home > mjuzik > Lucidream

kontakt | search |

WORLD WITHIN: Lucidream (d.i.y., 2012)

Rijetko d.i.y autori dobiju od mene ovakav 'popust' da se nađu mimo rubrike 'demo izvođači', ali ovaj album slovenskog benda naprosto razara um i dušu.

Ljubljanskom sekstetu World Within prethodio je bend Stator u kome su jezgro činili današnji članovi Gašper Mandelc (gitara) i braća Lebeničnik - Damjan (bubnjevi) i Grega (bas). Kada su im se pridružili frontmen Jan Jenko i gitarist Anže Črnak (paralelno svira i u Dandelion Children), 2006. su promijenili ime u World Within. Dotadašnjeg klavijaturistu Roka Doltarja zamijenio je Uroš Makarić i od tada, 2007. bend konstantno radi u istoj postavi, a osim Anžeja, još trojica njih imaju ili su imali suradnje s drugim bendovima - Damjan sa Gutti i Bard, Jan sa Torul, a Uroš sa Gustav Fevd.

World Within je koncertno aktivan još od vremena Statora od čega izdvajaju nastupe na Youngunz, Zlatoj Čineli, zatim na Škisovoj tržnici i u klubu Orpheum u Grazu.

Ovaj debi album radili su u studiju Studio u Domžalama sa producentima Jurom Kalasom (Slon in Sadež) i Peter Penkom (Siddharta, Lara B, Silence...) pune tri godine i odmah se mora pohvaliti ovaj napor, trud i volja da se osmisli i realizira ovakvo, pa skoro remek-djelo slovenske alternativne scene. Uz to, ako obratite pažnju na naslov, album je samostalno d.i.y. izdanje, a ruku na srce, zvuči kao da je pristigao iz nekog najelitnijeg švicarskog, francuskog, njemačkog, pa čak i američkog studija.

Glazba koju bend pruža na ovome sjajnom debiju je mješavina nekolicine kurentnih alter žanrova sa melodijskom osnovicom modernog plesnog indie-rocka, a točnije to znači slijedeće - ne može se točno svrstati u niti jedan žanr jer varira od natruha electro/rock-industriala (čak i EBM-a), popa, gothica do metala. Premda se pjesme razvijaju svaka ponaosob s nekim specifičnim prepoznatljivim detaljima koji umnogome mogu podsjetiti na neke znane i manje znane izvođače od vremena post-punk/new-wavea naovamo, u svakoj od njih stoji čvrsta stilska figura koja se razdvaja nezavisno od cjelokupnog stylinga, a sasvim se ravnopravno uklapa u čitav splet. Jednostavnije, kroz glavu proleti mnogo toga čime su World Within obuzeti u svojem zvuku, te taj čitav konglomerat tvori uistinu uzbudljiv neo-NSK na prijatan pop, pa i komercijalan način. Uz to, tekstovi na engleskom jeziku su im vrlo senzibilni, često mračni, emotivni, neki su zagonetni, no svi oni su uglavnom individualne i vrlo ozbiljne naravi kao da su se spojili stihovi The Sisters Of Mercy, Depeche Mode, New Order, The Cure i Linkin Park u jedan svjetonazor.

Uvodna pjesma "Mind scar" drajverskim goth/metal riffovima, zarazno-brzim tempom, intervalima samplirane elektronike, klavirskim melodijama, ženskom romantičnom spoken-word dionicom na francuskom jeziku umnogo podsjeti na kombinaciju belgijskih industrial-rock majstora Thot sa The Sisters Of Mercy, naredna, izuzetno plesna "Solu+ion" sa EBM potkom i gothic-metal nabojem na najbolju moguću kombinaciju Depeche Mode križanih sa Killing Joke, pa i The Stranglers, dok je treća "Dis ease" sa laganim klavirskim početkom nalik na finski Him i strašnim melodijskim intervencijama Uroša na klavijaturama i elektronici najdulja (5 minuta), te i najkompleksnija skladba na albumu koja poprima supstance progressive gothic rock-metala. Ovo je uistinu ljepotica albuma za analize i anale, te je nevjerojatno da je ovakvu skladbu bend uspio napraviti već na svome debiju. Kuda će tek samo otići s narednim radom, pitanje je...?

Jedina eksperimentalna pjesma je "Stero type", ali nimalo nije sterotipna. Radi se o psihodeličnom electro-rock industrialu u mid-tempu sa svega nekoliko stihova u kojima se neprestano ponavlja levitirajući 'why', a u debeloj pozadini pristiže ostatak. (Ja više volim prevoditi značenje na svoj hrvatski jezik i ne volim citate u recenzijama na engleskom, kontate?). Ok, ostatak teksta kaže '(zašto) si naučio letjeti (zašto) si tražio sigurno mjesto da padneš'. Pjesma svojim ugođajem i uistinu sjajnom elektronskom industrial produkcijom dovodi ovaj album do vrhunca psihodeličnosti. Ovakav World Within bi zaista konkurirao na mojoj osobnoj ljestvici među 5 najboljih svih vremena. Repetiram ovu pjesmu, posve je slobodna, lišena je šablona i ima budućnost, viziju, sofisticirana je do 'jaja' i može značiti svašta.

