home > mjuzik > Diskografija 1980-1983

kontakt | search |

FILM: Diskografija 1980-1983 (Helidon/Jugoton, 1980)

FILM - Još samo danas na filmu, od sutra i u vašoj glavi (1980, Helidon)

Malo je poznato da je Jura Stublić prije nego što je okupio Film, koncem sedamdesetih bio pjevač u Štulićevoj Azri koja još nije imala nikakvih zapisa. Priča se da je tamo više smetao nego što je koristio, a jedino mu je bilo stalo do toga da postane popularan na bilo koji način.
Božica sreće mu se osmjehnula kada je 1979. s provjerenim bubnjarom i producentom Ivan Piko Stančićem i trojicom nepoznatih mladića Jurom Novoselićem - Kuzma (saksofon i klavijature), Marino Pelajić - Udo (bas) i Mladenom Juričićem - Max (gitara) osnovao rock grupu iz čistog revolta prema Štuliću. Budući da su tih godina bili popularni bandovi koji su rabili tehnička i prepoznatljiva "šminkerska" suvremena imena - Parni valjak, Bijelo dugme, Aerodrom, The Police, XTC, The Cars… sastav se proziva Film kako bi naglasio svoj rock svjetonazor koji provlači pažljivo izabrane kadrove o kojima je govorio. Također se priča da je Jura u ranim jutarnjim satima znao pijan teturati po cesti glasno urlikajući razne pjesme vračajući se sa tuluma i večernjeg izlaska što je opisano u njegovim mnogim kasnijim pjesmama.
Ovaj debi je objavljen u prvoj fazi yu punk new wave najezde. Svoje prve albume su već objavili Prljavo kazalište, Pankrti, Pekinška patka, Parafi, a tom putanjom krenuli su i neki bivši rock sastavi koji su počeli kao standardni izvođači bazirani na ostavštini rocka šezdesetih i sedamdesetih, primjerice Labaratorija zvuka, Bijelo dugme, Parni valjak ili Buldožer. Naglo je počeo cvasti interes za novi rock izraz - ska, reggae, power pop i new wave zahvaljujući velikim hitovima The Police, Madness, The Jam, Blondie, The Pretenders, The Clash, The Specials… tako da je Film na svojem debiju spojio u svoj izraz mnoge utjecaje. Bile su to vrlo dobre rock pjesme plesnih ritmova i odličnih tekstova koji su bili potpuno nepretenciozni, te je objavljen i singl "Kad si mlad / Zajedno" kojim su se otisnuli u samu borbu za vrh tadašnje rock scene. Na albumu se također nalaze i pjesme "Moderna djevojka", "Neprilagođen" i "Zamisli život u ritmu muzike za ples" koje će godinu dana kasnije napraviti pravu medijsku pomutnju.
Uz sve odlične kritike, album je prošao prilično blijedo na tržištu, pa Film raskida ugovor s Helidonom i prelazi u Jugoton.
[  ]

FILM - Live u Kulušiću (1981, Jugoton)

Proglašen najboljim albumom snimljenim uživo u bivšoj državi, ovaj rad je objavljen kao mini LP sa samo pet pjesama u koje je uvodnom najavom zakoračio Dražen Vrdoljak na francuskom jeziku. Materijal je snimljen u legendarnom Kulušiću 11. veljače 1981. točno u vrijeme kada je Film imao jugoslavenski hit broj jedan "Zamisli život u ritmu muzike za ples". Pet sjajnih pjesama - "Neprilagođen", "Moderna djevojka", "Zamisli život…", "Kad si mlad" i "Zajedno" dočarale su svu uzbudljivost novovalne euforije tih dana u Zagrebu koji je bio potpuno rasplesan baš kao što kaže tekst "…dječaci koračaju s tranzistorom na uhu, muzika dolazi iz podruma, iz krova i čitav grad pleše kao da je lud…".
Glasne ovacije i skandiranja tijekom koncerta, plesna euforija i ludilo dovedeni su do maksimuma na ovom zapisu, navodno je Kulušić bio krcat publikom koja se penjala na pozornicu i plesala tako da je dočaran potpuni feedback odličnog nastupa kakav Film više nikada neće imati. Album je ostvario pun pogodak i za svega par mjeseci rasprodan, a u kazetnoj verziji je objavljen kao split projekt s mini albumom Idola - "VIS Idoli" pod nazivom "Zajedno". Film je postao najpopularnijim yu new wave bandom, Jura popularniji i od samog Štulića koji ga je prije samo 2-3 godine glatko odbio, a album je proglašen jednim od najboljih rock albuma te godine uz Šarlo akrobatu "Bistriji ili tuplji čovek biva kad…" i Lačni Franc "Ikebana".

