home > mjuzik > Cold Commodities

kontakt | search |

BERND KLUG: Cold Commodities (Innova Recordings, 2014)

Na prvi dan jeseni 23.IX 2014. objavljen je vrlo zanimljiv eksperimentalni album austrijskog umjetnika s USA vizom. Bernd Klug živi paralelno u Beču i New Yorku, član je bečkog improvizacijskog kolektiva "snim" (baš tako, malim slovima) i njujorškog MFA (Bard College), te je nedavno dobio nagradu za novi austrijski zvuk sezone 2014-15. Ovo mu je debi album, a ranije je surađivao i nastupao s mnogobrojnim glazbenicima. Impozantnu listu čine: Meaghan Burke, Danielle Dahl, Mimu Merz, OENCZkekvist, Le Cowboy (Burke/ Schwieghart/ Klug), ctrl, Ritornell, Bernard Hammer, Sixtus Preis, Gust Burns, Brendan Landis, Burkhard Stangl, John Butcher, Franz Hautzinger, Butch Morris, Bernhard Lang, Daniel Lercher, Henrik Munkeby Nørstebø, Radu Malfatti, Keiko Uenishi, Werner Kitzmüller, Violetta Parisini i još mnogi drugi...

Osnovica njegovog rada je akustični kontrabas i ama baš svaki dio na njemu - truplo, žice, šuplja unutrašnjost, njegove klijetke i komore, kobilica, štimer, gudalo... On to sve ozvučuje pick-upovima i mikrofonima istražujući rezonancije zvukova i frekvencija nešto vrlo slično celjskom Amper-O-Matu koji na vrlo blizak način koristi ozvučeni kuhinjski ribež. Dakako, Klug ne radi samo ovakve zvučne eksperimente, ima tu i ponešto staccato svirke (npr. u završnoj temi "Proof of extraordinary abilities") i neobičnog rada s gudalom, a svoj kompozicijski ciklus naziva 'stine tempore', odnosno serijski rad eksperimenata sa zvučnim dizajnima u non-dramatičnom kontekstu.

Priča oko ovog debi albuma kreće od nes(p)retne slučajnosti: da nje nije bilo, možda ne bi bilo niti ovog albuma. Igrom nepažnje je izbrisao hard-disc s magnetom od zvučnika (da, i to je moguće!), a na njemu se nalazio kompletan rad iz Beča i New Yorka 2011. Sve je propalo i nije bilo nikakve 'backup' mogućnosti da se podaci vrate. Imao je gomile snimaka koje nikad nije javno realizirao i onda je pokušao kroz sjećanje ponovno izvoditi neke od najboljih komada, a u njima se nalazilo mnogo tjeskobe i nesigurnosti koje su ga pratile u životu. S ovim novim izvedbama potpomognut nekim gostima zanimalo ga je hoće li nanovo snimljene kompozicije rezultirati sličnim performansima.

Eh, to sad samo on zna budući da te originalne snimke nije čulo mnogo ljudi, a šta točno svaka od njih znači vrlo je teško dokučiti. Uglavnom, mnogo ovog materijala od 12 kompozicija različitih duljina (od jedne do 10 minuta) obiluje lomovima frekvencija, potmulo prigušenim noiseom nalik na post-industrial, serijskim loop mantrama, repeticijama zvukova, slobodnim improvizacijama gdje lupkanjem po tijelu kontrabasa stvara distorzije, a kao što je već rečeno, ponekad koristi i gudalo s kojime stvara škripu i tako redom što god mu padne na pamet. S vremena na vrijeme se čini da samo zateže strune stvarajući kaos (primjerice u dva vrlo bliska komada "Abandoned satellite dishes 1" i "Abandoned satellite dishes 2"), te se većinom usmjerava na de-kompozicijske strukture bez nekih jasnih harmonija i zakonitosti standarda svega onoga što glazbu čini suzvučjem u akordima.



