home > interwju > LJUBOMIR JOVANOVIĆ - JOVEC: 'rani Električni orgazam je imao ograničeni rok trajanja. Danas se trudim uživati u sadašnjosti'

kontakt | search |

LJUBOMIR JOVANOVIĆ - JOVEC: 'rani Električni orgazam je imao ograničeni rok trajanja. Danas se trudim uživati u sadašnjosti'

Zahvaljujući revalorizaciji i remasterima jugoslavenskog novog vala, na youtube se odnedavno mogu pogledati dva čuvena videospota Električnog orgazma iz najranije faze. Naravno, "Zlatni papagaj" i "Krokodili dolaze", a i montirani živi snimak "Nebo", još skoro pa i najlegendarnije pjesme koju je napisao Ljubomir Jovanović - Jovec, prvotno gitarist, pa bubnjar koji je 1980. došao iz kratkotrajnog neo-hippy benda Hipnotisano pile i ostao kao gitarist u Orgazmu naredne tri godine premda je prvo bio bubnjar. A iz Hipnotisanog pileta su paralelno nastali Petar i zli vuci.
[ Ljubomir Jovanović Jovec ]

Ljubomir Jovanović Jovec   © 2021

"Nebo" je tijekom vremena otkrivena i prihvaćena kao kultna himna doživjevši niz obrada različitih žanrovskih izvođača, navedimo samo primjere Bjesova, zagrebačkih punk/gothičara Eksodus i Phantasmagoria, pa mističnog hrvatsko-švicarskog black metal projekta Petrale, pjesmu je koristio i Montaž Stroj u svojim programima... Jovec se povukao iz postave, tek se 1991. pojavio kao bubnjar i producent benda Euforija, radio je i s bendom Babe na kazetnom ostvarenju "Слике Из Живота Једног Идиота" (ITV Melomarket, 1993), a u vrijeme agresije JNA na Hrvatsku se pojavio u supergrupi Rimtutituki, združenim sastavima EKV, Partibrejkersa i Električnog orgazma koji su se 1992. vozili kamionom po Beogradu upučujući apele protiv rata nazvavši se šatro izrazom za uobičajenu poštapalicu. Dugo se o ovome projektu održanom 8.III 1992. samo površno šuškalo u medijima, a napose je tek 24 godine kasnije osvanuo kompletan video zapis na youtube.





Što se dešavalo s Jovecom nakon odlaska iz Orgazma u vrijeme trećeg albuma "Les Chansones Populaires" (1983) na kome je sudjelovao, uglavnom je bila lokalna beogradska priča jer se ionako vrlo malo znalo, a i pisalo u tek nekoliko štampanih medija (Džuboks, Rock, ITD magazin, Start, Polet...) koji su pratili ondašnju rock i pop scenu, dok su s druge strane mnogobrojni radio urednici po čitavom eteru ondašnje velike federacije bili praktički 'neuhvatljivi' zbog skraćenog opsega radio frekvencija koje su u slučaju nekoć najfluidnijeg i najšire rasprostranjenog, a danas nefunkcionalnog 'srednjeg vala/ talasa' iliti MW (medium wave) praktički poslije cirka 500 km gubile čujnost i pretapale se sa 'susjednim' frekvencijama na skali kilohertza, osobito u večernjim satima kada je atmosfera gušća. Uostalom, izuzev UKV-a ili FM-a, danas više niti jedna radio stanica ne koristi niti jedan drugi analogni signal (dugi, srednji i kratki) orijentiravši se isključivo na internet.



Bilo je to vrijeme kada se o internetu još nije ni sanjalo, fanzina još i nije bilo u onoj mjeri kao samo nekoliko godina kasnije, osobito koncem 80-ih, a Električni orgazam je slovio kreativnim bendom, uostalom, bili su učesnici čuvenog zagrebačkog bijenala 1981. nastupivši sa Classics Nouveaux, Laboratorijom, Haustorom, a u istom paketu su bili Gang Of Four i Šarlo Akrobata. Prva postava Orgazma (siječanj 1980.) uz Joveca, prvo na bubnjevima, a onda na gitari bili su Srđan Gojković Gile (gitara, vokal) i Ljubomir Đukić (klavijature, vokal), nešto kasnije je došla Marina Vulić (bas gitara), na prvom nastupu u lipnju (mala sala beogradskog SKC-a) drugu gitaru je svirao Goran Sinadinović koji je potom osnovao Petar i zli vuci, te napustio bend. Sukladno njegovom odlasku, Jovec se prebacuje na gitaru, a za bubnjeve dolazi Goran Čavajda Čavke.
[ Električni orgazam - Jovec prvi s lijeva, pa Čavke, Gile, Ljuba Đukić i Marina Vulić ]