FILM - Zona sumraka (1982, Jugoton)

Sve oči javnosti su bile uperene u Film nakon epohalnog mini LP-ija "Uživo u Kulušiću" i očekivao se novi veliki euforični povratak s novim radom. Ovaj album su snimali početkom 1982. i obrađivali ga dva mjeseca. No, album je pokazao onu uobičajenu grešku drugog albuma - Film je preslikao sve bitne glazbene crte s prethodnih radova - snažne ritmove, melodije i ska / reggae power pop formu što je bio u principu vrlo dobar rad, no taj stil je već bio pomalo izlizan. Albumu je manjkao veliki hit jer prilično hladni singlovi "Zona sumraka / Espagna" i "Pljačka stoljeća / Zagreb je hladan grad" uz svu svoju plesnu strukturu nisu imali dovoljno jak komercijalan potencijal. U "20.000 milja iznad mora", "Beli prah" i "Krvariš oko ponoći" Jura je ispričao priče sa svojih tuluma na kojima je glavnu ulogu imao sex'n'drugs'n'r'n'r, no te priče premda iskrene, nisu demagoški uklopljene u sasvim dobre rock melodije tako da Jura djeluje pomalo izgubljeno u interpretaciji vlastitih tekstova koji imaju poprilično naivne refrene ("…Zemlja je plava naranča, vidim kako se okreće, ona se rol, rol, rola oko sola, nikog nema kod kontrola" ili "…pitao sam te djevojko: voliš li još nekog osim mene? Rekla si: oh, da, da, ja volim beli prah, volim beli prah, beli prah, beli prah…"). Neke također naivne pjesme ("Tajni tata" ili "Bizz") su samo dodatno ohladili njihovu publiku koja nije na albumu pronašla niti jednu vedru i optimističnu temu kakvim su isplivali u sam vrh yu scene. Suviše morbidno - patetična pjesma "Dokaži" o tzv. špijuniranju od strane "vanjskih i unutarnjih" elemenata bila je ogromni zalogaj za Juru koji se pokušao poigrati Štulićevim rječnikom, no bolje bi mu bilo da se u to nije upuštao jer je očito potpuno izgubio sav sjaj i kontrolu nad svojim tekstovima u kojima je htio opisati situaciju u Jugoslaviji kao o zatvorenom sistemu samo mu to nije uspjelo. Dva odlična instrumentala "James Bond 007" (ska) i "Espagna" (pokušaj elektronskog rocka) su ipak izvukla album kao jedno koliko - toliko konceptualno djelo na kojem je ipak najveća odlika prvenstveno glazbena i kompozitorska struktura.
Sav eklektičan glazbeni sadržaj i dosta konfuzni tekstovi, te pomanjkanje velikog hita bili su uzrokom loših kritika i prilično slabog tiraža u vrijeme kada je rock u Jugoslaviji bio na vrhuncu popularnosti i mjerio se nakladama u stotinama tisuća. No, i u takvoj situaciji je nekih 50.000 prodanih ploča za ovakav album Filma bio sasvim zadovoljavajući rezultat.

