Dub Inc © Toine
Sudar kultura, muzičkih pozadina, stilova i jezika ovaj francuski sastav u svojim albumima prakticira već šesnaest godina, uključujući i ovaj novi, peti po redu nazvan "Paradise". Dub Incorporation su dokaz da toliko prizivana i priželjkivana integracija u europskim zemljama s velikim imigrantskim populacijama kao što je recimo Francuska ipak funkcionira. Ali ne na način koji su zamislili naivni sociolozi ili su lagali političari - da će svi u miru i prosperitetu živjeti skupa u toleranciji. Istinska integracija i suživot potekli su iz socijalno i ekonomski zapuštenih gradskih četvrti, čiji stanovnici su se ujedinili u siromaštvu i izostanku bilo kakvih perspektiva. Stoga su i teme koje obrađuje ova postava iz Saint-Étienne prvenstveno one o korupciji, kriminalu, siromaštvu, nezaposlenosti i (policijskom) nasilju. Svatko tko je na vijestima u proteklim godinama upratio sve te hardcore-demonstracije po francuskim gradovima, zna kakvo bure baruta tamo tinja. Upravo vrlo fine reggae pjesme kao što su "Revolution" ili "Better Run" govore o tome, iz različitih perspektiva. Kao i afričkom sinkopiranom ritmikom aranžirana, naslovna "Paradise".
Međutim, da biste to sve pohvatali potrebno je da barem površno poznajete, pored francuskog i engleskog, također i kabilski jezik sa sjevera Alžira. Naime, sjevernoafričkim perkusijama i alžirskom mandolinom opremljena pjesma "Foudagh" cijela je otpjevana na rečenom berberskom jeziku u karakterističnoj vokalizaciji. Ali odmah sa sljedećom "Il faout qu'on ose" se vraćamo na francusko tlo sa živahnim melodijama harmonike. Inače, ovi multi-kulti Francuzi u svojoj muzici inkorporiraju prvenstveno roots reggae, kao osnovu na koju nadograđuju arapske, afričke i europske utjecaje. Vokalni duo, Hakim 'Bouchkour' Meridja i Aurélien 'Komlan' Zohou, sa svojim eksponencijalno različitim glasovima idealno se nadopunjuju. Dočim, sam naziv benda navodi na pogrešan zaključak da je ovdje riječ o dubu kao glavnom muzičkom stilu, ali to nije tako. Barem ne u klasičnom smislu, jer dub komponenta se ovdje može naći tek mjestimice. Zato je "Hurricane" jedna dobro uspjela, distorzirana dubstep rokačina, a i završni Instrumental "Dub Contrôle" je po svim zakonima obrta aranžirani steppers vatromet za kraj.
Znači, unatoč nekim očiglednim stranputicama, posrijedi je ipak zvučno i stilski šarolik album, koji pored reggaea ima također world i etno utjecaje. I kao da to sve već nije dovoljno, pozvali su i nekoliko gostiju kao što su reggae pjevači, jamajkanci Jah Mason u "Only Love" i Scarra Mucci u ragga/reggae komadu "They Want", te senegalac Meta Dia i Alif Naaba iz Burkine Faso u "Enfants des ghettos", koji su svojim živopisnim vokalima dodatno obogatili ovaj, ionako već dosta različit album. Puno energije i plesnih ritmova prožima cijeli album, koji pravo sjeda onima koji su željni čuti nešto novo, nepredvidljivo i neobično.
z. marković // 26/04/2014
PS: Dub Incorporation će promovirati album "Paradise" 6. svibnja, 2014. koncertom u zagrebačkom klubu Močvara.