DAMIR HALILIĆ HAL: Mare Nostrum (Croatia Records, 2013)
Damir Halilić Hal
Netko kome je uzor Francisco Tárrega, kojega zovu i ocem suvremene klasične gitare, kao i južnoamerički gitarski magovi, teško se može izboriti za svoje mjesto u modernom, pop glazbom prekrivenom medijskom krajoliku. Ali u malom, zakletom krugu obožavatelja klasične gitare, ovaj Riječanin je već stekao zavidnu reputaciju, a sa svojim novim albumom "Mare Nostrum" sasvim izvjesno će je još više učvrstiti. Kao što na Mediteranu riječ tradicija još uvijek nije tek samo puka floskula, već nešto što na život ljudi utječe u velikoj mjeri, a naslijeđe i obrt očeva često preuzimaju sinovi, Damir Halilić Hal od svoga naslijedio je gitaru. Ali isto tako je mandolina, koju također svira još od svojih ranih dana, obilježila njegov glazbeni izričaj, u kome spaja autohtone tradicionalne mediteranske melodije s renesansnim kompozicijama klasične gitare.
Svoj novi album snimio je najvećim dijelom u Londonu, gdje je surađivao sa svjetski renomiranim producentima, a to su ljudi čije se usluge ne mogu kupiti samo novcem, već moraju imati uvjerenje da se tu radi o nečemu zaista kvalitetnom. To su ipak oni predjeli u kojima ne vrijede obični zakoni komercijalne glazbe. Ovih čak devetnaest brojeva snimljeni su uživo u londonskom studiju, pri tome su jedino vokalni partovi Tajane Dukić Milić nastali u Rijeci, a poigrali su se i prirodnim korus efektom, gdje se skladbe snimaju po dva puta i potom spajaju u jedno, ali podijeljeni na lijevu i desnu stranu panoramskog zvuka. Rezultat je puni i rašireni zvuk, u kome ovaj Riječanin prezentira svu svoju virtuoznost na klasičnoj gitari. Hal izuzetno tečno i s mediteranskom lakoćom plete svoju mrežu istarsko-dalmatinskih i tradicionalnih (južno)europskih melodija i dovodi ih u sasvim prirodnu simbiozu.
Dočim se ovaj album može podijeliti na dva, a možda čak i tri dijela. Jednim njegovim dijelom dominiraju spomenuti umjetnički izrazi, kojima je težište u solo prezentaciji klasične gitare. Dok je drugi i isto toliko opširan sačinjen od pretežno kraćih vokalno-gitarskih minijatura, koje su prvotno kao orkestralne varijante bile namijenjene za kazališne predstave i za ovaj album prearanžirane za klasičnu gitaru. Treći, nazivmo ga dio sadrži samo jednu skladbu "Cvrčak", u kojoj se Hal okušao u modernijem country blues izričaju, ali ona ipak ostaje izdvojena u prevelikom kontrastu od ostatka albuma. Njegova stilizirana, mediteranizirana zvučna estetika nije agresivnog i temperamentnog izraza, već je više usmjerena na poetičnu harmoniju i razigranu melodičnost, a kompozicije odišu prozračnom jadranskom svjetlinom. Preludij apstraktne ljepote njegove glazbe otvara se odmah na početku u drugoj po redu "Mare Nostrum". Dok se među intenzivnije ubrajaju skladbe kao što su "Cirkus" i "Bura". Halovi glazbeni korijeni su ovdje nedvosmisleno glavna pokretačka snaga, što se najbolje može čuti u skladbama poput "Croatica" i "Dalmatino". Kompleksni gitarski aranžmani efektivno zamjenjuju nepostojanje drugih instrumenata, a vrlo ugodne, renesansne vokalne interpretacije Tajane Dukić Milić proširuju kompletnu zvučnu sliku albuma. "Mare Nostrum" je radi svoje etnocentričnosti lako pristupačan čak i u ovu vrstu glazbe neupućenom hrvatskom slušatelju, ali je isto tako izvrsna predstava ovog nadarenog gitarskog virtuoze na internacionalnom planu.