Objavljen je debi album velikog mislioca, sjajnog tekstopisca i glazbenog intelektualca koji je na ovaj trenutak čekao gotovo cijelo desetljeće. Hip-hop u najboljem izdanju!
Eh, konačno, konačno, konačno... Konačno da je netko od izdavača prokljuvio ogroman, nepatvoreni i prirodni talent ovog velikog autora koji je posljednjih desetak godina napravio stotine i stotine sjajnih pjesama, sijaset demo-materijala i brdo glazbe za mnoštvo drugih MC-ija. Još od vremena kada je Hrvoje Marjanović - Sett "progovorio" u sklopu tadašnjeg hip-hop trija Tar Pit bilo je posve jasno da je rođena nova glazbeno-lirička zvijezda kojoj samo treba strpljenja da dođe tamo gdje i zaslužuje - na sam vrh. Od tada, Sett je marljivo radio na glazbi usavršavajući svoj sočan i bogat jezik, nizao koncertne nastupe, kucao na mnoga vrata, no nitko ga nije shvaćao ozbiljno. Osobno sam mnoge njegove radove vrtio na lokalnoj radio postaji u kojoj sam tada radio, pisao sam recenzije njegovih demo materijala ističući da se radi o ponajboljem hip-hoperu na ovim prostorima koji ima sve argumente da stane rame uz rame Rambo Amadeusa i The Beat Fleet, no niti moje sugestije i kritike nitko nije uzimao za ozbiljno i redovito ih nitko nije želio objavljivati. I kada bi već svatko odustao i digao ruke od ovakvog ćoravog posla, Sett je samo nevjerojatnom upornošću i snagom vlastite volje uspio otvoriti redovito zatvorena vrata izdavačkih kuća i ostvariti svoj prvi pravi zvanični album. Sett je stoga imao vrlo sličan križni put poput Branimir Štulića s kojim ga povezuje nekoliko paralela. Obojica su prevalila dugačak i mukotrpan period do svojih debija, njihove pjesme su bile poznate i prije prvih studijskih izdanja, te su obojica vrsni tekstopisci i vrlo buntovno, agresivno i sofisticirano orijentirani.
Ovaj prvi album Setta je veliko remek djelo domaćeg hip-hopa koje je, da je bilo sreće moglo svijetlo dana ugledati još prije 6-7 godina u nekom drugom okruženju. "Dnevnik dvorske lude" je zbir od 15 kompozicija koje su nastajale u različitim fazama i prikazuje Setta kao samoironičnog punkera-rappera koji bez dlake na jeziku govori o svijetu oko sebe, politici, medijima, licemjerju, moralu, raznim marginalcima, facama koje vise po kladionicama, homoseksualcima, pedofiliji, nepravdama, ljudskim zabludama i predrasudama, te o još koječemu. Njegove priče su obavijene debelim slojem raznolike fabule u koju ubacuje podosta vulgarizma, no to je samo zbog uobičajenog konteksta svakodnevnog riječnika koji je kao takav redovito prisutan u ljudskoj komunikaciji. On prvenstveno nije ničija kopija, već samosvjesna i visoko obrazovana ličnost koja je potpuno kompetentna da s pravom opisuje (ne)kulturni šlih balkanskog primitivizma preko prizme hip-hopa uobličenog u raznim glazbenim formama. Tako je umjesto monotonog i dosadnog minimalističkog ponavljanja jednog te istog sampla kojeg odreda rabe mnogi tuzemni hip-hop izvođači pribjegao svojoj vlastitoj strategiji da svaka pjesma mora imati svoj prepoznatljivi identitet, stil i specifičan način izvedbe. Ovdje su tako prisutni elementi nezaobilaznog hip-hopa i r'n'b-ija, ali i rocka, metala, hard-corea, funka, soula, d'n'b-ija, trip-hopa, swinga, revijalne šansone, jazza, bluesa, house-dancea, alternativnog i old school rapa, psihodelije..., a sve skladbe su glazbeno dotjerane tako da imaju svoj bogati aranžerski slijed, melodije, harmonije, niz efekata, solo dionica i neobičnih art-izleta.
U ovom bogatom kreativnom radu vrlo teško je posebno izdvojiti neki naslov, no kao potencijalni hit nameće se ljubavna egzotična "Ne pitaj me..." koja je socijalno nabijena, zatim "Balkana" u mračnom i bolnom patriotskom raspoloženju i sjajan završni funky-house broj "Jedanaest (zabranjeno voće) feat.Yo-Zo" gdje se Sett obračunava s komercijalnim tuzemnim (a i inozemnim) bedastoćama koje su mnogima donijele brdo love i slave.
Ono što je vrlo interesantno, na omotu (autor Tomislav Turković) je uz svaki naslov podario kraći opis kako i zašto su oni nastali, te je ispisao ogromnu listu zahvala na kojoj se nalazi stotinjak njegovih prijatelja i poznanika (između ostalih Angelo, Edo Maajka, Remi, Target, DJ Pimp, Oli Doboli, Tommy, Shorty... i na moje veliko iznenađenje Horvi). Hvala!
Još jednom: sjajno i veliko ostvarenje Setta koji je konačno svima pokazao da nisu sve one njegove godine u margini prohujale uzalud. Ovo je veliki preporod za hrvatski hip-hop i zasigurno najbolji i najoriginalniji album u toj kategoriji uz rijetke iznimke poput TBF, Ede Maajke i Elemental. Sada je na medijima i publici da to prepoznaju i smjeste na sam tron domaće scene. Settovo vrijeme je konačno došlo.
horvi // 27/04/2006