Istina, sav ovaj materijal je u principu potpisan kao njegov stari oneman projekt Mindkiller s kojime je startao još u vrijeme kada je živio u Novom Sadu, a potom se 1999. preselio u Budimpeštu i pod imenom Mind Járt krenuo 2005., no očito gro ovih snimaka iz nekog meni nepoznatog razloga svoje postojanje veže upravo za tu njegovu prvu fazu rada. Podijeljen na 3 zasebna CD-a
"Ambiental", "
Concrete" i "
Pop", težišta tematski i stilski figurira u zacrtane oblike i dizajne kroz solidne snimke i produkciju.
"Ambiental" sa svojih 15 instrumentalnih komada provlači mračnije sfere korespondirajući između kratkih drone stilizacija (maksimalno do 5 minuta) s obiljem slobodnih ekspresija dark-wave i eksperimentalne glazbe što nije daleko odmakla od ambijentalnih kolekcija radova Brian Enoa i mekših, te prohodnijih Coil. Tu se redovito pojavljuje nestigmatizirani i neezoterični background pun pejzaža, uglavnom vrlo tmurnih elektronskih zahvata bez pratnje ritam mašine s razvučeno lijenim melodijama i harmonijama u skladnim neobaveznim repeticijama.
concrete
"Concrete" je daleko tvrđi i znatno ekspresivniji, karikirano govoreći sukladno nazivu 'betonaža' u kome se pojavljuje i poneka lopata cementa, šljunka i pijeska, a bome i čavala i dasaka i gvožđurije jer nisu svi ovi zvukovi čisto izgrađeni od sintetičkih konstrukcija. Ima ovdje i staccato basova, udaraljki, kojekakvih 'zvečki', škripova ("
Buglife"), pa efekata ksilofona, egzotičnih marimbi (fina "
Woodpecker's party"), cvrkuta ptičica ("
Sirrhen bird"), natruha harsha ("
Electronic disposal"), lomova frekvencija ("
Még úgyse 2"), a najviše ranog electro-industriala ("
The monkey's digestive system", "
Dis-gusta", "
Licking"). Odnosno, koliko fokusiranost prvog CD-a bila na prirodnom i pejzažnom, manje-više ruralnom, toliko je "Concrete" urbani produkt inspiriran gradskim metežom i svakodnevicom u kojoj se čak pojavljuju i vokalni dječji samplovi kroz zastrašujuću horror atmosferu ("
If you're never had") provlačeći i udaljeni odjek nekadašnjih tvorničkih hala, radionica i metalurgija ("
Basement contender"). Neki konkretniji 'plesni' akcent upriličen je tek na koncu kroz tromu EBM koračnicu "
Car pass".
pop
Treći "Pop" je naoko najjednostavniji i najpitkiji jer sadrži razigrane staccato instrumentale i već na samom početku vrlo kompleksnu višedjelnu kompoziciju, pomalo elektronsku mini-simfoniju "
2004-05" u trajanju od čak 10 minuta gdje se
Gaston iliti
Gáspár Baksa pokazuje vještim skladateljom koji je mnogo toga crpio iz različitih oblasti pop scene, ali i moderne klasike. Sam 'pop' klišej ovdje je tek sporadičan ocrtavajući se u mahom vrlo kratkim strukturama koje tijekom albuma samo u tek 2-3 navrata premašuju 5 minuta; inače su formati uobičajeni za pop kompozicije, no njihov sadržaj je daleko od toga. To su sve idilično mračne atomosferične sheme koje ponekad kao i u slučaju dvostrukog albuma "X-év-2-óra" (2015) prizovu Tuxedomoon ("
Pressure"), neo-folk koračnicu ("
A krízis gárdájo", jedinu pjevanu "
Rusztikus Tájkép"), vrlo grubi hardcore noise-industrial ("
Terrorista"), tromi EBM-funk (
"Slaughter at noontime") ili samo EBM s izbjegavanjem ¼ ritma ("
Flowers rot") uz tek poneku pošalicu na račun standardnog popa (vrlo kratki "
Hit mix"). "Pop" kako god ga slušali i tumačili nije 'pop', a teško je uopće i zamisliti da bi ovakva glazba ikad mogla biti komercijalizirano prihvaćena jer autor namjerno zaobilazi standardne smjernice popularne glazbe.
U konačnici rečeno, ova vrlo bogata, a nešto manje šarolikija trostruka zbirka mnogo govori o afinitetima skladatelja koji na mahom jednostavne načine stvara svoje vrlo kratke kompozicije ne dozvoljavajući im da se razmašu i ostaju u domeni strukture gdje se i s malo može učiniti mnogo. Najoriginalniji je kada eksperimentira i prenosi praktički transkripciju 'eksterijernih' zvukova u glazbenu onomatopeju. Uočava se da mu je itekako stalo do artističkog napretka i da se kroz ovih prikazanih 11 godina mnogo trudio na ovladavanju dorečenosti i smislenosti koja se ponekad veoma jasno nazire, te da nakon ovog trostrukog zajedno sa spomenutim dvostrukim "X-év-2-óra" valja očekivati kompozitorsku bombetinu s konceptom, pričom i prohodnim tokom. Trud je golem i teško ga je sakriti.
Naslovi CD "Ambiental": 1.Kinti, 2.Forest tranquility, 3.A nap birodalma, 4.Melósok, 5.Boredom, 6.Coastal life, 7.Az is, 8.Trance, 9.Artix, 10.The hands, 11.Time of calm, 12.Streaming flux, 13.Tűz + víz, 14.Még úgyse 3, 15.A star in deepness
Naslovi CD "Concrete": 1.Sandal, 2.Broken clock, 3.Woodpecker's party, 4.Sirrhen bird, 5.Electronic disposal, 6.The monkey's digestive system, 7.Buglife, 8.Dis-gusta, 9.Licking, 10.Még úgyse 1, 11.Még úgyse 2, 12.GTR, 13.Freeze, 14.If you're never had, 15.Basement contender, 16.Car pass, 17.Csúcsforgalom
Naslovi CD "Pop": 1.2004-05, 2.Recesszió mix2, 3.Snake sneak, 4.Peranh, 5.Earth cry, 6.Pressure, 7.Bevonulás, 8.A krízis gárdájo, 9.A storm might coming, 10.Terrorista, 11.Slaughter at noontime, 12.Cark churches, 13.Flowers rot, 14.Hit mix, 15.Mars expedíció, 16.Night, 17.Rusztikus Tájkép, 18.Snakepit, 19.Városi járat, 20.Sometimes
ocjena albuma [1-10]: 6
horvi // 28/03/2016