8. NEBO FESTIVAL 2009. (KINO SC >Petak, 2.10.)
Nebo Festival je manifestacija koje pruža uvid u recentnu ponudu glazbe svijeta (world music). Interkulturni dijalog kroz formu glazbe osnažuje vrijednosti različitih kultura.
Omogućavajući razmjenu informacija, priznavajući vrijednost i bogatstvo svake i najmanje kulture, te potičemo razumijevanje i slobodnu komunikaciju.
Na dosadašnjim festivalima nastupili su glazbenici sa Tibeta, iz Mongolije, Italije, Belgije, Makedonije, Finske, Slovenije, Armenije, Velike Britanije, Norveške, Švedske, Mađarske, Kine/Kanade, BiH, Kube, Zimbabwea i Tuve.
Do sada je na festivalu nastupilo više od 200 glazbenika iz 17zemalja i Hrvatske. Od toga je 50 glazbenika pripadnika nacionalnih manjina (Talijana, Slovaka i Rusina, Srba, Makedonaca, Ukrajinaca iz Hrvatske) Samija (Laponaca) iz Finske i Norveške, te Šveđana iz Finske. Nastupila je vrhunska pjevačica sa Tibeta, Yungchen Lhamo, svojevrsna ambasadorica Tibeta i dobra prijateljica Dalaj Lame. Zahvaljujući iznimnim naporima organizatora, gostovala su vrhunska umjetnička imena - poput Djivana Gasparyana iz Armenije i Dragana Dautovskog iz Makedonije.
MARTIN LUBENOV (Sofija / Beč)
Martin Lubenov bez sumnje je jedan od najznačajnijih i najinovativnijih harmonikaša na Balkanu. U usporedbi sa svojim slavnim kolegom Peterom Rachevim, Martin Lubenov vrlo je rano pronašao svoj stil. Virtuoznošću koja ostavlja bez daha i razigranom elegancijom kombinira romsku glazbu Balkana s primjesama swinga, modernog jazza, tango nueva, salse i musette odajući joj pritom počast kao što je to činio Astor Piazzolla s tangom, a Richard Galliano s musettom. U Sofiji i Beču, svom novom domu, nastavlja ovaj pristup sa svojim bendovima Jazzta Prasta i Martin Lubenov Orkestar. Ako Jazzta Prasta možemo nazvati jazz bendom s utjecajima etna, Marin Lubenov Orkestar čista je suprotnost: inteligentna etno glazba, sjajna za ples i zabavu začinjena elementima jazza.
Martin Lubenov Orkestar sastoji se od poznatih bugarskih glazbenika romske glazbe. Uz neuobičajene aranžmane pune eksperimentalnog jazza, snažnog zvuka limene glazbe, nepretenciozno spajajući salsu s balkanskom limenom glazbom, Martin Lubenov stvara suptilnu i laganu, no ipak melankoličnu i, svakako, južnjački glazbu. Zahvaljujući poznavanju raznih stilova i kontinenata, uspio je stvoriti nešto gotovo nezamislivo. Posve nov hibrid koji jednako oduševljava intelektualce, obožavatelje jazza, zaljubljenike u world-music i one koji slušaju pop. Bend je postigao uspjeh od samog početka i posljednjih nekoliko godina osvaja klubove i festivalske pozornice diljem Europe i šire.
Kao solist i virtuoz, Martin nudi tehnički savršene, bogate harmonije, najkompleksnije ritmove, bezobzirno zaigrane improvizacije i vrtoglave glazbene vratolomije. Elegancija, inovativne melodije i uspješna fuzija starih tradicija jugoistočne Europe s latinoameričkim elementima i idejama preuzetim iz swinga i modernog jazza stvaraju zvuk koji, unatoč svojoj kompleksnosti, otvara ljude i stvara dobro raspoloženje.
Martin Lubenov rođen je u Sofiji 1976. Njegova nekonvencionalna glazba spaja najraznolikije tradicije Balkana: makedonsko-bugarsku narodnu glazbu i glazbu Roma s juga Balkana. Njegova se glazba neprestano razvija i puca od života. Dodamo li tomu glazbenu osnovu jazza, tango Nuevo, pariški musette, srpsku, rumunjsku, grčku i tursku glazbu, fantastičnu virtuoznost i neuobičajene aranžmane: To je Martin Lubenov.
Martin je studirao klasičnu glazbu i jazz u Sofiji i Beču. Njegovi korijeni nikli iz rezonantnog tla balkanske glazbe za vjenčanja nisu mu dopustili da postane "akademski" glazbenik. Srećom, njegovo glazbeno obrazovanje pomoglo mu je da uskoro nadraste popularnu glazbu na koju se ograničio velik broj romskih glazbenika na Balkanu.
Martin Lubenov 2000. otišao je na studij u Beč i uskoro postao poveznica između glazbe jugoslavenskih i makedonskih zajednica i folk i world-music scene srednje Europe. Uskoro se pročulo za njegov talent pa su ga brojni glazbenici i bendovi pozvali na suradnju. Poput, na primjer, Sandy Lopičić Orkestra. Osim toga, radio je kao instrumentalist i aranžer za Jony Iliev Band iz Bugarske.
2005. Jazzta Prasta osvojio je nagradu Austrian World Music Award, a 2006. Martin Lubenov dobio je prestižnu francusku nagradu Prix Gus Viseur u kategoriji Jazz/World. 2008. organizirao je zajednički projekt s austrijskim saksofonistom Wolfgangom Puschnigom i nekim važnim svjetskim harmonikašima: Richard Galliano (Francuska), Renato Borghetti (Brazil), Danças Ocultas (Portugal). Dokumentarni film Jazzta Prasta (Camera Film, Sofija) o njegovu životu i karijeri u Sofiji prikazan je na Međunarodnom filmskom festivalu u ožujku 2009.
