home > mjuzik > (djelomična) Diskografija

kontakt | search |

EKATARINA VELIKA: (djelomična) Diskografija (ZKP/RTB, 2007)

Povodom gostovanja grupe KRUG, koja se jednim dijelom sastoji od dijela preživjelih članova legendarne grupe EKATARINA VELIKA, donosimo Vam djelomičnu diskografiju grupe...

KATARINA II - Katarina II (1984, ZKP Ljubljana)
[  ]

Nakon neuspješne tržišne rock tragedije zvane Šarlo akrobata, Milan Mladenović osniva novi sastav nazvan Katarina Druga u kojem su svirali nepoznati glazbenici Margita Stefanović (klavijature), Bojan Pečar (bas) i Dragomir Mihanović (druga gitara), dok je bubnjar bio Ivica Vdović koji je s Milanom došao iz Šarla. U toj postavi objavljuju izvrsne demo materijale koji se vrte na radio Beogradu, održavaju nekoliko vrijednih koncerata, te su proglašeni najvećom rock nadom 1983. Pjesma "Jesen" ih je gotovo cijelu godinu održala na vodećoj poziciji najboljih demo snimaka 1983. To je pjesma kristalne čistoće, zanosnog teksta i odličnog aranžmana u kojem se isprepliću utjecaji onoga što je Mladen htio iskoristiti u vrijeme rada Šarla - utjecaje njegovih velikih idola - Jah Wobblea i P.I.L., što je glazbu novog sastava odvelo u potpuno drugačijem smjeru.
Album prvijenac je objavljen početkom 1984., te ga otvara odlična mješavina popa i rocka tih godina - pjesma "Aut" koja će postati jednim od njihovih zaštitnih simbola zbog neobične simbolike koju ima u sebi. Pjesme "Vrt", "Radostan dan", "Platforme" u sebi sadrže eksplozivnu rock energiju mladalaštva kojim su se nametnuli tih dana, to su izuzetni brojevi koji pokazuju veliki odmak od nekadašnjeg Šarla i spajaju nove konotacije rocka koje je najbolje promatrati kroz aspekt velikih bandova tog vremena - Simple Minds i spomenutih P.I.L. Ovi prvo spomenuti će imati veliki utjecaj na kasniji razvoj karijere banda. Veliki doprinos albumu ima umijeće Margite koja je izvukla niz vrlo značajnih sekvenci koje opisuju tijek glazbe (dizanje, spuštanje) . Posebni dio albuma je pjesma "Geto" koja je nesvakidašnji spoj kraut rocka i onovremenih strujanja u jedinstvenu cjelinu. Poticaj za nova glazbena strujanja Milan je uobličio u "Treba da se čisti" gdje je koristio ritam mašinu kao osnovnu nit vodilju kompozicije. U pjesmi "Ja znam" isprepliće individualne stavove o pogledu na materijalni život ("…ja imam dobre uslove za život / … ja znam sve što boli druge ljude /… ima malo ljudi koje ja znam…"). Naslov "Kad krenem ka" u laganijem ritmičkom okružju nosi vitalne odlike cijelog albuma - mješavina je pop - rock / reggae - dub forme s psihodeličnim ambijentima uz Margitin vokal. Eksperimentalni komad "Treba da se čisti 2" je samo potvrdio sve hvalospjeve koje je band dobio u vrijeme kada su bili u rangu demo grupe.
Kritika je album stavila u rang najboljih ostvarenja te godine, uz "Čuvaj se!" Denis & Denis i "Bijelo dugme" (jedini album s Tifom) Bijelo dugme. Publika je ostala nijema i hladna na ovaj rad, tako da je album prodan u nevjerojatnih 3 tisuće primjeraka. Premda to nije bio najbolji debi koji je objavljen tih godina, kasnije će se pokazati najdorađenijim ostvarenjem u karijeri banda koji je nastavio daljnji rad pod imenom Ekatarina velika.

EKATARINA VELIKA - Ekatarina velika (1985, ZKP Ljubljana)
[  ]

