Progressive deathcore ne bježi mnogo od progressive deatha, ali je zato spram njega poprilično rijetka brutalna zvijerka. Muzičari u njemu moraju biti vrsni i koncizni, a ovaj peterac iz Miamija što se umnogome personalno izmjenio od početka karijere 2010. prvotno se bavio tehnical deathom na prva dva albuma "Symbiosis" (2012) i "Casuistry" (2015) da bi na ovome trećem toj tehničkoj spregi dodao i kompleksne aranžmane što naizgled možda djeluje da su maksimalno zapetljali i zakomplicirali vlastiti stil, ali baš i nije tako.
Znaju oni jako dobro svoj zanat mada su od originalne postave ostali samo gitaristi Matt Mendez i Johnathon Matos. Frontmene su mijenjali triput, Travis Bartosek je s njima po drugi puta, basistu samo jednom (Killan Duarte je od 2018.), a bubnjare čak pet puta; najfriškiji je Anthony Lusk-Simone (od 2019., inače član Pathogenic i ex-Coffin Birth). A i bend se zbog financijskih poteškoća rasturio 2016. jer im nije išlo bajno objavljujući za Metal Blade gdje su trebali biti glavne stjegonoše, pa ponovno okupio 2018. Pomalo je i žalosno da ovakva tehnički i koncizno dotjerana glazba nema osobito visok rejting u publike kojoj je vjerojatno ovakva stilizacija pretjerana, a možda i arogantna, no to su sada ukusi, doživljaji, stavovi i percipiranje u pitanju zašto gro publike istom mjerom ne doživljava operu kao vrhunski glazbeno-vizualni spektakl nego kao dosadno i većinom nerazumljivo, prepotentno štivo za slušanje.
Ovaj treći album se oslanja na prethodni, uronjen je u mračniju atmosferu sa sporijim prekidima, tehnički je sjajno odigran na temeljima deathcorea i balansira mekše progressive dionice s jazzy elementima spram ekstremnijih što se odmah uočava u naslovnoj samurajskoj temi "Ikigai" koja putuje do Japana i nazad nadograđivajući mahnite i brze napade s manirom novijih Gorguts i sličnih bendova koji su uspjeli pomiriti progressive s tehnikalijama. Sporiji tempovi možda i nisu za ljubitelje deatha ili metalcorea, te u tom aspektu neće puno dobiti, prije bi se reklo da ljubitelji klasičnog izričaja jedva čekaju ili bi najradije 'izrezali' takve dionice kojih ima u izobilju, no onda bi se i izgubio taj kompleksni pristup ka glazbi.
Svestrana vokalna izvedba između grlenih režanja i visokih tenora poznata je Bartosekova domena; on intenzivno šamara u svakoj pjesmi moćnim glasom, pa je pomalo i neobično što je bend pozvao još tri gostujuća grla za duete u pjesmama "Smoldered" s Chaney Crabbom (iz Entheos), "Souvenir of skin" s Trevor Strnadom (The Black Dahlia Murder) i "Grief eater, tear drinker" s Jonathan Carpenterom (ex-The Contortionist), a također je ugostio i još 3 glazbenika za pjesme "If I do die" (gitarist Brandon Ellis iz The Black Dahlia Murder), "Her opus mangled" (basist Jared Smith iz Archspire koji je odvaljao fantastične solo dionice u rangu Thesselinga, bivšeg fretless majstora Pestilence ili pokojnog Mick Karna) i "Horadic cube" (gitarist Scott Carstairs iz Fallujah), ali sve je to u opsegu poboljšavanja pristupačnosti, da se ne kaže i dodvoravanja publici dotičnih, mahom popularnijih bendova. Nešto su fakat morali poduzeti, pa ovakav potez i nije nimalo loš jer materijal ima štošta toga za privući obožavatelje sa svake strane death i 'core' spektra.
Iako su neki raniji elementi i dalje prisutni, evidentno je da bend nakon 6 godina diskografske pauze žudi za daleko transparentnijim rejtingom ne nasukavajući se po oštricama jednoobraznih kalupa: mekani instrumentalni uvod "Natsukashii" uranja u japanski tradicijski svijet, a onda epskim i folklornim motivima izraženim primjerice u "Covered the cold Earth" šara fabulom gordih samuraja u gotovo svim pjesmama stvarajući superiorno moćan zvuk s puno disonanti i sirovom energijom, a ponegdje i djentovima, kao i prozračnim dionicama poput teme "The wrath". Bijesom opaljena, spomenuta "If I do die" ima i opresivnu atmosferu kojoj je baš Ellis iz The Black Dahlia Murder dao snažan pečat, a kako album odmiče, jasne su i visceralne melankolije samuraja s istovremenim nasiljem, neprekidnim izmjenama i snažnim kontrastima između epike i apokalipse, košmara i romantike, te duhovnosti, metafizike i fantaziranja. Sam naziv albuma potječe od samoubilačkih sklonosti nekadašnje hrabre i neustrašive japanske vojske, njihovog creda da su greške neoprostive, ta da se u svakom trenutku mora biti dosljedan etici i poštenoj borbi. A to danas skoro da više i ne postoji.
Abiotic su se vratili s odličnim albumom i impresivnom listom gostiju, iako su im i prethodni radovi bili sjajni, ovime su definitivno potvrdili nevjerojatnu kvalitetu i još malčice se podigli na ljestvici brutalnih bendova koji rade promišljeno, inovantno, a i avangardno unapređivajući dosege koje će teško dohvatiti uobičajeni death i 'core' izvođači. Album koji zasigurno već sada može stajati na vodećim best of listama 2021. godine. I nimalo nije 'težak' za slušanje. Pitak je i nenametljiv, mada agresivan i bučan u perfektnoj produkciji kojoj se samo može reći 'hvala' što ovakav bend i dalje egzistira. I treba im držati oba palca gore da nastave ovako kvalitetno i kreativno. Pa makar čekali još narednih 6 godina za 10-11-12 novih pjesama koje se uistinu rade mjesecima.
Naslovi: 1.Natsukashii, 2.Ikigai, 3.Covered the cold Earth, 4.Smoldered (ft. Chaney Crabb), 5.The wrath, 6.If I do die (ft. Brandon Ellis), 7.Souvenir of skin (ft. Trevor Strnad), 8.Her opus mangled (ft. Jared Smith), 9.Horadic cube (ft. Scott Carstairs), 10.Grief eater, tear drinker (ft. Jonathan Carpenter), 11.Gyokusai