Po oblicima i konfiguraciji, svih ovih 55 minuta djeluje poput ranih ekspresija Throbbing Gristle do cirka 1980. godine koji su znali mantrati i eksperimentirati sa zvukovima i priručnim instrumentima a da čak nisu znali niti pošteno svirati, te se recimo u "Rauchgespraech" gdje se doima kao da netko diše i puše preko neke cijevi čak čuje i žamor susjeda! Ako bi se pak, trebalo naći turobnijih i lamentirajućih scena, one svakako pripadaju komadima "Spaces within a 1-bedroom apartment" i "Traces within a 1-bedroom apartment" u kojima se osjeća samoća i tjeskoba samotnjačkog i gotovo izoliranog života s mantranjima 'ciguli-miguli' dramatičnog potezanja gudalom koje je po formatu vrlo slično nekim solo kompozicijama Thurston Moorea (ex-Sonic Youth) ili čak i našeg Milivoja Štefanca iz Koprivnice. Sve je to vrlo sličan eksperimentalni egzibicionizam koji ne poznaje nikakve granice. Ova drugonavedena čak ima i neke vrlo bliske poveznice s kraut-rock školom...

Najzanimljivijom se doima uvodna "A male black wearing white, red and black stripes" u kojoj se ama baš po svim parametrima, možda čak i slučajno nailazi na odjek spomenutih Throbbing Gristle. Krše se konvencije i zalazi u vrlo ekspresivni drone, a pomoć dolazi i od električne bas gitare uz dodatak čudnog razgovora između dvoje ljudi preko neke motorole, a moguće i mobitela. Još jedna poveznica s Genesisom i ekipom jest vrlo kratka "What is this thing called jazz"; sjetite se, njihov čuveni album bio je "20 Jazz Funk Greatest" (1979) na kome nisu bili niti jazz, ali niti funk. Klug svira ovdje neki staccato eksperimentalni jazz u potpuno free varijanti koju je uistinu jako teško ukapirati kao da se na određeni način Europljan s Alpa odgojen uz jodlanje i polku ismijava s improvizacijama svirajući što god mu padne na pamet...

 Album je potpuno slobodan, neobičan i apsolutno zanimljiv za analize istodobno u onoj mjeri kao što to u posljednjih par sezona radi Slobodan Kajkut iz Graza. Očarava kontradiktornostima slobodnih impresija ne podliježući nikakavim klišejima, te je dakako svirački vrlo uređen i u određenoj mjeri kroz sav ovaj naoko prividni kaos u kome ipak ima obilato posloženog reda funkcionira poput nekih najlucidnijih bendova s vršačke underground scene.

Jako zanimljivo za istraživače, te je u tom pogledu odlično i vrlo hrabro djelo.

Naslovi: 1.A male black wearing white, red and black stripes, 2.Abandoned satellite dishes 1, 3.What is this thing called jazz, 4.Spaces within a 1-bedroom apartment, 5.Suffering with Mexican music, 6.Piezotrip, 7.Durschnittliches, 8.All the things I don't know my mother is, 9.Abandoned satellite dishes 2, 10.Rauchgespraech, 11.Traces within a 1-bedroom apartment, 12.Proof of extraordinary abilities

ocjena albuma [1-10]: 9

horvi // 04/10/2014

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Zebra

ŠIZA: Zebra (2024)

| 27/03/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Jugoslavija 1941​-​1945

BRANDKOMMANDO: Jugoslavija 1941​-​1945 (2024)

| 27/03/2024 | edo žuđelović |

>> opširnije


cover: Disgraced Emanations From A Tranquil State

APPARITION: Disgraced Emanations From A Tranquil State (2024)

| 26/03/2024 | marko šiljeg |

>> opširnije


cover: Levitate

GHLOW: Levitate (2024)

| 25/03/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Time to Breathe

SM4LLPOX: Time to Breathe (2024)

| 24/03/2024 | horvi |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*