Drugi, prijelomni album uvijek je "pogrešan". Debi koji je objavljen pod naslovom Katarina II dočarao je grupu kao skup kreativaca koji su voljni upustiti se u razne eksperimente i pomaknute kompozitorske aranžmane, te se s pravom očekivao nastavak odličnog početka u kojem su zaglibili u teritorij vrlo slojevitog izraza. No, ovaj drugi album je potpuno iznenadio svojom pjesmaricom koja se doima kao zbir nabacanih kompozicija bez ikakvog reda. Zvuk je daleko "mekši", popisticiran i orijentiran ka velikim utjecajima - Talking Heads, David Bowieu i radovima Simple Minds (pogotovo albumi "Real To Real", "Empires and Dance" i "Sons and Fascination / Sister Feelings Call"), dok su klavijature dobile boju očiglednih utjecaja skupine Japan i David Sylviana kojeg je Margita obožavala što nije nikako mogla sakriti. Taj utjecaj je najočitiji u skladbi "Ruke" koja zvuči upravo kao da je skinuta sa Sylvianovog albuma "Brilliant Trees" (1984.). U tekstualnom pogledu Milan je pokušao artificirati izraz sa nabacanim stihovima koji nemaju nikakve zajedničke veze kako bi dočarao "egzotičnost, romantiku i sanjarenja" ("… kako te zamišljam / beli hodnik i beli sto / pleteš ruke od morskih trava / modro i zeleno / teško primam promenu lica / u hodniku vremena / u naručju vremena / kako da ostanem isti, kako da sačuvam sebe od promene…"). Ipak, album ima efektnih tekstualnih rješenja, primjerice pjesma "Olovne godine" u kojoj Milan opisuje svoju okolinu u kojoj živi ("… ja sam čovek što radi i čita novine, prati naslove i stalne rubrike / mislim rukama, nogama, tražim ušima i čekam grudima…"). Najneobičniji komad albuma je pjesma "I always loved you" koji uz odličnu glazbenu dramatiku sadrži tekst nabacan sa sličicama po uzoru na P.I.L. ili Echo And The Bunnymen. Hitovima su postale "Modro i zeleno", te "Oči boje meda", dvije tekstualno potpuno bezazlene pjesme koje ne govore o ničemu osim o nekakvoj Milanovoj preokupaciji ekspresivnom romantikom, umjetnošću i zamagljenom egzotikom.
Iz prve postave otišao je bubnjar Ivica Vdović kojeg je zamijenio Firči, dok je drugi gitarist Dragomir Mihailović nestao u nekim potpuno nevažnim sastavima.
Kritike su bile oprečne i dosta negativne, no publika je vrlo dobro primila ploču koja se u kratkom vremenu rasprodala (prvi tiraž je bio 10 tisuća kopija).

EKATARINA VELIKA - S vetrom uz lice (1986, ZKP Ljubljana)
[  ]

Milanova preokupacija maštovitih tekstova koji ne govore o ničemu i svode se na skup nabacanih "novinskih izrezaka" koji su povezani egzotikom i izgubljenom romantikom nastavila se na ovome albumu. Kako drugačije objasniti tekst "… treba mi svet otvoren za poglede, otvoren za trčanje / treba mi soba sa pet hiljada ljudi sa dignutim čašama / lomi se kristal, svetlucaju staklene iskre pod našim nogama / kao potpuni stranci sa staklom u očima, na grudima, na licima - budi sam na ulici…" ? Što to uopće treba značiti? O čemu je riječ? Kome treba pet tisuća ljudi da bi bio sam na ulici? Ovakvih primjera na albumu ima mnogo, no činjenica je da EKV ništa, ama baš ništa nisu rekli, a postali su zvijezde yu rock scene. Razlog tome je ogromna svjetska popularnost U2 i Simple Minds koji su imali mnogobrojne štovatelje u jugoslavenskoj publici koja je tražila yu odgovor, te ga pronašla u EKV. Band je to vrlo dobro iskoristio kroz sve moguće stvari koje su mogli skinuti - od glazbe, aranžmana, do tekstualno / vokalnih paralela u kojima spominju iskre ("Sparkle In The Rain", album S. Minds), kao da je bilo nekad ("Once Upon A Time", album S. Minds), poigravaju se sa sličnom romantičnom sjetom, svjetonazorom zanesenjaka koji promatra cijeli svijet opisujući "goruće i važne" stvari ili ponavljanje mnogobrojnih stihova upravo kako je to Jim Kerr radio na mnogim značajnim albumima Mindsa. S glazbenog aspekta, stil EKV se potpuno pretvorio u obrazac koji su osmislili Simple Minds na albumima "Sons And Fascination", "New Gold Dream '81'82'83'84", "Sparkle In The Rain" i ""Once Upon A Time", a poneke pjesme prizivaju i ogromnu sličnost ka njihovom ogromnom hitu "Don't you" (pogotovo "Budi sam").
Tih godina je format singl ploče prestao biti u opticaju jugoslavenske diskografije koja se počela promovirati isključivo putem video spotova tako da je EKV kao promotivni materijal iskoristio "goruće važnu" poruku pjesme "Novac u rukama" za video spot koji je postao veliki hit svim nadobudnim srednjoškolcima i studentima koji su se furali na Ferrya, Bowiea, U2, Simple Minds… A interesantno je da ih je prihvatila i publika Duran Duran, Samanthe Fox i Modern Talking. Pjesma "Stvaran svet" je korištena u filmu - TV seriji "Sivi dom", te uz "Ti si sav moj bol" postala također uspješnim radiofonskim ostvarenjem.