Električni orgazam - Jovec prvi s lijeva, pa Čavke, Gile, Ljuba Đukić i Marina Vulić   © 1980

Ujesen iste godine nastupaju na Omladinskom festivalu u Subotici kada su bili diskvalificirani jer su napravili opći nered na pozornici uništavajući rasvjetu, rušeći činele i mikrofone, što je djelomice uzrokovalo i odbijanjem beogradske izdavačke kuće PGP RTB kojoj je, ustvari najviše smetalo njihovo ime. Igrom slučaja, otišli su u tadašnji zagrebački Jugoton kome nije smetalo ni ime, a niti neki skandal, te je sve u narednom periodu od prvih snimljenih pjesama na legendarnoj kompilaciji "Paket aranžman" www.terapija.net/mjuzik.asp?ID=319 objavljenoj početkom 1981. ušlo u trajnu i nezaboravnu povijest jugoslavenskog novog vala i rocka.
[ učesnici

učesnici "Paket aranžman" kompilacije, Jovec čuči zadnji zdesna   © 1981, Goran Vejvoda



Kao prvo, dobrodošao na hrvatski portal Terapija.net. Kako si? Nedavno si prebolio koronu...

Krenimo redom......

Premda je nekoliko puta ispričana priča o tvom odlasku iz Električnog Orgazma, usput, ja je baš i nisam čuo i ne znam je... Ne sjećam se da je 1983/4 išta pisalo o tome. Što se desilo nakon albuma "Les Chansones Populaires"?

Rekao si mi ranije da je prva faza Orgazma završila s drugim albumom "Lišće prekriva Lisabon" (1982) i da nije bilo odgovarajuće reakcije publike. Dobro se sjećam, bila je to fantastična godina jugoslavenskih albuma, da ih ne nabrajam... Da li je 'reakcija publike' bila tiraž ploče? Koliki je uopće bio? Ja nisam relevantan jer sam tada bio veliki fan, kupovao sam i još uvijek dan danas imam sve vaše singlove, ploče i kasete iz tog perioda
.

Pre bi rekao da se ''desilo'' posle 'Lišća', 'Les Chansones' je bio već planiran i uklapao se u ugovornu obavezu prema Jugotonu. Moj odlazak iz benda je posledica jednog prilično logičnog procesa, kako u svetu, tako i kod nas. Novi talas je jednostavno iscureo, sve ono što ga iniciralo, želja da se nešto kaže, da se razbiju okoštali uzani okviri, da se ljudi probude i razmrdaju, a sve bez nekih komercijalnih motiva, sve to je imalo ograničeni rok trajanja, medeni mesec se završio, valjalo se prilagoditi. Neki su želeli i uspeli, neki su se povukli. Poduži je spisak bendova koji su u to vreme prestali sa radom ili promenili postave i promenili svoju muzičku orijentaciju.

Objasni što je to bila prva faza Orgazma, dio tvog života u najboljoj adolescenciji...

Dovoljno je da kažem da se prvi album prodao u srebrnom tiražu (50.000 primjeraka, op. Horvi), a da je 'Lišće' završilo na rasprodaji. Nije udarao na prvu loptu, zahtevao je vreme i posvećeno slušanje. Iako je u nekim krugovima već tada stekao kultni status, činjenica je da nas nijedna televizija nije zvala, da nijedan spot nije snimljen i da smo u prvoj polovini 1983. imali samo dve svirke. Izuzetno mi je drago da je vremenom valorizovan na pravi način i da će biti reizdat, jer to ova ploča svakako zaslužuje.



U video spotu "Krokodili dolaze", na svu sreću ponovno dostupan na youtube, ti se pojavljuješ kao dostojanstveni gentleman s lakiranim cipelama u odijelu s aktovkom, moram ti spomenuti da su mnoge cure mislile da si Oliver Mandić bez žute ili crvene perike, a u "Zlatni papagaj" si na telefonskoj govornici i igraš pogo s ekipom što je danas, još jedan, fala Bogu vrijedan dokument vremena. Image je bio sukladan s vremenom, fenomenalan. Pričaj o tome...

