Vauuuuuu! Najbolje Smaranje do sada! Pravi potez organizatora da program Smaranja izvuče iz Močvare na posve intimnu lokaciju pokazao se nesvakidašnjim doživljajem. Do sada su programe održavali u Močvari koja se redovito pokazala prevelikim prostorom za premalo publike, pa se u principu atmosfera svodila na privatni tulum za 30-40 ljudi uključujući i same izvođače. Ovaj puta je izabrano 'egzotično' mjesto koje otprilike podsjeća na tajno sjedište misterioznih The Residents kada je jedan novinar koncem '70-tih želio napraviti interview s njima na jednoj posve nepoznatoj lokaciji San Francisca koju su mu javili putem pošte. Organizator, udruga Krlja Ustvari (
www.ususur.org i
www.myspace.com/krljaustvari) su putem e-maila sve zainteresirane obavijestili o mjestu, uvjetima i načinu izvedbe cijelog poduhvata što je pionirski korak u koncertnoj aktivnosti, barem na našem području. Dobro, koliko mi je poznato nešto slično su već radili ljudi iz Močvare i još neki organizatori, ali to se svodilo na obavijesti putem uobičajenih flyera, sms poruka i usmenom predajom, te je koncert bio otvoren za široko pučanstvo na poznatim lokacijama na savskom nasipu, ispod mosta ili po znanim squatovima ili trgovima.
nocturne © horvi
Bješe to ovako... Publika se okupila na dogovorenom mjestu i u 20 h se krenulo automobilima i pješice (desetak minuta hoda) na tajno mjesto koje će barem za sada ostati tajno. Tko prepozna po slikama koje je to mjesto onda više neće biti tajna. Prostor je underground u pravom smislu riječi, te se organizator pobrinuo za cijelu infrastrukturu - agregat, rasvjetu, tehniku, aparaturu..., tako da ništa nije manjkalo. Sami izvođači iz Francuske su bili oduševljeni prostorom i ovakvim organizacijskim potezom koji odgovara njihovom glazbenom profilu, te su nadahnuti ovom lokacijom izveli briljantan koncert.
publika © horvi
Prvi je startao
NOCTURNE, solo izvođač iz Francuske za kojeg sam u najavi koncerta napisao da je nekakav psihodelični instrumentalni elektronski monotoni davež. To se može čuti na njegovom myspaceu, no u principu radi nešto posve drugačije što doslovce obara s nogu. Predstavio se kao odličan electro-industrial artist koji izvodi tekstove na francuskom jeziku preko vokodera i nekih elektronskih pomagala tako da mu glas zvuči metalizirano i čelično, onako robotski uz podebljanu distorziju. Počeo je pulsirajućim efektima koji su glazbena razlivena smjesa ranih Throbbing Gristle, melodijskih minimalističkih sintagmi Suicide i D.A.F. electro-body basova, te sve okrenuo u eksperimentalni noise-industrial zvuk poput Einsturzende Neubauten iz faze '82-'84. Radi ovaj momak s mnogo noise efekata, vrlo je bijesan i agresivan u svojem glazbenom izrazu, te je od sredine prema kraju koncerta ušao u minimalističke strukture ne skidajući se s temeljnog electro-industrial/noise uporišta. Budući da mu je publika dobacivala pozitivne komentare na hrvatskom jeziku, na licu mjesta je komponirao skladbu "I don't speak your language" u plesnom maniru već spomenutih imena s dozom eksperimentalnog zvuka a'la Black Dice, da bi svoj nastup završio odličnim i rasplesanim pulsirajućim gotovo electro/hc komadima koji su me asocirali na spregu laganijeg Necroanal hardcorea sa svim već spomenutim utjecajima. Dokazao je Nocturne da zaslužuje daleko više publike i daleko adekvativniju promociju (barem poput Black Dice), te mnogo širi opseg publike, a kada smo poslije nastupa porazgovarali, iznenadio me s kolekcijom utjecaja koje je spomenuo. Moram priznati da osim za Cabaret Voltaire, Throbbing Gristle i Neubautene ništa drugo što je rekao nikada nisam čuo i u tome sam običan tikvan koji ne poznaje scenu kojoj on pripada. Fino smo se naslikali, te mi je dao svoj album "Fleisch Und Metall" na recenziju koja će uslijediti vrlo brzo.
