Jedan čovjek stoji sam na bini. Okružen mrakom, kojeg presijeca samo jedan zračak svjetlosti što dolazi iz lampe smještene negdje na podu. Prizor dobro poznat kod svih onih "one-man bendova" što imaju samo po jednog člana. No ova osoba ne traži neki kontakt s publikom. Njegova pažnja je usmjerena na jedini instrument koji ima - gitaru. I mnoštvo gitarskih pedala, poredanih ispred njega u polukrugu. Tako nekako bismo mogli zamisliti nastup ovog makedonskog glazbenika, koji djeluje pod pomalo neobičnim imenom Gaf Gam Gaf Maf. Nekada je to bio bend s klasičnom postavom. Ali nakon jednog
izdanog albuma iz prošle godine, njegov osnivač Zoran Tevdovski je, zadržavši ime benda, se otisnuo u eksperimentalne vode.
Berlin 21.08.2012 © Rasmus Andreas Hungnes
Godinama je Tevdovski skupljao razne gitarske pedale. To mu je očito bilo neka vrsta hobija. Ali neke je i sam pravio. S vremenom njihov broj je sve više rastao. A naposljetku one su postale centralni dio njegovog novog zvučnog eksperimenta. Riječ je o smionom minimalističkom konceptu, u kojemu glavnu ulogu imaju te iste gitarske pedale i gitara s njenim raznim efektima. Bez vokala, čisto instrumentalno. Tevdovski se ovdje koncentrira isključivo na gitaru, pedale i ono što se može iz toga dvoga izvući. Svrsishodno tome, i ime ovog albuma je Experimental Mod. Improvizacija je ključna u ovim četiri dugim pjesmama. Od kojih ni jedna nije ispod deset minuta trajanja. Niti imaju neka posebna imena. Titlovane su samo numeričko od 2 do 5. Očito je ta podijeljenost nastala više iz tehničkih razloga, a ne radi toga što se radi o međusobno različitim skladbama. Sat vremena dugi instrumental, u jednom komadu, bi bio ipak preveliki zalogaj za slušati.
Samo ime albuma (Experimental Mod) se može shvatiti i kao upozorenje. Tevdovski je ovdje u eksperimentalnom modusu, gdje pokušava napraviti nešto sasvim drugačije od onoga što je prije radio. Ali drugačije i od onoga što se obično može čuti. Pa čak i u onom dijelu eksperimentalne "underground" scene. Zvučna slika koju izvlači iz navedenih sredstava je zaista impozantna. Pored toga što se ovdje otkriva i kao izvrstan poznavatelj gitare, ovaj glazbenik iz Skoplja pokazuje i svoje umijeće istovremenog "baratanja" s raznim gitarskim pedalama. Fragilni, ali vrlo atmosferični zvukovi prevladavaju ovim albumom u cjelini. Gitara je potpuno izobličena kroz razne efekte. Nema nekih određenih melodijskih struktura, niti se mogu očekivati nekakva soliranja. Sve je podređeno često monotonom ambijentalizmu, koji se u sporadičnim valovima prelijeva u prostornu psihodeliju. Ali nekarakterističan
sound koji Tevdovski izvlači iz svojih gitarskih pedala je zaista iznenađujući i nesvakidanji. U svakoj pojedinačnoj kompoziciji on pažljivo odvodi slušatelja kroz nježni, izduženi crescendo do samog vrhunca. Dinamika, atmosfera stvoreni iz čudnih zvukova i efekata je njegova glavna preokupacija. Ali ono što nedostaje je više varijacija. Naravno da ovakav koncept postavlja i jasna ograničenja. No, konačni rezultat ostavlja dosta praznine.
Publika s vrlo istančanim glazbenim ukusom, žedna nečega novog i neobičnog uglavnom dobro prihvaća ovaj njegov novi projekt. A album Experimental Mod se može vidjeti kao promotivni materijal za njegove nastupe. Koji su vjerojatno puno intenzivniji od predloženog albuma. Jer u ovom slučaju nije samo uho znatiželjno, već i oko. Jer bilo bi zanimljivo pogledati performans uživo sa svim tim gitarskim pedalama i na bini usamljenim akterom, koji je odlučio otići u paralelni eksperimentalni svijet. Gdje je granica između neupotrebljivog i revolucionarnog vrlo, vrlo tanka.
ocjena albuma [1-10]: 6
z. marković // 19/09/2012