EKATARINA VELIKA - Live 1986 (1986, ZKP Ljubljana)
[  ]

Kao odgovor EKV na mnogobrojne žive albume yu rocka - Filma, Buldožera, Parnog valjka, Leba i soli, Lačnog Franca, Riblje čorbe, Azre… band objavljuje svoj live zapis iz legendarnog Kulušića koji je snimljen 2. veljače 1986. prilikom promocije albuma "Vetrom uz lice". Kolekcija je to od 11 u to vrijeme njihovih najpopularnijih pjesama u kojima nije bilo više nikakvih eksperimenata niti inovacija u zvuku. EKV su postali zvijezde yu rocka i tu više nije bilo nikakve "nove promene", niti "unatrag, vrati unatrag", a kamoli "kako te zamišljam". Samo ovacije razgaljene publike i set best of pjesmarice za publiku koja se tek sad počela upoznavati s pjesmama "Aut", "Jesen" i "Radostan dan". U to vrijeme su počele kolati priče da je ekipa glibila u drogi, no to se nije očitovalo u njihovoj glazbi koja više nije imala niti najmanjih lucidnih primjesa psihodelije (poput nekih radova s prvog albuma "Katarina II"). Najobičniji rock album uživo s kolekcijom savršeno odsviranih hit numera po uzoru "Under A Blood Red Sky" U2 i "In The City Of Lights" Simple Minds.

EKATARINA VELIKA - Ljubav (1987, RTB)
[  ]

Bono je pustio kosu, na spotu "With or without you" nosi prsluk na goloj koži, Jim Kerr je obukao tajice i imao "fudbalerku", a Milan je prestao šišati kosu i na omotu se pojavljuje u crnom sakou ističući gole grudi. Ostatak banda je u sličnom dizajnu - svi su obučeni u crno, Bojan s pramenom na oku pronicljivo ispituje svijet, Margita poluotvorenih usta u čuđenju pita " dušo, je li to ljubav", a nova pridošlica Žika (ex - Disciplina kičme) skrštenih ruku i prodornog, opasnog pogleda kaže "ovo nema veze s Kojom, ovo je slika za omot popularnog yu banda".
Kada je ovaj album promoviran u Kulušiću u jesen 1987., Margita je dala izjavu za TV kako su ljudi došli čuti njihovu verziju ljubavi i što to interesantno ljubav može ponuditi. Koja ih je već popljuvao na legendarnoj "Dečijoj pesmi" ("…nije dobro Bijelo dugme, nije dobra Katarina…"), a rock kritici su odavno prestali biti interesantan band. No, publika je tek sada počela prihvaćati EKV kao veliki band. Njihove pjesme se vrte u disko klubovima kao strašna rock alternativa spram ondašnjih trendova house i dance glazbe (prisjetimo se samo hitova "Pump up the volume" M.A.R.S.S., "Boys, boys, boys" Sabrina, "Touch me" Samantha Fox ili "Faith" George Michael), a darkeri ih prihvaćaju kao konačno jedan pravi yu band koji je progovorio o vitalnim stvarima koje čine njihov svjetonazor na način koji im odgovara.
No, nikada nije postalo jasno o čemu je to Milan pjevao na svih 9 pjesama albuma "Ljubav". Zamagljena i sofisticirana struktura tekstova dočarala je onaj poznati egzotizam, romantiku i sjetu, no samo značenje istih je bačeno u beskorisno mlaćenje prazne slame ("… iza brda je polje, iza šume je kuća, iza kuće je put koji vodi do tebe - samo ti znaš koliko ih ima… budi pored mene." Koga ima koliko? Šta bre? "…sedam dana sam i gore i dole, potraži me i nađi i stavi i nek' boli dok boli / rukama stegni kožu svoju podamnom, zategni strah i noktima pucaj u znoju / još ovaj put dok traži i zove, zakloniću još neki put dok zrači i moli, pokloniću, drži mene, voli mene / uzmi mene, uzmi moj šakom vlažni grli vrat…". Pa kaj je to? Koji je to kurac? O čemu je taj tip govorio? "… oči su nam prazne kao pustinja i ugriz na usni što kaže da je tu nekad bio okean / daleki gradovi na vodi kao brodovi na vodi / ti znaš da voda nosi sve…". A kaj je to tek? "… u meni zveckaju srebrne pare jer danas je nalik na praznik, na proleće, na svečanost / zar je to samo laž/ zar je to samo prevara / mislim na prvi i poslednji dan / i poslednji odgovor koji ću dobiti ako se mnogo i crveno potrudim na ovaj dan dok ležimo na leđima i gledamo bele oblake na nebu u proleće na đurđevdan…". Ha ha ha! Poezija mnogo puta ne treba govoriti direktno već "između redaka", no ovi retci su očigledno zaslijepljeni spaljenim mozgom od droge i alkohola). I zaista, nije jasno što to Milan pjeva i o kakvoj je to ljubavi riječ osim ako to nije ovisnost o drogi. Jer u posljednjoj pjesmi "Tonemo" kaže: "ja nisam ni tamo ni tu, p.s. voli me onako kako nikad nisi volela", što je očigledni zov u pomoć koji ga je jedino mogao pribrati jer očigledno nije dobio onakvu ljubav kakvu je tražio. A činjenica je da su i ostali članovi banda prativši Milanov rad ukaljali svoju krv i mozak neprirodnim supstancama koje su se odrazile na ovom albumu. I najvažnija stvar: publika je ovakav krajnje nedorečen album prihvatila bez ikakvih predrasuda bez obzira što 90% njih nikada nije uzimalo bilo kakve droge.
Pjesme "Zemlja", "Ljubav" i "Ljudi iz gradova" su postale hitovima, ploču je producirao grk Theodore Yanni što je očigledno da EKV nije mogao angažirati nikakvog domaćeg čovjeka koji bi razumio njihove pjesme. A tko bi ih i mogao?

