home > mjuzik > Live Barbarians

kontakt | search |

TEHNO MUDA: Live Barbarians (Slušaj najglasnije, 2014)

Oni koji su upućeni u rad Throbbing Gristle vjerojatno razumiju ili barem pokušavaju shvatiti sve one transformacije Genesisa i ekipe koja se metodički mijenjala u potrazi za originalnim ultimativnim izrazom još od druge polovice 70-ih. Ne zaboravimo, nekad jako lijepa Cosey Fanni Tutti je snimila i pornić (jedan od partnera je bio pokojni genijalac Sleazy, Coil Peter Christopherson), bila je čak i na srednjoj stranici Večernjeg lista 1979/80 godine djelomice pokazujući tada popularno 'hairy' međunožje, a tu sličicu su svi tinejdžeri jako dugo držali u svojoj intimnoj arhivi. I ako odete na njezinu službenu stranicu naći će te iste te slikice iz njezine mladosti na naslovnoj strani. Ona se zaista ponosi kako je nekad bila jako mlada, privlačna i lijepa. Okey. Throbbing Gristle su napravili sve ono što je jedan underground bend u vrijeme punka mogao napraviti - ogromnu revoluciju s nekonvencionalnim i eksperimentalnim pristupom ka glazbi. Čak se i činilo da tu glazba nije relevantni faktor koliko sam akt šokantnosti i eksperimenta. Razišli su se 1981. i ponovno nakon velikih avangardnih frakcija Coil i Psychic TV skupili 2004., te svijetu podarili nekoliko odličnih pljuski za razmišljanje do konca života. Ne samo generacije koja je uživala u privlačnosti Cosey Fani Tutti i ponešto slušala od Throbbing Gristle, već i dubokoj budućnosti s jednako važnim resursima ostavštine rocka čak i sa značajnijim kulturološkim učinkom nego li ga imaju Stonesi, Floydi, Pixies, Bob Marley, pa i Kraftwerk.

Tehno Muda su to jako dobro shvatili na svome epohalnom prvijencu "Kako sam naučio da drkam", a ovdje su se odvažili da objave jedan od zaista rijetkih živih nastupa koje su održali. Ne znam uistinu da li je itko osim genijalca Voje Kosanovića - Zlikovca ovdje zbilja bio prisutan u bendu kao živi izvođač (nema ama baš nikakvih podataka na omotu), jer cijeli ovaj zapis funkcionira po principu one/two/three-man bend show. Možda i samo jedan čovjek ovdje barata sa samplovima i cijelom konfiguracijom sistema vlastite glazbe, a to čak niti Kraftwerk, pa niti Coil ili Throbbing Gristle nisu mogli ostvariti.

Oslobođanje predrasuda je glavni uvjet da se zaplovi u magični svijet Tehno Muda, jednog od najduhovitije sročenih i nazvanih bendova s ovog podneblja. Tehno Muda. O, kako to jednostavno zvuči da je svima jasno. Jajca, bollocks, balls, odriješitost, vjera, zajebancija na kvadrat, nada u neki đavo da će biti bolje ako se iscimaju vitalni faktori društva, ako se suštinski promijene, ako društvo ovakvo kakvo jest, mlohavo, mućne glavom i odvaži se za progres da nam svima bude puno bolje. Ne da poubijamo sebe same ko' što smo to zbog Tuđmana i Miloševića radili ranih 90-ih, već da, kako su to lijepo rekli otkačeni fantje iz dežele Žambo Žoet Workestrao "Salom in sisom" (salom i sisom), otkantamo sve te smradove u zapećak, kaznionice, zatvore, na robiju, tamo gdje i pripadaju. U Jasenovce, na Goli otok, u Kamenicu, neka žive i trpe zbog svojih grijehova koje su napravili ovome napaćenom i nedužnom društvu. Logore su ukinuli zbog sebe samih, a činjenično stanje ukazuje da bi ih trebalo ponovno uvesti. Čak mislim da bi i osmanlijsko stručno nabijanje na kolac bez povrede vitalnih organa učinilo svoje. Ili u krajnjem slučaju outsourcing vlade. Unajmiti kompletnu intelektualnu svojitu ekonomista, managera, poduzetnika i pravnika iz inostranstva da nam vode države jer s ovim našim takozvanim patriotima samo nazadujemo. Ovako bi imali konce u svojim rukama. Ako ne radiš dobro, ne otvaraš pogone, tvornice, ako nema proizvodnje, ne zapošljavaš ljude s burze i ne oporavljaš ovo izmrcvareno tkivo, zna se - briši kući, otkaz i plaćaš sve gubitke.

