U petak 26.4. u 20 sati u Muzeju Apoksiomena u Malom Lošinju održat će se koncert
Tamare Obrovac i talijanskog pijanista
Stefana Battaglie pod nazivom "
Apoxyomenos recomposed".
Prije dvadesetpet godina u moru pored Malog Lošinja pronađen je brončani kip mladoga atleta, a ova velika obljetnica u njegovu muzeju idealno je vijeme i mjesto za predstavljanje novog
glazbenog projekta i suradnje između hrvatske skladateljice i pjevačice Tamare Obrovac i talijanskog pijanista Stefana Battaglie o kojem Tamara Obrovac kaže:
"
Iznimno sam sretna da se sasvim slučajno poklopilo da ovaj projekt na kojemu Stefano i ja radimo posljednje dvije godine imamo priliku predstaviti upravo u Malom Lošinju na dvadeseti rođendan Aopoksiomena u njegovom Muzeju."
Lošinjska publika imat će priliku poslušati kompozicije koje je Tamara Obrovac skladala za balet "
Apoksiomen" Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu 2017. godine; skladbe je reharmonizirao Stefano Battaglia, a konačnu formu dobile su tijekom zajedničkog rada u Sieni na Accademia musicale Chigiana gdje su i snimljene.
Organizatori koncerta su Muzej Apoksiomena, Grad Mali Lošinj i Turistička zajednica Grada Malog Lošinja, a
ulaz na koncert je besplatan.
Stefano i Tamara © TG
Umjetnička vizija projekta počiva na Apoksiomenu kao svjedoku iščezle civilizacije, simbolu potonulog svijeta, izumrlog jezika, brodoloma, te metafizici mora kao grobnice, ali istovremeno i izvora i nastavka života. Tekstovi pjesama su na starogrčkom, sastavljeni od fragmenata stihova Euripidove tragedije "Trojanke", po izboru dramaturginje Lade Kaštelan, evo i nekoliko njezinih riječi: "
Ponekad su riječi dozvale melodije, ponekad su melodije dozvale riječi, u oba je slučaja došlo do dubokog prepoznavanja i pretvaranja u energiju i emociju, koje su potom kao struje i valovi uronile u more klavirskih varijacija Stefana Battaglie".
Tragedija "Trojanke", koja svojom temom rata i izgnanstva nažalost korespondira i sa suvremenošću, evocira osjećaje kao što su tuga, očaj, bol, odustajanje, nada, nostalgija, rezignacija, nemir i pobuna. A ti su osjećaji poslužili kao inspiracija za teme skladbi.
Melodioznost, ali i oporost starogrčkog dali su jednu novu dimenziju kreativnom radu ovog dvojca, čije su filigranske izvedbe otvorile novi spektar izričaja i potaknule transformaciju skladbi u drugačiju glazbenu formu koja u njihov rukopis kojeg karakterizira spoj suvremenog jazza i improvizirane glazbe donosi i elemente klasične glazbe.
Stefano i Tamara © Elizabeta Ružić
Prva javna izvedba dijela skladbi bila je 31.10.2023., u dvorani Orpheum u Grazu u sklopu Phono Femme festivala, a premijerna koncertna izvedba cijelog materijala održana je 14.2.2024. u Istarskom narodnom kazalištu u Puli. Nakon Malog Lošinja, "Apoxyomenos recomposed" moći će se poslušati i na pozornici Spring Jazz festivala u Rovinju 23.5.2024, a izlazak albuma planiran je do kraja 2024. godine. Na omotu novog albuma, kao i na svim njezinim dosadašnjim albumima, bit će korištene slike Tamarinog oca akademskog slikara Ivana Obrovca, a likovno oblikovanje potpisuje Studio Sonda.
Izvadak iz tiska o predstavi Apoksiomen:
"
Baletni ansambl zagrebačkog HNK trijumfirao je na praizvedbi poetične, produhovljene i vrlo slojevite baletne predstave Apoksiomen… kojoj je snažan duhovni okvir i poticaj davala veličanstvena muzika Tamare Obrovac.... Posebnu ljepotu i snagu predstavi daje čarobna i vrlo emocionalna glazba skladateljice Tamare Obrovac, koja zvuči kao da su u njoj objedinjeni svi najsnažniji glazbeni idiomi Mediterana, od Afrike do Dalmacije i Istre, pa čak i jazza i elektronike…" (Nina Ožegović / tportal)
O autorima:
Tamara i Stefano surađuju od 2017. godine u ansamblu TransAdriatic quartet koji je 2019. godine izdao album TransAdriaticum na kojem je Tamara, ostajući vjerna svom izričaju u kojem povezuje Istru i suvremeni jazz, predstavila nove skladbe pisane za kvartet vrhunskih glazbenika iz dvije susjedne zemlje, Hrvatske i Italije, bivajući posebno nadahnuta originalnim pijanističkim rukopisom Stefana Battaglie čiji se senzibilitet i poetika izričaja i u ovoj suradnji izvrsno nadopunjuju sa emotivnošću i ekspresivnošću Tamarinog vokala.
