog teritorija od takoreći arhaičnih davnina Ilira, Rimljana, prvih slavenskih seoba, sve preko osvajača Huna, Avara, Mađara, Turaka i inih novovjekovnih kartografskih prekrojavanja granica, utkalo se uistinu mnoštvo svega i svačega u izričaj ovog trojca koji barata takoreći s mali milion instrumenata. Od udaraljki, žičanih, duhačkih ili čisto improviziranih i priručnih, sastavljen je šaroliki zvukopis uglavnom instrumentalnog karaktera tek tu i tamo popraćen 'nijemim' Aninim vokalima insinuirajući semantiku ili atmosferičan dekor.
Kompozicije su poprilično dugačke i do 20 minuta poput uvodne "Wilted superstition engaged in copulation" protežirajući koncizan tehnički minimalizam ritmike na koji se filaju progressive medikamenti u dinamičkim trance intervalima, a kako god ih doživljavali, nisu daleko od suvremenog mantranja vrlo bliskog krautrock/ post-rock i techno partyju s očekivanim ambijentalnim fade-out finišom. Zbog učestale minimalističke ritmike, stvara se dojam da komotno može loop podloga odigrati svašta s naknadnim delay epilozima karakteristične nadogradnje jer su solističke improvizacije uglavnom Anine, većinom na violi ("Grazes, wrinkles, drifts into sleep") stvarajući adekvatan produžetak no-wave/ neo-folka krišom sofisticiranog Swans i Current 93 manira što se vrlo zapaženo ističe u eksperimentalnijem komadu "A Bluish flickering" s kraćim nijemim Aninim vokalizacijama u finom sopranu na samoj završnici u stilu istočne pentatonike. Taj vokalni segment nastavlja se u orijentalnim natruhama obogaćenoj "Prods the fire with a bone, rolls over with a snake" gdje su pravo prednosti dobila žičana staccata, tremola, psihodelični ogranci, a bome i nenadani energični jazz napadi s abrazivnim 'up&down' linijama.
Tih mali milion instrumenata uključuje i one za koje većina auditorija nije niti čula poput mizmara, ribaba, guembrija, balafona… elem, ovdje ima i ptičjeg mleka čiju masnoću nije samo tako lako izmjeriti uobičajenim butirometrom jer je ovo pozamašno djelo od skoro 80 minuta nastajalo tijekom dvije dugačke pandemijske sezone. Stoga oni koji razumiju analizu znaju da je u doba mirovanja i zime masnoća jača i kvalitetnija, a sve se ovo odrazilo na masivnost i monumentalnost bez razrijeđenih ili steriliziranih frakcija.
Naslovi: 1.Wilted superstition engaged in copulation, 2.Grazes, wrinkles, drifts into sleep, 3.A bluish flickering, 4.Prods the fire with a bone, rolls over with a snake, 5.I unveil a peppercorn to see it vanish