U samom uvodniku "Barbarian unite" pojavljuje se stari Boća kao spoken-word narator koji revolucionarno diže glas protiv ove nesnošljive situacije:

'pune su nam ruke posla u borbi sa dželatskom kulturom
dosta nam je bilo krijumčarske i krađene civilizacije
dosta, mi urličemo iz prastare kolevke kulture,
mi sa Balkana urličemo antikultura, anti Evropa
mi hoćemo da se ljudski osvetimo oko za oko, zub za zub
mi se danas borimo sa buntovnim pesmama
jer naša profesija je buntovni pesnik...

uraaaa varvari, mi smo drugovi svih varvarskih pesnika na svim kontinentima!'


Ovaj kraći prolog je ustvari i manifest cijelog albuma koji se obrće oko pojma balkanizma istovremeno ga ismijavajući i satirično modulirajući kao zvučnu skulpturu sastavljenu od melodija gusli (techno komad "Balkan warriors"), narodnih i inih pjesama među kojima se razaznaju "Lipe cvatu" (psycho-dub "Knife and the bear"), a onda se shvati da je ustvari taj 'samplirani' glas nitko drugi do li sam Zlikovac koji nezavisno o strukturi povremeno uzvikuje epsku poeziju nalik onoj guslarima koji redovito mantraju ojkalice o borbama hrabrih junaka protiv mrskih dušmanina (još laganiji dub "The mountain wolf dub" pun eksperimenata). Pred konac ovog veoma interesantnog zapisa stiže uvrnuti d'n'b/jungle/rave s vokalima Boće koji su izgleda samplirani ("The devil is raving" u kome se čuje između ostalog da je 'Amerika đavo' i 'udri sad na snaju'), a posljednji komad je taman u stilu mračnih drone/noise ekspresija Throbbing Gristle ("Jeder fur sich!") gdje se vrlo teško razaznaju vokalna mumljanja, vjerojatno na njemačkom.

Sam zapis i nije osobite kakvoće, pada u lo-fi opservacije poput mnogih Throbbing Gristle živih albuma, no ima jaku ideološku funkciju da kroz naoko zafrkantski zvučno-stilski pristup prikaže hrabru borbu pojedinca protiv društvenih nametnika i njihovih paradoksa. Ovdje nije striktno postavljena stilska težnja Tehno Muda ka plesu i masovnoj zabavi kao što je to uglavnom slučaj na albumu "Kako sam naučio da drkam", već cjeloviti performans s jasnom porukom o našem glavnom neprijatelju koji je upriličen kroz razne anomalije folk kulture stasale iz opanaka. Čvrstom underground strategijom punom domišljatosti i humora, provučena je osnovna boljka društva koja se neprekidno zataškava, a ovaj koncert s izgleda ne mnogo publike vratio je rikošet sačmu tamo odakle je i došla.

Naslovi: 1.Barbarians unite, 2.Balkan warriors, 3.Prayer of saint Sayo Kikindski, 4.Knife and the bear, 5.The mountain wolf dub, 6.The devil is raving, 7.Jeder fur sich!

ocjena albuma [1-10]: 6

horvi // 17/08/2014

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Tko Je Ovdje Kome Guzica?

MAMOJEBAC: Tko Je Ovdje Kome Guzica? (1995)

| 06/10/2024 | edo žuđelović |

>> opširnije


cover: Foundations, EP

SERJ TANKIAN: Foundations, EP (2024)

| 04/10/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Na rubu mjeseca

LADO BARTONIČEK: Na rubu mjeseca (2024)

| 02/10/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Uncollected Noise New York '88-'90

GALAXIE 500: Uncollected Noise New York '88-'90 (2024)

| 27/09/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Nekro san

ATOMSKI RAT: Nekro san (2021)

| 26/09/2024 | horvi |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*