Mostar Sevdah Reunion skoro sam pogledala prije dvije godine kad sam turistički posjetila Sarajevo. Nemate pojma koliko mi je danas krivo. Imala bih autentično iskustvo s koncerta sevdaha u Sarajevu te bih ga mogla uspoređivati s onim od protekle subote iz Zagreba.
Da, Mostar Sevdah Reunion (ili kraće MSR) ponovno su posjetili Zagreb nakon stanke od par godina (od 2012?), i to u subotu, 22. 9. 2018.
Koncert je započeo u 22 h s minimalno kašnjenja, a možda ga uopće nije ni bilo. Kontrolu i glavnu riječ na pozornici od samog početka preuzeo je gitarist
Mišo Petrović.
MSR © vladimir pavlek
Na koncertu je bilo više ljudi rođenih u BiH nego zagrebačkih i hrvatskih ljubitelja sevdaha ili benda MSR, pa čak sam uvjerena (promatrajući ponašajno agresivne i nametljive ljude oko sebe) da je bilo ljudi koji su došli iz zavičajnih razloga, a ne jer nešto pretjerano vole bend. Ovom opaskom samo želim naglasiti da sevdah u HR ima manje pratitelja nego u naših istočnijih susjeda. Također kod nas izostaje kultura kafanske glazbe i pjevača. Ima nešto slično u obliku "svatovskih" bendova/grupa koji tu i tamo sviraju subotom po tim nekim klubovima, ali nije to to. A veza kafane i sevdaha je vrlo bliska i vrlo duga.
Taj kafanski kontekst bitan je i jer je novi pjevač Mostar Sevdah Reuniona dugogodišnji kafanski pjevač.
MSR © vladimir pavlek
Ima ta srpska emisija "Nikad nije kasno" gdje dolaze ljudi stariji od 45 godina te se međusobno natječu. Moji roditelji to vole gledati na satelitskoj televiziji pa sam par puta popratila i ja, od žanrova se pjeva svašta, ali mahom su to talentirani pjevači, a mnogi od njih su cijeli život pjevali po kafanama. E sad, jedan od takvih je bio i
Milutin Sretenović Sreta te ga je ekipa (odn.
Dragi Šestić - mastermind MSR-a) iz Mostar Sevdah Reuniona opazila i angažirala u bendu. Zadnji album (
The Balkan Autumn) je upravo u cijelosti snimljen s njim.
(PS: Sad vidim da je i hrv. RTL prošle godine imao inačicu spomenute emisije, činjenica da za to nisam prije saznala dovoljno govori sama za sebe.)
Bilo mi je iznimno drago čuti ovog gospodina od 70 i koju godinu, kojemu nedostaje nešto samopouzdanja na pozornici, ali ne i u glasu.
MSR © vladimir pavlek
No Sreta i novi ženski vokal
Antonija Batinić nisu najsretnija kombinacija na pozornici, Antonijin moćni (a i mnogo mlađi) glas jednostavno je nadglasao Sretine dionice u zajedničkim pjesmama pri dvoglasnom pjevanju.
Dakle, nagađate, impresionirana sam i novom pjevačicom, i ne zamjeram što ne zna sve sevdalinke napamet, kao što neki iz publike zamjeraju zbog čitanja teksta. No definitivno bi barem s tonske strane trebali riješiti to dvoglasje.
MSR © vladimir pavlek
Štoviše, žao mi je što su MSR imali toliko glazbenih improvizacija i sviranja (što ih i čini tzv. balkanskim blueserima) jer nisu maksimalno iskoristili više svoje nove fenomenalne vokale. Pogotovo zato što je koncert trajao dva i pol sata, a i neki instrumenti koje su prije imali nedostaju u zvuku. Pa su neki oni zavičajni posjetitelji s početka priče već na drugoj pjesmi prigovarali: Gdje je harmonika?
MSR © vladimir pavlek
Sreta i Antonija izmjenjivali su se na pozornici pjevajući pjesme, ali najveći hitovi zapali su Sretu - krenuvši s
Čudna jada od Mostara grada publika je bila prateći vokal:
Što te nema, Vranjanka, Noćas mi srce pati, noćas me duša boli, Mostarski dućani kao vrhunci večeri. A Antonija je preuzela hitove poput
Mito bekrijo, Moj dilbere, Aj, mene majka jednu ima, Emina.
MSR © vladimir pavlek
Voljeti sevdah u današnje doba vrlo je izazovno, pogotovo mladoj osobi koja ga tek upoznaje. Sevdah je žanr, kako na tome najviše inzistira Damir Imamović i vrlo dobro potkrepljuje, i ne treba čuditi što njegove elemente nalazimo u suvremenoj (turbo)folk i zabavnoj sceni. To ne umanjuje vrijednost sevdaha. Isto kao što vrijednost rocka ne umanjuje činjenica da su njegovi elementi u svakakvom smeću od glazbe.
MSR © vladimir pavlek
Bit ću iskrena, sevdah istražujem i slušam posljednjih par mjeseci, a da ga u potpunosti shvatim ili doživim, trebat će mi još mnogo mjeseci, kao da i naučim u kojem točno trenutku dolazi do njegove prostitucije u pojedinim glazbenim aranžmanima.
MSR © vladimir pavlek
Repertoar sevdalinki nije ograničen, ali definitivno postoji nekakav kanon koji definira njegova rasprostranjenost među slušačima. Ja ga tek upoznajem i uživam u tome. No znala sam da koncert MSR-a ne smijem propustiti, i drago mi je, jer sam naučila neke klasike koje nisam znala, a raspoložena publika tome je najviše pripomogla.
I drago mi je da koncert nije bio u Lisinskom jer sam od jedne gospođe pored sebe naučila neke nove plesne pokrete pa željno iščekujem sličan događaj!
kata.strofa // 25/09/2018
> vidi sve fotke // see all photos