The Crossing iz Philadelphije je mješoviti vokalni zbor, a jedan je od nekoliko projekata dirigenta i kompozitora Donalda Nallyija. Sa ovim zborom ovo mu je četvrti album, no ovaj puta je (is)koristio samo njegov ženski dio od 14 vokalistica. Zbor inače ima još 12 muških vokala, a od samog početka 2005. kroz njega je prošlo nekih 40-tak vokalista.
Donald Nally
Na ovome albumu, inače drugom za Innova Recordings pozabavili su se provokacijama, humoreskama, iščašenim egzibicijama, emotivnim kontrastima, inspiracijom s tibetanskim mantrama i dakako, u najvećoj količini s ljubavnim preokupacijama. Uglavnom u većini materijala koji sadrži 21 kompoziciju isključivo u a capella formatu bez ijednog odsviranog tona na nekom instrumentu. Zbor vox-extended tehnikom proizvodi osnovne harmonije katkad insinuirajući crkvene orgulje ili ambijentalni synth s mnogo sakralnog ugođaja, a ponekad koriste i stinu pripomoć 'claphands' efekta ili ponekog prostornog krika. Te njihove harmonične linije u domeni su nijemog zbora, dok su pjevane sekvence na kojima se bazira čitav album u najvećoj mjeri izraženi zborski soprani i mezzosoprani s vrlo rijetkim alt dionicama. Čisti solo vokal se pojavljuje samo jednom. Čitav zbor pjeva osnovne dionice stvarajući crkvenu atmosferu. Uostalom i album je snimljen u episkopalnoj crkvi St. Paul u Chesnut Hillu.
Najzanimljivije su dvije teme - uvodna i završna. "I live in pain" nastala je sasvim slučajno inspirirana čitanjem radova Beatriz de Dia, francuskog trubadura iz 12.stoljeća koji je ustvari bio žensko, a vjerojatno i najpoznatiji ženski trubadur pravim imenom Contessa de Dia. Međutim, kako su radovi bili tiskani u talijanskom prijevodu, kompozitora Davida Langa zanimao je original, no on je pisan na srednjevjekovnom oksitanskom dijalektu koji se u znatno izmijenjenoj varijanti još uvijek govori u južnoj Francuskoj (priznat kao treći službeni jezik tek 2008.), dijelu alpske Italije, Monaku, na Pirinejima i u Kataloniji u posve različitim oblicima. Stoga mu ništa drugo nije preostalo već da on sam napiše svoju verziju jedne od pjesama koja govori o dvoje ljubavnika što su razdvojeni na vrlo dugačak period. Naslovna "I want to live" je u maniri sirove, izravne i hipnotički neraskidive povezanosti i ovisnosti o voljenom biću - 'želim živjeti tamo gdje živiš i ti'. R.E.M.-ovski rečeno 'stand in the place where you live'.
Između ove dvije kompozicije redaju se miš-maš sistemom djela od kojih svako drugo potpisuje Lang, a po jedno William Brooks, Pelle Gudmundsen-Holmgreen, dok su dva od Paul Fowlera. No, kako je čitav album sakralne atmosfere kao da slušate iznimno rafinirani crkveni zbor krcat ženskim vokalima s glazbenih akademija (a mnoge od članica pjevaju i opere i oratorije), tako je gotovo svetogrđe pomisliti da se iza tih nebeskih vokala nalaze humoreske, satire, pjesme o negativnoj karmi ili izvrtanju ljudske geneze. Sve to stoji u metaforičkim stihovima sofisticirano vrebajući da iz prikrajka, gotovo nesvjesno i spontano uđe u slušatelja. Tekstovi William Brooksa "Six mediaeval lyrics" (6 komada) su na latinskom, a Langov mračno - senzibilni vjenčani dar "I lie" na jidišu njemačkih Aškenaza, ali na svu sreću u popratnoj knjižici cd-a su priloženi prijevodi na engleskom jeziku.
The Crossing
Najkomičniji i najprovokativniji dio je Langova "This condition" koja se nalazi na samoj sredini albuma razvezujući neobičan slijed događaja u ljudskoj aktivnosti. Ispočetka se čini da je pjesma o muškarcu i ženi, debelim i mršavima, golima i obučenima, tinejdžerima i djeci. Životinjama. Povrću. Voću. Cvijeću. Drvenim stolicama. I još cijelom nizu stvari, pojava i svakodnevnih sitnica. Nabacane su gomile asocijacija koje se redaju naoko bez ikakvog smisla, međutim pravo lice se otkriva tek njihovom uzajamnom povezanošću - sve one su smještene u kontekst komičnih sličica obuhvativši solarni period ljeta i jeseni kada se Lang 2007. upoznao sa Lydiom Davis. Veoma zvrkasto i otkačeno s brojnim promjenama percepcije i skokovima iz krajnosti u krajnost.
Album fino sjeda u uho bez ikakvih opterećenja ukoliko postoji afinitet slušatelja za zborske vokale otkrivajući mnoštvo glasovnih tehnika s mirnom, gotovo skrušenom atmosferom. Sanjarski zasljepljuje i očarava duhovnošću emotivnih prostranstava na koje se nižu različiti motivi, impresije, pejzaži, pa čak i ekspresionistički detalji dokazujući da umjetnost redovito ima odgovore na vječita pitanja i kompromise života.
Optimističko djelo.
1.I live in pain, 2.Six mediaeval lyrics - I.Mens mea, II.Anima mea, III.Tu vite
subsidium, IV.Langueo, V.Aprili tempore, VI.Vale, dulcis amice, 3.I lie, 4.This condition, 5.Potter's clay, 6.Evening morning day, 7.Statements, 8.Echoes, 9.I want to live
ocjena albuma [1-10]: 7
horvi // 08/10/2013