home > mjuzik > Okónkolo

kontakt | search |

BOHEMIAN TRIO: Okónkolo (Innova Recordings, 2017)

Vjerojatno niste znali da pod imenom Bohemian Trio postoji nekoliko bendova, međutim ovaj o kome je ovdje riječ vrši jednu sasvim drugačiju disperziju zvuka i stila. Njihov izričaj je u onom prirodnom odjeku Amerike koja je kroz povijest ujedinila mnogo kulturoloških kakofonija, to jest, nekoć sukobljenih i oprečnih strana nacionalnih, religijskih i rasnih svjetonazora.
[  ]

Saksofonist i glavni kompozitor Yosvany Terry (radio između ostalih sa Steve Colemanom, Branford Marsalisom, Joe Lovanom i Paul Simonom) i klavirist Orlando Alonso su rođeni i glazbeno odrasli na Kubi, a francusko-američki violončelist Yves Dharamraj je pak rođen na Trinidadu što je rezultiralo neobičnim spojem klasične glazbe, jazza, latinskih plesnih tempova i afro-kubanskih beatova s mnogo slobodnih improvizacija svakog instrumentaliste. Sam naslov albuma je referenca za njima nešto vrlo dražesno, najmlađeg člana Batá bubnjara koji učestvuju u religijskoj ceremoniji u Yorubi gdje se još koriste tradicionalni 'očinski' bubnjari nazvani itótele i 'majčinski' iyá, a svi oni improviziraju u tom tradicionalnom obredu u svrhu zabave. Sam Yosvany Terry kaže da je "Okónkolo" metafora za upravo njihovu interakciju između saksofona, violončela i klavira reflektirajući se u kulturološkoj spregi s obzirom da postoje velike razlike na sva tri fronta. Terry je crnac, a Orlando Alonso bijelac, međutim bez obzira što obojica imaju zajedničke nacionalne korijene, odrastali su u sasvim drugačijim uvijetima. A Dharamraj osim francusko-američkih ima i indijskih predaka.



Na ovome debi albumu su osim autorskih kompozicija obradili djela Pedra Girauda "Push gift" i Manuel Valere "Impromtu no.1 - for Gershwin" koje su još i najzaokruženiji trenuci s gipkom smjesom navedenih atributa. To su, čini se, idealno odabrane kompozicije koje prikazuju upravo taj kulturalno-rasni jaz bogatim imitacijama i impresivnim harmonijama, međutim ništa nisu lošiji niti u vlastitim. Osobito je privlačna uvodna "Tarde en la Lisa" s gomilom različitih gradacija i međusobnih interakcija u vrlo plesnom ritmu, te naslovna "Okónkolo (Trio Concertante)" što počinje ritmičkim zveketom nalik po 'rifljači' (nabija Terry palicom po nečemu drvenom čemu ne znam naziv, inače je poznat po chekeré, ali to nije taj instrument, ovaj je nalik na drvenu bundevu) pretvorivši se na završetku albuma u razigranu sinergiju sofisticiranog swinga s mnoštvom svakojakih vragolija. Između tog uvodnika i završnice nanizali su različitih ambijenata koji podsjećaju na neke standarde iz europske klasike poput teme "Bohemia (recuerdos da infancia)" gdje se osjećaju folklorni elementi Bartoka, Schumana, Schuberta, a bome i romske tradicije, zatim najdulji komad "Prelude no.5 from Invisible drummer - punto cubano de Domingo" od čak 14 minuta u kome početnu figuru vodi vragolasti klavir u nepredvidljivm, ali vrlo zabavnim, gotovo zafrkantskim intervalima prve 3 minute, da bi usljedio najmirniji dio cijelog albuma prelaskom u posve elegično, tugaljivo, a pomalo i patetično raspoloženje koje im i ne stoji nešto osobito, no treći dio u kome se opet pojavljuje ta 'rifljača' ili neka strugaljka (definitivno nije čegrtaljka, ali nešto vrlo slično jeste) s vodećom melodijom violončela podiže dinamiku prema završnim jazz izletima saksofona, što je, gledajući čitavu kompoziciju vješto smišljeno da se održi ekvivalentnost cijelog smisla njihove koncepcije. Pažljivijem slušatelju ne bi trebala promaknuti i ta vrlo zapetljana forma u kojoj se osjete i neki sasvim drugačiji elementi poput Frank Zappe. Ima još vrlo mirna i mračna, no i najkraća "Hiroshima" (3.14) kao stvorena za neki filmski foršpan (preporučljivo za radio-eter u popodnevnim satima odmora), te "Passacaille from piano trio in A minor" u kome su se ogoljeli skoro do minorne infrastrukture pokazavši kako njihova glazba uopće nije toliko komplicirana kao što bi se na prvo slušanje moglo primjetiti. U ovih 7 i pol minuta su najjednostavniji i najemotivniji poput vješto sročene balade klasične glazbe, točnije rečeno formata kakvom streme velike zvijezde pop glazbe što uvijek imaju nesreću krivog pogleda na umjetnički način izražavanja.
[  ]

Ovo je uistinu veoma lijepo za slušanje. Bogate improvizacije, mnogo različitih stilova i ritmova, no nema adekvatnu umjetničku priču osim ove da se troje vrlo dobrih muzičara sastalo i spojilo svo to svoje znanje u jedan koherentan album koji po ničemu ne aludira da bi mogao postati nešto više od vješte glazbene egzibicije. Vrlo zabavno, ali prestidljivo otkačeno. Moglo je i bolje.

Naslovi: 1.Tarde en la Lisa, 2.Push gift, 3.Impromtu no.1 - for Gershwin, 4.Bohemia (recuerdos da infancia), 5.Prelude no.5 from Invisible drummer - punto cubano de Domingo, 6.Hiroshima, 7.Passacaille from piano trio in A minor, 8. Okónkolo (Trio Concertante)

ocjena albuma [1-10]: 8

horvi // 03/03/2017

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Eos, 3CD's

PATTI CUDD: Eos, 3CD's (2017)

| 27/05/2017 | horvi |

>> opširnije


cover: Alejandra, EP

LOU PROFA: Alejandra, EP (2017)

| 26/05/2017 | horvi |

>> opširnije


cover: Flying Microtonal Banana

[PRIMAVERA 2017] King Gizzard & the Lizard Wizard: Flying Microtonal Banana (2017)

| 25/05/2017 | pedja |

>> opširnije


cover: Forget to Remember to Forget

THE JOHN-PAULS: Forget to Remember to Forget (2017)

| 25/05/2017 | horvi |

>> opširnije


cover: Oblaci

IVAN HOZJAN: Oblaci (2017)

| 24/05/2017 | horvi |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*