Cinkuši (Vrapče)
Cinkuši ponovo na NEBU.
Dobar razlog tome je promocija veoma uspješnog novog albuma Špiritus Sanctus.
Prvi album Zeleni kader, drugi Domesticus vulagaris i treći Špiritus Sanctus zajedno čine sveto trojstvo. Treći zaključni album trojstva donosi neke nove momente u stvaralaštvu glazbene družine. Cinkuši su bend koji koristi elemente iz tradicije, te iz raznih drugih sfera ljudskog nasljeđa i to sve skupa prožeto je snažnim autorstkim pristupom. U nekim pjesmama uzet je samo pokoji detalj, a u drugima se pak pojavljuju dijelovi ili elementi narodnih pjesama.
Na albumu su uglazbljeni i stihovi Joška Božanića Navigare Necesse Est na izumrlom jeziku moreplovaca lingua franca, odnosno na komiškom dijalektu. A tu albumu je i stari prijatelj Miroslav Krleža s pjesmom Nenadejano bogčije Zveličenje.
VALunGARI (Martin breg)
Glazbena nakupina koja ove godine slavi 15-godišnjicu poštenog rada, okrunjenu prvim službenim albumom "Šljuk" (Aquarius records/Spona), izdanog 8 mjeseci nakon pobjede na prestižnom HGF-u u Zaboku.
Zbog raznih utjecaja i gajenja ljubavi prema svim glazbenim stilovima, službeno se u glazbi opredjeljuju kao NESVRSTANI.
Posebno za NEBO festival pripremili su program koji se naslanja na hrvatske tradicionalne napjeve, običaje i vizualni identitet.
Vesela družina glazbenika iz cijele hrvatske izabrala je za svoje sjedište klet sa starim podrumom na brdu iznad Dugog Sela, na Martin bregu (Terra sancti Martini), gdje kuju planove o novim glazbenim pohodima po cijelom poznatome svijetu.
Svaki njihov nastup neponovljiv je doživljaj i slavlje glazbe i teatra.
S.o.M. (Siget)
Grupa S.o.M. je započela s radom 2005. godine kao jednočlani projekt u improviziranom kućnom studiju s ciljem obrade međimurskih napjeva na novi način.
S.o.M. spaja kontraste - izvorne melodije starih narodnih pjesama stavljaju u doom aranžmane (ekstremna grana teškog metala specifična po sporom ritmu i tamnoj atmosferi), naglašavajući dramatičnost pjesama mističnim ambijentom i velikim dinamičkim oscilacijama. No, tu tamnu atmosferu i grubo pjevanje razbija čisti ženski vokal koji simbolizira svjetlost u mraku, vodilju koja šalje nedvojbenu poruku da uvijek postoji nada i cilj ka kojemu treba krenuti.
Grupa želi mlađim generacijama koje vole heavy-metal, prenijeti poštovanje prema kulturnom nasljeđu naših starih, a starijim generacijama poruku da glazba koja je žestoka i crna po izričaju ne mora nužno biti destruktivna po sadržaju, kako se to prečesto prikazuje.
Temelj stvaralaštva čine vokalne dionice tradicionalnih napjeva hrvatskih krajeva, u početku pretežito Međimurja, no političke granice nemaju nikakvu vrijednost u stvaranju, pa se tako nastoji provući i ideja multikulturalnosti miješanjem različitih stilova u istoj pjesmi.
Stil "S.o.M." svira funeral-doom, death-doom, gothic, stoner i/ili neku mješavinu svih tih stilova. Etno glazba ima izuzetan utjecaj, pa je veći broj pjesama nastao ili kao aranžman postojećih narodnih pjesama ili pod utjecajem ritmova i "rifova" iz takve vrste glazbe. Trenutno je grupa usredotočena na glazbu iz Međimurja, ali zemljopisna i politična ograničenja ne postoje i koristit će se svaka vrsta glazbe koja se može "pretočiti" u doom izričaj. Pjevamo na hrvatskom - mišljenja smo da postoji dovoljan broj grupa koje pjevaju na engleskom i da svijetu ne možemo dati ništa novo ili bolje na tom području."S.o.M." je jedan od nevelikog broja "etno-doom" bendova u svijetu, a usuđujemo se reći da su jedna od malobrojnih doom-grupa u Hr, te vjerojatno jedini etno-doom metalci u Hrvatskoj.
Zvuk Zvuk kojemu grupa teži je zvuk tutnjajućih, razarajućih potresa s dva-tri popratna tsunamija. To zlo koje stvaraju instrumenti i death-growl trebalo bi biti "razbijeno" nježnim ženskim vokalom, koji kontrast treba dočarati sliku našeg fizičkog svijeta temeljenog na suprotnostima. Izvorna ideja o bendu uključuje i sintisajzer koji bi pojačali atmosferičnost ali i dali tračak nade u zlu.
Sljedeće grupe su imale ogroman utjecaj na naš stil i zvuk: Cathedral, Corrupted, Yob, Esoteric, neizbježni Black Sabbath i sl.
promo guy // 25/09/2009
PS: Ulaznice se u pretprodaji mogu nabaviti u TURISTIČKOJ AGENCIJI "STUDENT", Savska 25, na dan koncerta na blagajni kina.
Cijena ulaznice je 60 kuna (prije i na dan koncerta)