home > mjuzik > Dirtylicious

kontakt | search |

DIRTY SHIRT: Dirtylicious (Promusic Production, 2015)

Na stolu je pažljivo pripremljena juha iz vrećice. Jedemo elastični odrezak. Želudac viče 'dali ste novac za ništa'. Dobili smo tortu veliku kao kuća, ali je puna pljesni, zatim sok od naranče degustiramo kao vino i boje, jedemo kobasice s mnogim E-aditivima, možda je to i dobro za naš izgladnjeli želudac. Svijet trgovine kaže 'ovo je govedina, a ovo piletina i riba bez cijanida'. Živina kontaminacija. Na obdukcijskom stolu leži truplo ("Dirtylicious").
[ Dirty Shirt (band 2015) ]

Dirty Shirt (band 2015)

Novi, četvrti studijski album rumunjskog crossover sedmerca (prošireni su s još jednom gitarom Dan Peteana) je ponovno, kao i u slučaju fantastičnog prethodnika "Freak Show" (2013) ogroman poduhvat sniman, produciran, miksan i masteriran na nekoliko lokacija od rumunjskog Baia Mare i Deva, francuskog Grenoblea, finskog Jyväskylä, te svjetski poznatih studija Manchestera i Los Angelesa. Bend na čelu s Mihai Tivadarom (gitara, synth) i većinskim tekstopiscem Leonardom Ciocanom koji nije zvanični dio glazbene postave još dublje je proširio žanrovski opus fuzijom metala, folka, elektronike i prepoznatljivim tradicijskim elementima Balkana (ugostili su i poznati kvintet Transylvanian Folkcore Orchestra) kroz živopisnu priču reflektirajući turbulentnu svakodnevnicu koja je ama baš u tančine ista kao i u Hrvatskoj, Sloveniji, BiH, Srbiji, Makedoniji, Crnoj Gori, Bugarskoj, Albaniji, Grčkoj i na Kosovu. Ništa se njihova priča bitno ne razlikuje od onoga što se proživljava na cijelom Balkanu, no njihov glazbeno-lirski sklop uglavnom na rumunjskom jeziku u kojeg su još dodali neke tekstove na engleskom, francuskom i madžarskom daje im multikulturalna obilježja ozbiljnog, a istovremeno i vrlo zabavnog benda s potpuno angažiranim socio-političkim pristupom.



Govoreći o ovoj životnoj žabokrečini s jasnim lokacijskim ishodištem Maramureş odakle potječu, album otvaraju i zatvaraju dva instrumentala iz rumunjske tradicije s novim aranžmanima - čuvena "Ciocârlia" (iliti "Ševa", česta u ciganskim i world-music repertoarima) i "Cǎluşarii" (iz regije Oltenija), fabula počinje od ironične satire "Moneyocracy" na engleskom jeziku: 'vođe, policija i sudstvo su mi pali u šake, ja sam zaštićen, dobro povezan, imam palače, dijamantne satove, vintage automobile, nogometne klubove, ali moji podanici trebaju znati da je to teška ekonomija... novac nije sve, u poslovnom svijetu treba imati osjećaj'. I onda se tematski prelazi na bijedu omalovaženog i zapostavljenog puka kojeg se sustavno truje ljekovima, prekrojavanjem povijesti, školskim sistemom i medijskim varkama. Bend to ovdje prikazuje u niz kompozicija gdje se jedini odušak i izlaz nazire u alkoholu: rakiji i vinu (pjesma "Dulce-i vinu'"), te općim pozivom na zabavu. Unatoč ogromnim socijalnim poteškoćama ne treba ostati snužden - pij, pleši i uživaj. Dok možeš. A onda napraviti pobunu i izaći na ulice, te učiniti sve kako bi lopovi završili s lisicama na rukama. No, kako govori himnična "Hoţii", takva sorta lopova postoji odavno, ponašaju se kao zemljoposjednici i teško im je pred slijepim sudom dokazati bilo kakav kriminal.

Red metal kompozicija koje neprestano odlaze u kompleksne varijacije sa ska, techno-trance/electro, hardcore i metalcore elementima ispresjecane su s brojnim folk inverzijama (osobito uvjerljive su "Mental csárdás" čak na 3 jezika: rumunjskom, madžarskom i engleskom, te "Balkanique" u ¾ ritmu i lagana "Cobzar"), a fokus doživljavaju upravo naslovnom pjesmom "Dirtylicious" gdje su dodali i groove naboja u nevjerojatan križanac folka, disca i metala. Paze na svaki dio od melodija do ritmova i vokala s dva frontmena Dan 'Rini' Crăciun i Robi 'Metallistu' Rusz, folklornim motivima u kojima Transylvanian Folkcore Orchestra koristi violinu, harmoniku, klarinet, dulcimer i razne udaraljke, te naposljetku s pravom u pretposljednoj "My art" kažu 'neću biti klaun u cirkusu mainstreama/ lešinari mi uzalud kruže ako misle da je moja umjetnost na prodaju'.

Ovakav uistinu sjajan album (službeno objavljen 26.IV 2015.) je bilo i relevantno za očekivati od Dirty Shirt. Napucan je sa svime onime što se uočavalo na prethodna dva, no ovdje su sve te detalje još jače istaknuli ne štedeći se u kreativnosti, ni na uloženom vremenu, a vjerojatno niti u materijalnim sredstvima bez obzira na iznimno lošu socijalnu situaciju. Još samo da dojašu u naše krajeve. Osvojiti će horde ljubitelja ne samo metala i transžanrovskih stilova, već i one koji ništa od toga ne konzumiraju kao svoju vrstu glazbe. Na ovome albumu imaju magičnu moć da glazbom i izvrsnim fuzijama kao magnet privuku svakoga. Prethodni im je bio odlična odskočna daska, a ovaj je pun pogodak.

Naslovi: 1.Ciocârlia, 2.Moneyocracy, 3.Mental csárdás, 4.Maramu', 5.Balkanique, 6.Dulce-i vinu', 7.Cobzar, 8.Hoţii, 9.Dirtylicious, 10.My art, 11.Cǎluşarii

ocjena albuma [1-10]: 9

horvi // 05/05/2015

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Ravna ploča

MISHA MASHINA + MASHTRAKALA: Ravna ploča (2018)

| 24/05/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: The Radiant Dawn

OPERATORS: The Radiant Dawn (2019)

| 23/05/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Posljednji kardan hrvatskog podvozja

KVINTOLOGIJA MONTAŽE: Posljednji kardan hrvatskog podvozja (2019)

| 22/05/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Punir

FANGE: Punir (2019)

| 21/05/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Dear Cavity

TRIBUTE TO DEAD GENTLEMAN: Dear Cavity (2019)

| 20/05/2019 | horvi |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*