smrt i čekić © horvi
Potom su svoj nastup održali
SMRT I ČEKIĆ, zagrebački dvojac kojeg čine Marek i Car (ex-Ampoule Andario) koji su pokazali da su također skloni eksperimentalnoj noise elektronici, no oni je oblikuju u melodije i hipnotičku repetativnu ritmiku. Malo su se u početku pogubili u vlastitim eksperimentima, a većinu nastupa je odradio Marek uglavnom čučajući ispod stola gdje se zabavljao poput Black Dice sa pedalama i efektima. Ima puno zanimljivih improvizacija, šumova, lomova zvukova, a najupečatljiviji dio bio je kada je napravio elektronsku noise strukturu koja me podsjetila na Timeless Pulse improvizacije, mada su njegove odrednice sasvim drukčije i temelje se na nekim posve desetim izvorima. Kako god, bilo je kratko, ali odlično.
NIHILTRONIX i ICK © horvi
A onda nakon kraćeg punjenja agregata izašao je fenomenalan trio. Dva momka i cura koji tvore jezgro
NIHILTRONIX-a i
ICK, te su onako doslovce odvalili plesni elektronski industrial do balčaka. Sve skladbe su im plesne, nabijene beatovima, puno koriste loopove i sijaset glazbenih efekata, a ambijentalno su psihodelični i melodični s mnoštvo izleta u improvizaciju i eksperimente tako da se u njihovom nastupu imalo šta za vidjeti i čuti. Prvu skladbu su ritmički izveli udaravši običnom granom pulsirajuće taktove po plastičnom demižonu postavljenom na dvije gajbe piva. He-he, nisam uzalud u najavi napisao da je potrebno donesti čekić za otvaranje velikog demižona rakije... Potom je izašla i cura koja je otpjevala nekoliko kompozicija na francuskom jeziku, a do kraja je slijedila prava đuska i relaksacija za dušu, uši i mozak. Njih troje su se tokom koncerta stalno smjenjivali na vokalima koji prate dvije krajnosti - od laganih i tihih do bijesnih, agresivnih i distorzirano nerazumljivih. Također koriste i klavijature, imaju odlične rezonancije zvuka, a uz minirno zasljepljujući efekt svjetlosnog stroboskopa svoj scenski (bolje rečeno vizualni) nastup su dovukli do same minimalističke kulminacije. Svi su plesali, drmusali se i zabavili onako pošteno kako treba, a budući da nije bilo šanka, jedina okrijepa je bila ona koju si je svaki donio ponaosob.
NIHILTRONIX i ICK © horvi
I što je iznenađujuće, zvuk u ovoj betonskoj nastambi je bio fascinantan, a svaki izvođač daleko uzbudljiviji nego li na albumima. Imali su i redara, ali on među ovom izabranom svojitom posjetitelja zaista nije imao nikakvog posla jer su svi redom došli samo zbog glazbe koju vole i s kojom žive. Kaže Tihana iz udruge Krlja Ustvari da vole ovo što rade, te ako se još nekome osim njima samima dopada to što rade dobro dođe, a ako ne, onda ionako imaju zadovoljstvo rezultata svojeg rada. Ne namjeravaju se komercijalno širiti što je u određenom pogledu i šteta, ali u svakom slučaju nisu nikakva izolirana sekta već društvo ljubitelja buntovne nepopularne glazbe.
horvi // 22/04/2008
> vidi sve fotke // see all photos
PS: Očekujemo novo Smaranje 06 tamo negdje 6.6. 2008. Zgodan datumčić za darkere...