EKATARINA VELIKA - Neko nas posmatra (1994, Master music)
[  ]

Cijela yu scena je izgubila veliko tržište raspadom države i ratnim razaranjima, što je EKV dovelo do otriježnjenja. Premda su u drogi bili skroz do ušiju i drastično propali kao osobe, album ih po prvi puta prikazuje kao band čije su pjesme potpuno razumljive i nesofisticirane. Tematski obuhvaćaju i dalje svjetonazor rocka (žaljenje za bivšom državom "Neko nas posmatra", "Jadransko more", opća društvena paraliza "Ne", "Anestezija", posljedice rata "Zajedno"), no glazba se potpuno razvodnila kroz pop i rock sheme Simple Minds s odvratno loših i nemuštih albuma "Real Life" i "Street Fighting Years". U vrijeme kada je svijetom harao grunge i alternativni rock, ovakav album EKV se doimao kao ostatak osamdesetih koje su zakasnile dobrih desetak godina. To su glazbeni komadi koji band prikazuju daleko od onog njihovog poznatog zvuka s najkomercijalnijih albuma - ovdje su isprepletene reference Mindsa sa bluesom i jednostavnim rock stilom pjesama poput Eric Claptona, The Rolling Stones, Dire Straits, akustičnih zvukova, povremenih izleta u latino, dugačkih gitarskih solaža, pjevnih refrena… Sve je to ovdje potpuno izgubilo na značenju, starinski rock stil, sasvim solidne pjesme i izgubljena slava djelovali su na band da zvuči kao neka od boljih varijanti rock verzije Đorđe Balaševića. Nekoliko odličnih kompozicija ("Hej mama", "Bežimo u mrak") ipak nisu donijele nikakvu post slavu na teritoriju bivše države jer ih je stara publika gotovo prestala slušati (barem što se tiče Hrvatske, BiH i Slovenije), a mediji su ih kao i sve izvođače iz Srbije ignorirali.
Bio je to posljednji rad EKV, nakon čega umire Milan Mladenović, dok će ostatak banda vrlo brzo njegovim stopama.

horvi // 24/01/2007

> vidi sve fotke // see all photos

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Wenn die Engel Sterben

VARIOUS ARTISTS: Wenn die Engel Sterben (2024)

| 23/04/2024 | edo žuđelović |

>> opširnije


cover: One Day This Pain Will Subside, EP

OCEAN OF ANOTHER: One Day This Pain Will Subside, EP (2024)

| 22/04/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: 2005 Demo

XASTHUR: 2005 Demo (2010)

| 21/04/2024 | edo žuđelović |

>> opširnije


cover: Delta

THOT: Delta (2024)

| 19/04/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Necrotic Biomechanics Immortalitatis

POLTERNGEIST: Necrotic Biomechanics Immortalitatis (2024)

| 19/04/2024 | edo žuđelović |

>> opširnije


> chek us aut!
> diskografija
cover: (djelomična) Diskografija
  • 1984 Katarina II
  • 1985 Ekatarina Velika
  • 1986 S vetrom uz lice
  • 1987 EKV 19LIVE!86
  • 1987 Ljubav
  • 1989 Samo par godina za nas
  • 1991 Dum Dum
  • 1993 Neko nas posmatra

> linkz
> rilejted? [@ terapija.net]
> last [10] @ terapija.net

well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*