FILM - Sva čuda svijeta (1983, Jugoton)

Loš odjek prethodnog albuma "Zona sumraka" naveo je Film na mnoge promjene. Stari zvuk punka, new wavea i ska / reggae obrazaca je na yu sceni potisnut dolaskom novog iznenađenja - zagrebačke grupe Boa koja je svojim prvijencem postavila potpuno nove temelje rocka pod referencama David Bowiea, Peter Gabriela i, kako su ih krivo tumačili, novog romantizma. Taj epohalni rad snimili su u Švedskoj, u studiju Tinnie Varge u Thorsbyu, kamo će početi odlaziti mnogi yu izvođači sa željom moderniziranja vlastitog zvuka. Naravno, ni Film nije mogao odoljeti novom rock zvuku koji je postavila Boa, pa band odlazi u Švedsku, te tijekom proljeća 1983. snima svoj treći studijski album.
Pokazalo se da je to bio odličan potez - perfektna moderna produkcija začinjena mnogobrojnim elektronskim zvukovima koji su pomladili glazbu Filma, a Tinnie je sav Jurin tekstualni potencijal pretvorio u pristupačne kompozicije s idealnim rješenjima refrena, višeglasnim pozadinskim vokalima i harmoničnim melodijama koje su rezultirale s dva velika hit singla - "Ti zračiš zrake kroz grad" i "Boje su u nama" koje je prihvatila i publika u diskotekama zbog plesne strukture i optimističnih, vedrih tekstova. Album se glazbeno naslanja na ostavštinu Roxy Music albuma "Flesh + Blood" i "Avalon", pitkim melodijama i kompozicijama iz kojih je potpuno nestao uobičajeni rock new wave stil. Obilje romantičnih tema ("Kad budu gorjeli gradovi", "Mjesec je večeras lud", Sanjam", "Istina piše na zidu"…) zaokružene su u sjajnoj naslovnoj kompoziciji "Sva čuda svijeta" u kojoj je sažet potpuni lirski, glazbeni i produkcijski šarm albuma koji je doslovce ukraden Bryan Ferryu koji se apsolutno ne bi posramio ovakve kompozicije. Na albumu se nalazi i prva potpuna ljubavna balada grupe Film - "Mi nismo sami" koja će kasnije postati trajnim evergreenom rocka osamdesetih godina. Efektni samplovi, sjajna produkcija, Kuzmini sax izleti, ledbeće prozračne klavijature, šminkerske fingerpicking gitare, razgaljeni tekstovi… donijeli su im visoke ocijene kritičara koji su album proglasili jednim od najboljih radova te godine. Album je doživio ogroman tiraž čime je Film potpuno pogodio u komercijalni efekt bez banaliziranja vlastitog stila. Također je snimljen i video materijal cijelog albuma s kojim je Film nastupio na prestižnom filmskom festivalu u Cannesu. Mora se napomenuti da je te 1983. rock bio najtiražniji glazbeni proizvod - albume u stotinama tisuća primjeraka prodali su Azra, Riblja čorba, Zana, Divlje jagode, Prljavo kazalište, Idoli, Bijelo dugme, Parni valjak, Atomsko sklonište… dok je najprodavaniji album svih vremena na ovim prostorima upravo te godine objavio Danijel "Bio sam naivan" (s evrovizijskim hitom "Džuli") koji je prodan u nedostižnih milijun primjeraka.

horvi // 01/02/2004

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Inerte

ATAVISMO: Inerte (2017)

| 17/08/2017 | horvi |

>> opširnije


cover: The Verdict

WAR ENGINE: The Verdict (2017)

| 16/08/2017 | horvi |

>> opširnije


cover: New Facts Emerge

THE FALL: New Facts Emerge (2017)

| 15/08/2017 | horvi |

>> opširnije


cover: Houdini kot priča (z zasedbo Brem)

MATEJ KRAJNC: Houdini kot priča (z zasedbo Brem) (2017)

| 14/08/2017 | horvi |

>> opširnije


cover: Hardcore Problem Solver, EP

ADAM CARPET: Hardcore Problem Solver, EP (2017)

| 13/08/2017 | horvi |

>> opširnije


> chek us aut!
> wi giv medi[k]a[al] suport to:
08_2017-humstok220x60.gif
> diskografija
cover: Diskografija 1980-1983
  • FILM U KULUŠIĆU (1981)
  • ZONA SUMRAKA (1982)
  • SVA ČUDA SVIJETA (1983)
  • SIGNALI U NOĆI (1985)
  • SUNCE SJA! (1987)

> rilejted? [@ terapija.net]
> last [10] @ terapija.net

well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*