Stefano i Tamara © Elizabeta Ružić
Pjevačica, flautistica, skladateljica i autorica tekstova Tamara Obrovac, jedna je od najsvestranijih osobnosti na hrvatskoj glazbenoj sceni, poznata po jedinstvenom glazbenom izrazu u kojem spaja jazz i etničke utjecaje zavičajne Istre. Poznata je i po svojoj neiscrpnoj scenskoj energiji, ekspresivnom vokalu i specifičnom pristupu vokalnoj improvizaciji, a vodi nekoliko glazbenih formacija sastavljenih od redom izvanrednih glazbenika s kojima dijeli gotovo telepatsku povezanost. Njihovi su nastupi prožeti spontanošću, inventivnim improvizacijama, slobodom, humorom i snažnom komunikativnošću, a Tamarin je glas jednako efektan u pjevanju tekstova kao i vokalizama kada postaje dodatni instrument. Skladala je oko 200 kompozicija i održala velik broj internacionalnih koncerata izvrsno prihvaćenih i od publike i od kritike, a uz kontinuiranu međunarodnu koncertnu aktivnost Tamara sklada glazbu za kazalište i film, za što je višestruko nagrađivana. Prije skorašnjeg "Apoxyomenos recomposed" do sada je izdala 13 albuma u kojima je autorica glazbe i najvećeg dijela tekstova, a do sada je za svoje albume dobila i 12 nagrada Porin uključujući i 3 ovogodišnje nagrade u sve tri Jazz kategorije za album "Nuvola" Tamara Obrovac quarteta; za najbolji jazz album, najbolju jazz kompoziciju, za skladbu "Oče moj" i najbolju jazz izvedbu za skladbu "Dvi divojke".
Stefano Battaglia jedan je od najznačajnijih suvremenih internacionalno priznatih talijanskih pijanista, klasične i jazz naobrazbe, istančanog i originalnog pijanističkog rukopisa.
Snimio je više od 100 nosača zvuka, najvećim dijelom kao autor, za poznate izdavačke kuće poput ECM, Universal... od kojih nekoliko sa svojim triom, te deset solo piano albuma. Svirao je mnoštvo koncerata na svim značajnijim festivalima i koncertnim sezonama diljem svijeta, a od 1998. godine predaje na Jazz Masterclasses u Sieni.
Službeni link koncerta:
www.visitlosinj.hr/hr/apoksiomenov-rodjendan.aspx
Stefano i Tamara © Matija Debeljuh
Fragmenti u moru
Fragment.
Dio neke veće cjeline, od koje je otkinut, odlomljen ili razbijen.
Tekstovi pjesama satkani su od fragmenata Euripidovih Trojanki, koji u sebi zadržavaju cjelinu od koje su odvojeni i koji zajedno stvaraju neku novu cjelinu.
Ponekad je to stih, dio stiha, riječ ili uzvik, ponekad nekoliko stihova za redom.
Odvojeni su od situacije i likova kojima pripadaju.
Njihovo zvučenje i značenje premještano je u novi kontekst, u melodije Tamare Obrovac.
Ponekad su riječi dozvale melodije, ponekad su melodije dozvale riječi, u oba je slučaja došlo do dubokog prepoznavanja i pretvaranja u energiju i emociju, koje su potom kao struje i valovi uronile u more klavirskih varijacija Stefana Battaglie.
Fragmentiranje je i metoda kojom su tekstovi nastali, ali i njihova tema. Fragmenti razorenih života.
Života koji, zauvijek uništeni, ne mogu ponovno uskrsnuti, kao što je to uspio, nakon dva tisućljeća pod morem, brončani kip mladog atleta. Izgubio je samo strugaljku, kojom se s tijela čisti prljavština poslije vježbanja.
U more ga je bacio slučaj, nevrijeme u kojem se zatekla lađa kojom je plovio prema jadranskoj obali, nevrijeme koje ga je, premda već tada dragocjenog, učinilo suvišnim teretom, bačenim s palube.
Čemu je sve svjedočio u morskoj dubini, gdje ne postoji vrijeme, gdje se taloži i odjekuje sve što je ikad potonulo, kakve je sve priče čuo?
More je misaoni i poetski prostor ovih pjesama, granica između svijeta živih i mrtvih, stvarnog i imaginarnog.
Iz njega je izronio i Apoksiomen, iz njega izranja i mitska priča o opsadi i razaranju Troje, u kojoj se uvijek iznova ogleda sadašnjost.
A u ovih devet pjesama Tamare Obrovac mit i sadašnjost odzvanjaju istodobno.
Lada Kaštelan
Početak: 20 h
Ulaz: besplatan
lada // 23/04/2024