home > mjuzik > SharlaGetOn/ Шapлaгeдoн (label sampler vol.1)

kontakt | search |

VARIOUS ARTISTS: SharlaGetOn/ Шapлaгeдoн (label sampler vol.1) (Sharla Klub, 2017)

Neki manje upućeni pratitelj suvremene scene u Makedoniji, recimo onaj izvan kruga ex-Yu regije što uglavnom zna za svjetske uspjehe Vlatka Stefanovskog mogao bi se čudom čuditi da ova kompilacija iz nekadašnje najjužnije i najistočnije destinacije velike federacije nema takvih sviračkih asova na gitari. Makedonci nisu razvijali taj senzibilitet u kome se Vlatkova vještina (i ostavština) svela na endemski primjerak, no zato su razvijali smisao za alternativnije varijante popa, elektronike, a u posljednje vrijeme i kurentnih IDM/ EDM žanrova, pa tako ova kompilacija vrvi uglavnom kompozitorima za kibernetiku, programe i tipkovnice.
[  ]

Pop kao osnova gotovo svake od ovih 10 pjesama s isto toliko izvođača ugodno je razvučena na suvremeni zapadni zvuk protežući konotacije i reference današnje scene Berlina, Londona, Sheffilda, Škotske (Bearsuit Records), Belgije (Play It Again Sam), Francuske i jednog dijela još uvijek prilično slabašne američke elektronske ponude. Nije ovdje riječ o nekim turbo nabijenim plesnim ritmovima što pršte techno/ trance/ rave atributima. Još davno su PMG Kolektiv u jednoj svojoj staroj pjesmi rekli da Makedonijom vlada minimal-techno (još u prošloj deceniji), a on se kao takav razvio u dostatno snažan artistički pijedestal da je nekoliko ovih izvođača s etikete Sharla Klub već u nekoliko navrata zadobilo i pažnju šire audijencije, te smo o njima još ranije pisali kao primjerice o SUSIJAT, MAMMOTH & YASHEM (Nenad Tonkin iz Bei The Fish), KORIDOR 10 ili TRIBUTE TO DEAD GENTLEMAN. A u njima ima i autora koji imaju još neke zasebne projekte (poput PIKOLOMINI Davida Angelevskog iz Tribute To Dead Gentleman), te svi oni zajedno tvore novu makedonsku scenu što vrlo malo druguje (i duguje) nekim arhitepskim elektronskim žanrovima iz 80-ih.

Sve su ovo vrlo lijepe i uglavnom mirne pjesme pune ambijentalija i lepršavih ritmova neopterećenih attackom na živčani sustav. SWEET RAPSCALLIONS - "The days of the cultivated pearl" zvuči kao elektronski The National (imaju i gitarskih staccato dionica), KLO - "Melancholy" sa senzualnim ženskim dream-pop vokalom su u rangu vrlo jednostavnih balada Pink Floyd s vodećom harmonijom lijenog syntha, TELEMAMA & PIKOLOMINI - "Anika" s također ženskim vokalom (i jednim od rijetkih tekstova na makedonskom) je soft-rock/ post-punk/ gothic rad na 'žicama' podsjećajući na Joy Division i mekane teme Interpol i već zaboravljenih Beta Band ili još dublje zaboravljenih osiječkih Roderick (također ima i ugodnog 'tkanja' na klaviru), instrumental "2" (NISKOGRADBA) funkcionira kao da je doprla iz apartmana Martin Eugen Raabsteina iz Berlina s vrlo lijepim psihodeličnim pasažima, a meni osobno najljepši komad za 'tipkovnicu' je završni instrumental "Raskazuva" kojeg potpisuje stanoviti autor UNA. Da li je muški ili ženski, ne bih znao, no ima raspršeni romantični fleksibilitet urona u dublje teme koje nisu daleko od moderne klasike cirka od sonata Chopina i preludija Liszta naovamo. Fino poslagane minijature u ponajbolji notni koncept na cijeloj kompilaciji.



Izvođači koje sam ranije susretao, a i spomenuo ih, zastupljeni su s kompozicijama koje su već ranije objavljene, a meni jedno od ponajvećih iznenađenja koje ostavljam za kraj su odlični i jedini žestoki predstavnici ove nove makedonske scene K.N.N.T. (Klub Na Nevospitani Trudnici) s pjesmom "Reload" koja ni manje, ni više zvuči poput švicarskih velikana The Young Gods. Elektronski industrial s mnogo popratnih efekata, različite ritmike i vrištećim punk/ gothic vokalom. Otprve me asociralo na "Skinflowers" iz 1992. Znate taj čuveni hit, zar ne? Nije daleko, a i Swans iz 80-ih su im vrlo bliski. Trebalo bi malo bolje promotriti bend, jako opako…

Stefanovskog kod ovih novih izvođača nema da se late gitare i 'kuvanja žica' poput Hendrixa (baš sam ovo jutro na radio Sljemenu čuo "Kontakt je skup", ma to je fenomenalno odsvirano!), ali ima puno toga što se referira na sitne kompozitorske majstorije koje ne bi smjele ostati neprimjećene. Duh umjetnosti im je prioritet, a pop i elektronika kao format domaća zadaća treniraju za doručak, ručak i večeru. Vidi se i čuje da žive za to bez obzira na '(arma)gedon' koji socijalno i politički gazi od Đevđelije do Tetova i Gostivara. Sve fige Makedoncima koje oduvijek u srcu nosim kao vrlo ljubazan, kulturan i umjetnički nadaren slavenski narod. Prijatno! Oba palca gore!

Naslovi: 1.SWEET RAPSCALLIONS - The days of the cultivated pearl, 2.SUSIJAT - Living on a tree, 3.KLO - Melancholy, 4.TELEMAMA & PIKOLOMINI - Anika, 5.MAMMOTH & YASHEM - Molecular, 6.KORIDOR 10 - Pop vo disko, 7.K.N.N.T. - Reload, 8.TRIBUTE TO DEAD GENTLEMAN - You lost the music, 9.NISKOGRADBA - 2, 10.UNA - Raskazuva

ocjena albuma [1-10]: 8

horvi // 22/08/2017

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Ravna ploča

MISHA MASHINA + MASHTRAKALA: Ravna ploča (2018)

| 24/05/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: The Radiant Dawn

OPERATORS: The Radiant Dawn (2019)

| 23/05/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Posljednji kardan hrvatskog podvozja

KVINTOLOGIJA MONTAŽE: Posljednji kardan hrvatskog podvozja (2019)

| 22/05/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Punir

FANGE: Punir (2019)

| 21/05/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Dear Cavity

TRIBUTE TO DEAD GENTLEMAN: Dear Cavity (2019)

| 20/05/2019 | horvi |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*