Velika je sreća i blagoslov kada sazrevaš u vremenu koje je toliko dobrog i pozitivnog donelo i kada to radiš sa prijateljima sa kojima deliš iste vrednosti i interesovanja.. Sa druge strane, lamentiranje nad tim vremenom je prilično besmisleno, samo nas podseća na ništavilo u kome trenutno živimo. Istorija čovečanstva nas uči da ništa ne traje večito i da se dobro i loše smenjuju i da svako vreme nosi nešto svoje, protiv prirode se ne može.

Sam si odgovorio, sve u skladu sa trenutkom i sreća da su postojali autori (Boris i Tucko) koji su umeli to da materalizuju na pravi način.

Gdje je nestala Marina Vulić? Otišla je negdje ujesen 1981...

Nije nestala, ubrzo po napuštanju benda je otišla u London gde je živela do pre par godina, kada se vratila u Beograd.

Tvoja najpoznatija pjesma je "Nebo". Znaš li da je danas sviraju u obradama black metal, gothic, punk, hardcore bendovi? Kako je nastala ta legendarna pjesma?

Da se ne ponavljam, tu je odgovor..... http://nova.rs/kultura/kako-je-nastalo-ono-moje-su-nebo-vezali-zicom/ 'Vežbali smo kod mene u podrumu u Dalmatinskoj tada, i Hipnotisano pile i Orgazam. Đorđe Otašević je doneo stihove pesme, ne znam ni da li je imala neki naslov tada, za Hipnotisano pile. To je bila pesma od nekih četiri-pet strofa i bilo je tu u njoj nekog bunta, mira, cveća… Ne mogu ni da se setim, možda negde i imam celu pesmu. Sve u svemu, za taj tekst nije bila napravljena nikakva muzika. E, kako se sastavio Orgazam, "Nebo" je bilo među prve tri-čeriri pesme, sa "Konobarom", "Krokodilima", "Zlatnim papagajem". To su, koliko se sećam, prve četiri pesme. A pošto je to sve bilo kod mene u podrumu, taj papir sa tekstom se stalno tu negde provlačio. I uz tu muziku, ono što je meni izgledalo da je u novom fazonu, shvatim da pesma ima tu ritmiku koja meni odgovara za tu neku melodiju. Čak mislim da ni naslov te pesme nije bio "Nebo". Uzeo sam dve strofe, mislim prve dve, od tih četiri-pet koliko ih je bilo. Početak je ono "moje su nebo vezali žicom", a druga strofa je ispala refren i to je to. I po tom prvom stihu je pesma nazvana "Nebo". Ostale strofe su malo razvodnjavale celu priču, ali je cela pesma na toj liniji. Cela tematika bila je u tom nekom buntovnom fazonu. Postoji neka nit koja vezuje neohipi i pank, taj neki bunt protiv svega. Možda cela pesma nije zvučala toliko jako koliko jako zvuče te dve strofe kada se one izvuku. To je sad moje nagađanje, davno nisam video tu celu pesmu, ali mislim da je tekst bio malo glomazan, možda malo razvodnjen za tu priču kojoj smo mi težili, koju smo pravili' (ulomak iz tog interviewa).

Koje su točno tvoje autorske pjesme u Orgazmu? Ja znam, ali možeš li ih se uopće sjetiti nakon 40 godina?

Da znaš, ne bi me pitao :) a i piše na pločama koje imaš, "Nebo" je jedina....

(Ha-ha-ha, bilo je tricky pitanje)... Kažeš da "Lišće prekriva Lisabon" nije imao adekvatan feedback, a koliko se sjećam, a sjećam se dobro, bio je u Džuboksu uvršten na top-10 po glasovima publike uz Azru, Idole, Riblju čorbu, Bou, Divlje jagode... Mislim, u onoj konkurenciji iznimno komercijalnih i nazovimo to, 'trendly' ploča, Gile je izjavio baš u Džuboksu da "Lišće" nije pljuvanje po novom romantizmu. Što je točno bilo "Lišće"?

'Lišće' je ploča koju je grupa prijatelja snimila spontano, bez ikakvog predumišljaja kao reakciju na vreme u kome se živelo, pod uticajem muzike koja se slušala. Svako pojedinačno tumačenje je tačno i drago nam je što ih je toliko bilo. Svako nametanje bi bilo negacija naše priče.