E, onda dolazi snažna "Repulsive desire" kao oteta Killing Joke, kao da Youth fila basove, a Jez se romantično prisjeća doba kada je zadnji puta bio istinski zaljubljen. Dobro, to su moje opaske, no ovi Slovenci su nekih 30 godina mlađi i vodi ih iskonski poriv da naprave sjajnu gothic-industrial/electro pjesmu. Fenomenalno, nemam riječi...

Bendovska "World within" upravo prikazuje ono što oni jesu - moderan rock bend sa gothic/electro načelima koji je progutao veliku večinu diskografije rocka unazad zadnjih 30-tak godina uključujući i metal. Ništa do sada nisam rekao o vokalu Jan Jenka, namjerno, jer on ovdje dolazi do svojeg potpunog izražaja; ima sjajne intonacije, vidi se da umije pjevati u oktavama, a glas mu varira od Andrew Aldritcha, David Bowiea, Iggy Popa do Ville Valoa iz Him, ali sve je to sjajno, sjajno otpjevano...

"O+her me" je opet sasvim drugačija pjesma od ostatka materijala; u njoj se bend opalio na nu-metal u pop varijanti, basovi Grege su funkirani, refreni su nabrušeni, vokal Jana vrlo senzibilan (ima dionica gdje šapuće i stenje), a solaža na gitari je po prvi puta u fahu metala. Imaju non-stop intervencije u pjesmi koja traje samo 4 minute sa nekoliko snažnih 'šuseva' koji obaraju. Da su malčice žešći, ne bi škodilo...

"Never mind" počinje post-industrial elektronskom melodijom koja se razvija u raskošnu pop-metal pjesmu u rangu Nightwish i onda nakon nekog vremena shvatite da je to instrumental kojeg je sjajno uprličio klavijaturist Uroš, međutim, tu manjka priča. Sve je uistinu krasno napravljeno u ovoj kompoziciji, ali se vidi da bend nije želio ići u dubinu; mogao je razvezati neku kompleksnu skladbu zahvaljujući vrlini Uroša na klavijaturama i sjajnoj bas liniji Grege. 3 minute i 53 sekunde djeluju samo kao početak nečega fantastičnog... Ja se osobno nadam da će jednog dana napraviti raskošnu sympho/progressive ljepoticu od instrumentala u trajanju od nekih 15 minuta...

"Sin" je moderna balada 21. stoljeća u kojoj opet glavnu riječ vodi Uroš, a pretposljednja "Balsamour" iz uvodnog elegičnog klavirskog trenutka se razvija u monumentalnu gothic ljepoticu sa sintagmama Muse i raskošnog, šarmantnog progressive-rocka u varijanti 21. stoljeća. Posljednja "A void" je u d'n'b ritmu, mnogo podsjeća na Kleimor iz Bosanskog Novog (Novog Grada) i ima sve odlične performanse.



Potpuno sam oduševljen s ovim albumom i to ne mogu skriti, nikako. Razum ponekad zna odvući srce tamo gdje ne treba, ali ovi Slovenci ponovno srce dovlače tamo gdje i treba biti - vezano za dušu i psihu.

Ljepota s kojom ovaj album zrači izlazi iz okvira žanrovskih klišeja, najbliži je pop-industrialu s ponešto metala, no njegova buktinja je u iskrenim pjesmama koje obaraju svojom senzibilnošću. Ne treba biti previše strog prema ovim momcima koji rade nešto uistinu novo, jer kod nas je 'novo' uvijek nekakva alternativa, a ovi dečki rade najmoderniji pop sa industrial/electro/rock/metal nabojem kakvog ovaj Balkan još nije vidio. Nisu poput Enter Shikari ili novosadskih DreDDup ako to mislite, daleko su senzibliniji i usredotočeniji na pjesme za široku masu i maksimalno su ih dotjerali.

Ekipa je utrpala sve ono što je slušala u svojem životu u tu glazbu, s razlogom se to moralo pojaviti, fenomenalno zvuči, pjevač im je odličan kao i cijeli bend, imaju priču, imaju sklad, imaju 'ono' nešto fantastično u tim pjesmama i načinu sviranja, tako da će logičke rasprave o ovom sjajnom albumu tek uslijediti.

Ovo je djelo koji govori o 21. stoljeću. Isto kao što su neki revolucionari prije 30 godina sa romantičnim senzibilitetom govorili o vremenu u kojem su živjeli. Skroz moderno, nabrijano, energično i oduševljavajuće!

ocjena albuma [1-10]: 9

horvi // 28/04/2012

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Filip Fantoni

FILIP FANTONI: Filip Fantoni (2019)

| 12/11/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Upper Structures

PAVLE MILJENOVIĆ: Upper Structures (2019)

| 07/11/2019 | jura |

>> opširnije


cover: Twin Cities / Plava laguna / References, Reflections: Revelations

TREES OF MAINE / CONSECRATION / (THE) LESSER MEN: Twin Cities / Plava laguna / References, Reflections: Revelations (2019)

| 31/10/2019 | pedja |

>> opširnije


cover: Leaving Meaning

SWANS: Leaving Meaning (2019)

| 25/10/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Iz kapetanovog dnevnika

CHUI: Iz kapetanovog dnevnika (2019)

| 21/10/2019 | horvi |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*