Kad su u proljeće 2000. godine dvojica, tada još uvijek studenata, odlučila pokrenuti festival u prvom redu suvremenog jazza i improvizacije, dakle festival koji bi za cilj imao predstavljanje glazbe kakvu su dotad stanovnici ovoga grada imali prilike čuti jednom u dvije godine, ukoliko bi nešto takvo organizatori Muzičkog biennala uvrstili na program tog festivala, ni na kraj im pameti bilo nije da će ta ideja, koja je zaživjela 6 mjeseci poslije, izrasti u respektabilan festival.
Devet godina kasnije, festival kojeg su 29.10. 2000. u KSET-u otvorili legendarni nizozemski improviziranom glazbom zaluđeni punkeri The Ex i dobro nam znani talijani Zu, nastavlja živjeti punom snagom, doduše od prije par godina na novoj lokaciji u predivnom Teatru &TD, ali i dalje s istim potpuno beskompromisnim pristupom pri kreiranju programa. Jer već nakon dvije godine, uvidjevši kako šira javnost teško prihvaća svu glazbenu širinu i otvorenost koju je taj festival od početka zagovarao, u tadašnje ime se ubacuje malo N.O. (skraćeno od "not only"), te tako nastaje Earwing N.O. Jazz festival, da bi se potom ime festivala reduciralo na današnje, pomalo provokativno, ali zapravo jedino ispravno s obzirom da je jedan od ciljeva ovog festivala oduvijek bila borba protiv tako često umjetno stvorenih barijera među na prvi pogled različitim glazbenim vrstama.
U tom duhu, a
desetog jubilarnog izdanja festivala i ove će godine na njegovom otvaranju, baš kao što je to bilo i prve godine, zasvirati glazbenici koji su puno bliži punk rock negoli jazz izričaju. Tako ćemo po prvi put u Zagrebu imati priliku vidjeti i čuti jednu od ikona njujorškog post-punka
Lydiu Lunch s njezinim aktualnim projektom
Big Sexy Noise, koji uključuje tri četvrtine sjajnih britanskih
Gallon Drunk, a kroz koji nam predstavlja svoju viziju sirovog i bučnog rocka s primjesama jazza i bluesa.
Nakon glasnog i energičnog otvaranja, uslijedit će potpuno akustična ali zato podjednako emotivna, glazbenim uplivima sa svih strana svijeta ispunjena, te energijom nabijena druga večer festivala. Otvorit će je
Vijay Iyer, briljantni njujorški glazbenik indijskih korijena i jedan od najcjenjenijih mladih pijanista suvremenog jazza, te prvo ime među pijanistima u kategoriji "Rising Star" na ovogodišnjem Downbeat-ovom kritičarskom izboru najznačajnijih svjetskih jazz glazbenika.
Lydia Lunch's Big Sexy Noise
Senzacionalni koncert kojim su
Matt Darriau's Paradox Trio prije četiri godine "razvalili" rasprodanu veliku dvoranu Teatra &TD, odsviravši dva poduža bisa i jedva se otrgnuvši raspamećenoj publici, najbolja je preporuka da ovu srijedu provedete u istoj dvorani uz glazbu Matta Darriaua kroz koju se senzibilitet njujorškog downtowna na jedinstven način stapa s istočnoeuropskom i bliskoistočnom glazbenom tradicijom.
Potom nas očekuje grooveom nabijena i vjerujemo, plesom ispunjena večer uz
Terraplane, projekt velikog američkog skladatelja, multiinstrumentaliste i improvizatora
Elliotta Sharpa kroz koji nam ovaj po svemu izniman glazbenik predstvlja svoju viziju suvremenog bluesa, a kojem je, spomenimo to, za vokalne dionice odgovoran nitko drugi doli
Eric Mingus, legendarnog Charlesa sin.
Nakon što je u zadnjih 5 godina dvaput posjetio Zagreb gostujući u projektima drugih glazbenika (
World Saxophone Quartet i
Brewed by Noon), jedan od najvećih jazz bas gitarista svih vremena
Jamaaladeena Tacume ovoga će puta nastupiti kao lider kvarteta
Coltrane Configurations kojim na sjajan način odaje počast ovom velikanu čije su skladbe u Jamaalovim plesno-funkoidnim aranžmanima dobile novu i pomalo neočekivanu dimenziju, istodobno nimalo ne gubeći na za Coltranea toliko karakterističnoj produhovljenosti.
Jamaaladeen Tacuma
Iznimno smo ponosni da smo konačno uspjeli u Zagreb dovesti
Matthewa Shippa, koji je uz Vijay Iyera zasigurno jedno od najvećih pijanističkih imena danas, a koji će, ne samo zasvirati na ovom festivalu, već će održati i dvodnevnu radionicu, čime nastavlja sada već svojevrsnu tradiciju da vrhunski njujorški glazbenici, a prethodne dvije godine su to bili njegovi prijatelji i bliski suradnici
William Parker i
Charles Gayle, u sklopu ovog festivala održavaju isto tako vrhunske radionice.
Uz japanskog saksofonistu
Kazutokija Umezua i njegov
KIKI Band, te uz sjajne
Pyramid Trio predvođene trubačem
Royom Campbellom i kontrabasistom
Williamom Parkerom, privest će se kraju jazzom i improvitzacijom ispunjen središnji dio ovogodišnjeg festivala, da bi se zadnja dva dana opet odmaknuli prema drugačijim, ali podjednako zanimljiv i kreativnim glazbenicima ispunjenim projektima.
Matthew Shipp
Tako ćemo zadnja dva dana festivala uživati u ambijentalnom i pomalo mističnom spoju psihodelije, dronea i folka koje nam donose
Six Organs of Admittance, glasnom i moćnom spoju metala i post rocka izuzetno popularnih
Isis, te u underground hip-hopu grupe
Dälek, koji svojim jedinstvenom i katkad zastrašujuće moćnim glazbenim izrazom nadilaze okvire koje im bazični žanr nameće, pa stoga ni ne čudi da zapravo većina njihovih štovatelja dolazi iz indie-rock i industrial miljea.
Karte se u pretprodaji mogu kupiti u Dirty old shopu i na blagajni Teatra &td. Cijene dnevnih variraju od 45 do 80 kuna. Cijena
festivalske karte je 200 kuna.
isis
Dvodnevna radionica jazz improvizacije koju će voditi Matthew Shipp, klavirski čarobnjak free jazza održavati će se 13. i 14. studenog u prostorijama Studentskog centra.
Termini održavanja: ujutro od 10-12h te popodne od 15 do 17h.
Cijena radionice je 100 kuna, dok je za uplatitelje festivalske ulaznice cijena 50 kuna.
ana // 02/11/2009