Neočekivano je bilo da nakon "Lišća", apsolutno psihodeličnog post-punk modernog albuma sa, hm, enigmatičnim tekstovima, koji su zaista tako i djelovali u to vrijeme trendovskog otuđenja, da li danas možeš otkriti mistiku, recimo pjesme 'Četvoro", inače meni osobno jedne od najboljih na albumu? O čemu točno govori?



Ja sam "Četvoro" tumačio kroz kruženje jointa: 'ima nas previše, može samo četvoro, stojite u mestu, moraćeš da odeš' Nema dosta za više konzumenata. Da li uopće želiš pričati o tome? A bilo je zaista uzbudljivo...

Mogao bi da ponovim predhodni odgovor, a i mistika, kako si ti to definisao, bi nestala ako bi razjašnjavao, neka ostane mistično :)

Ili "Podstanar" s kojim imam problema u mojoj glavi...

Lepota je u oku posmatrača. Poznato je da nam opijati nisu bili strani i verovatno su u nekim trenutcima uticali na nas, ali nam nikada nisu bili inspiracija ili motiv, a kako je ko shvatio, rekoh na početku.

Sve je rečeno.

Nastupili ste i u Waršavi 1981. godine. Ti si tamo bio s Brygada Kryzys, danas malo znanim poljskim post-punk bendom Roberta Brylewskog i Tomasz Lipinskog. Kako je to izgledalo?

Zanimljivo je da sam ih uživo čuo prvi put posle turneje po Poljskoj, u SKCu u Beogradu. Muzika je, čini mi se bila u drugom planu, fascinantno je bilo da takav bend uopšte postoji i deluje u vreme autokratske vlasti generala Jaruzelskog. Nije im bilo uopšte lako i jednostavno.



Nakon nastupa Jugoton vam je objavio legendarni mini album "Warszawa '81" u ograničenom tiražu. Zanima me da li ste tada bili svijesni koliko dobru kvalitetnu post-punk glazbu svirate prije samog "Lišća"?

Ne, uopšte nismo bili svesni. Ja sam tek nedavno, kada sam čuo remasterovan snimak celog koncerta, postao svestan veličine i značaja tog dokumenta i jedva čekam najavljeno reizdanje. Jeste izašlo pre 'Lišća', ali smo uveliko svirali pesme koje su tek trebale da se snime.

Dakako, "Dokolica" je trebao biti hit koji nije prošao, a po meni to je trebao biti "Pođimo" ili "Afrika", a "Odelo" je trebala biti kulminacija, što ustvari i jeste bio prikaz otuđenja tog vremena.

Lako je sada biti pametan, u tom trenutku je to tako delovalo i to je bila zajednička odlika benda i izdavača, ne verujem da bi bilo koja pesma od navedenih bolje prošla.

Na "Les Chansones Populaires" si bio, kako ti se tada činilo svirati Bowiea, T-Rex, The Beatles, Velvete, The Doors, to baš i nisu bili, ajde, izuzev Bowiea neki new-wave autori...

To je jednostavno bio trenutni doživljaj pesama i bendova koje smo lično slušali, prijalo nam je to da sviramo i imali smo priliku da to snimimo.

Da te više ne gnjavim i smaram, ajde zadnje pitanje... Čime se baviš u životu? Da li uopće ikad zasviraš? I nadam se da si zadovoljan, ne samo što si napustio Orgazam...

Poslednjih 20ak godina se bavim kuvanjem i u dobroj meri uživam u tome. Ne lamentiram nad prošlošću, niti previše očekujem od budućnosti. Trudim se da uživam u sadašnjosti.

Puno ti hvala na odvojenom vremenu za ovaj intervju!

Diskografija Jovec & Električni Orgazam:

ELEKTRIČNI ORGAZAM, IDOLI, ŠARLO AKROBATA - Paket aranžman (Jugoton, 1981)
[  ]

Naslovi: 1.ŠARLO AKROBATA - Ona se budi, 2.ELEKTRIČNI ORGAZAM - Krokodili dolaze, 3.ŠARLO AKROBATA - Oko moje glave, 4.IDOLI - Schwüle über Europa, 5.ŠARLO AKROBATA - Mali čovek, 6.IDOLI - Plastika, 7.IDOLI - Maljčiki, 8.ELEKTRIČNI ORGAZAM - Zlatni papagaj, 9.IDOLI - Amerika, 10.ELEKTRIČNI ORGAZAM - Vi, 11.ŠARLO AKROBATA - Niko kao ja

ELEKTRIČNI ORGAZAM - Električni orgazam (Jugoton, 1981)
[  ]

Naslovi: 1.Električni orgazam, 2.Konobar, 3.Krokodili dolaze, 4.Voda u moru, 5.Infekcija, 6.Vi, 7.Fleke, 8.I've got a feeling (obrada The Beatles), 9.Pojmove ne povezujem, 10.Umetnost, 11.Nebo

ELEKTRIČNI ORGAZAM - Konobar/ I've got a feeling (obrada The Beatles), singl (Jugoton, 1981)

ELEKTRYCZNY ORGAZM - Warzsawa '81, live, mini album (Jugoton, 1982)
[  ]

Naslovi: 1.Električni orgazam, 2.Razgovori, 3.Konobar, 4.Leptir, 5.Vi, 6.I've got a feeling (obrada The Beatles)

Snimljeno uživo u Varšavi 8.XI 1981., klub Riviera Remont

ELEKTRIČNI ORGAZAM - Lišće prekriva Lisabon (Jugoton, 1982)
[  ]

Naslovi: 1.Pođimo, 2.Alabama, 3.Žuto, 4.Sam, 5.Glave, 6.Devojke, 7.Afrika, 8.Podstanar, 9.Leptir, 10.Bomba, 11.Nezgodno, 12.Razgovori, 13.Ona, 14.Znam, 15.Četvoro, 16.Odelo, 17.Dokolica

ELEKTRIČNI ORGAZAM - Dokolica/ Dokolica (dub verzija), singl (Jugoton, 1982)
ELEKTRIČNI ORGAZAM - Odelo/ Afrika, singl (Jugoton, 1982)

ELEKTRIČNI ORGAZAM - Les Chansones Populaires (Jugoton, 1983)
[  ]

Naslovi: 1.Locomotion (Grand Funk), 2.Citadel (The Rolling Stones), 3.Metal guru (Marc Bolan & T-Rex), 4.I'm waiting for the man (The Velvet Underground), 5.The man who sold the world (David Bowie), 6.The man who sold the world - nastavak (David Bowie), 7.Being for the benefit of mr.Kite (The Beatles), 8.When the music's over (The Doors), 9.Blue moon (Elvis Presley)

ELEKTRIČNI ORGAZAM - Locomotion (obrada Grand Funk)/ Metal guru (obrada Marc Bolan & T-Rex), singl (Jugoton, 1983)

ELEKTRYCZNY ORGAZM - Warszawa '81, integralna verzija (Yelow Dog Records, 1996)

Naslovi: 1.Električni orgazam, 2.Bomba, 3.Devojke, 4.Odelo, 5.Afrika, 6.Razgovori, 7.Podstanar, 8.Leptir, 9.Konobar, 10.Voda u moru, 11.I've got a feeling (obrada The Beatles), 12.Dokolica, 13.Vi, 14.Krokodili dolaze, 15.Zlatni papagaj

Snimljeno uživo u Varšavi 8.XI 1981., klub Riviera Remont, dopunjeno izdanje.

horvi // 26/08/2022

Share    

> interwju [last wanz]

cover: JOŠKO RATKOVIĆ - 'Mi smo bili klinci novog vala, Santorius Santorius su potreba izražavanja umjetničkog momenta bluesa i rocka'

JOŠKO RATKOVIĆ - 'Mi smo bili klinci novog vala, Santorius Santorius su potreba izražavanja umjetničkog momenta bluesa i rocka'

| 27/09/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: DRAŽEN ĐORĐEVIĆ (Dichotomy Engine): 'lomljenje gitare može da napravi jako dobar efekat'.

DRAŽEN ĐORĐEVIĆ (Dichotomy Engine): 'lomljenje gitare može da napravi jako dobar efekat'.

| 02/05/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Simon Bonney (Crime and the City Solution)

Simon Bonney (Crime and the City Solution)

| 30/11/2023 | pedja |

>> opširnije


cover: ZMAJ ORKO STAR: Još ne razmišljamo o novom albumu

ZMAJ ORKO STAR: Još ne razmišljamo o novom albumu

| 21/11/2023 | horvi |

>> opširnije


cover: GORAN POLAK: 'Šarlo je kriv za sve'.

GORAN POLAK: 'Šarlo je kriv za sve'.

| 17/09/2023 | horvi |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*