home > interwju > ...šta je bratanac, ne funkcioniše upaljač? - HARIS PILTON

kontakt | search |

...šta je bratanac, ne funkcioniše upaljač? - HARIS PILTON

Obavili smo kratki razgovor sa Igorom iz Ljubljane, likom koji stoji iza nekoliko dub/reggae/gipsy projek-imena koja možda neki znaju a neki ne... Tekst sadrži neke pomalo čudne izraze no u svakom slučaju on bolje govori naš jezik nego ja njihov pa potrebe za ispravljanjem bilo čega nema.

T: Kad ti se desio klik koji te potaknuo da se baviš glazbom, prvenstveno reggaeom, dubom i ostalim varijacijama? Koji su prvi albumi koje si preslušao a da su ti ostali u pamćenju i usmjerili te prema tome.
[ Haris ]

Haris

I: Muzika me je opčenito zanimala več od nekad, a klik o kojem pitate možda se dogodio več davne jeseni 1983 kad mi je kao malom djetetu sa ormara na glavu pala cijela reggae kolekcija LP ploča moga oca. Kažu da sam tada progovorio svoje prve riječi ... rege dub dub rege dub ... Sam se od tog dogadjaja sječam samo jake jeke (echo) i nekih povremenih sirena. Valjda da su bile od ambulantnih kola koja su došla po mene. Sječam se još, da je vozač tih kola koji je jurio gradom i vozio me u bolnicu na sav glas slušao i izmjenjavao kasete Lee Perry-ja, Scientista te King Tubby-ja. Bilo mi je vrlo čudno što se je jako dimilo u kolima mada nije vozač nimalo kočio, ali sam se svejedno smijao.
I od tada nekako upadoše u cijelu tu spiku.


T: Kako si došao do Harisa Piltona i te cijele Doggy spike i koliko je bilo teško ili lako doći do publike koja se zanimala za takvu vrstu glazbe u vrijeme kad si se počeo baviti dj-ingom?

I: Kao dj puštam reggae pod imenom High-I od svoje 18-te godine što jest sada negdje 12 godina od tada. U tom vremenu smo sa MC & Dj Ras Algeti-jem ustanovili kolektiv Positive Reality Sound baziran na roots reggae-ju, dubom 70'tih i 80'tih i na svojim verzijama tih stvari. Nastalo je desetak stvari avtorskog materiala a i promo cd Roots&Blues koji se sastajajo od mixa reggae-a sa bluesom.
Projekat Haris Pilton je nastao početkom 2007 godine sa experimentiranjem fuzije dvoje stilova: ciganske/romske glasbe & reggae-ja. A onda tu fuziju izmiješati sa različitim stilovima kao što su punk, breakbeat, drum'n'bass, electro, hip hop, surf, funk itd. itd. ...
Ideološka ideja projekta je bila napraviti zanimljivu, veselu i kritičku glasbu te javno pokazati i pružiti otpor do iskrsnulog problema romskog pitanja koji se je u Sloveniji pojavio krajem godine 2006 (problem Ambrus 2006) sa pritiskom radikalne desne vlade na tu populaciju (romi). Sa promocijom tog problema kroz glasbu i vizualnu komunikaciju (plakati, grafiti, flyeri) se je povečalo i zanimanje alternativne publike za tu glasbenu fuziju.
U isto vrijeme je po Evropi polako nastajao termin i stil BalkanBeat koji je zaobuhvačao različite mješavine balkanske glasbe sa elektroničkim beatovima i preko te scene me je upoznala evropska alternativna publika.


T: Kakva je trenutno situacija u Sloveniji, barem što se tiče nekakve reggae scene?

I: (sa reporterskim glasom):
Situacija u Sloveniji sa reggae-jem je povoljna, nitko ga ne progoni, pjesme se puštaju i po nacionalnom radiu (pogotovo Bob Marley), sve više naroda nosi dreadlockse. U zadnjim godinama dogodio se pomicaj k gangsta beatovima u dancehall-u i lagana migracija publike sa dub-a k dubstep-u.
Inače, manje više nema nekih promjena. Svi regijaši još uvijek opuš(t)eni.


T: Odakle tolka potreba za korištenjem toliko balkanske glazbe, raznih brass orkestara i ciganskih kombinacija?

I: Kao što i sam reggae koji na jamajci važi kao folk glasba i koji je nastao sa mješanjem soula , rhythm and bluesa sa afričkom, karibskom i calypso glasbom tako i na ovim prostorima kao i drugim gdje prebivaju romi, dobiva takva glasba neki novi oblik koji bismo mogli nazvati gypsy reggae. A možda bi bilo i dobro okrenuti pitanje, jer ako pogledamo ''sistem'' djelovanja ciganskih brass bandova i uličnih muzičara, oni u biti sviraju melodije i glasbu koji ljudi nekako poznaju ali uvjek dodaju i onu svoju magičnu notu. Sama ciganska glasba je mješavina raznih folk stilova : indijskog, arapskog, turskog, židovskog, balkanskog, madžarskog, francuskog, flamenco , ruskog itd... i u povezivanju sa reggaejem dobiva novu dimenziju u ethno glasbi.

T: Na soundcloud-u se može vidjeti kako surađuješ sa dosta ljudi koji se vrte oko reggaea, duba, dancehalla i ostalih milion naziva, koje bi po meni sve mogli staviti na istu stranu. Kao recimo jazz ili metal, ispod svakog od njih postoji milion varijacija no jasno pokazuju o čemu se radi. Koliko takvih suradnji je završilo na nekom opipljivom izdanju?

I: Na soundcoudu su neke od stari koje trenutačno radim a i neke suradnje sa prijateljima iz reggae i gypsy glasbene scene. Pošto je balkan beat scena još u nastanku i definiranju same sebe, ima tu mnogo experimentiranja sa tim glasbenim stilom. Tako da i različite suradnje dodaju nove puteve u tome. Osobno suradnje sa glasbenim prijateljima gledam nekako, kao kad se ekipa prijatelja skupi na malom nogometnom igralištu tamo negdje izmedju zgrada i odigra dobru utakmicu, sa puno golova, dobrih dodaja, zanimljivih dribling finti, sa malo faula i sve to u duhu veselja i dobre volje te što bolje se zabaviti a takmičenje je tek sekundarna stvar.
Od suradnji je na opipljivom izdanju izašla stvar ''Il je vedro'' obrada stare sevdalinke, koju smo skupa radili sa kolektivom Kissik iz Sovenije. A u ovoj godini pripremamo sa Gypsy Soundsystem-om iz Švicarske dvojni album sastavljen iz avtorskih stvari koje smo skupa radili.


T: Kako je došlo do suradnje sa Dubarom i La Chergom i koja je bila tvoja uloga u tome?

I: Kao što sam rekao več u prošlom odgovoru... odigrali smo par dobrih partija i još igramo. Sa Dubarom uskoro nastupamo u Ljubljani na dogadjaju zvanom DubLab, gdje čemo predstaviti svoje avtorske stvar a za La Chergu pripremam jedan remix njihove stvari sa novog albuma.

T: Jesi li ikad poželio imati bend i svirati svoju glazbu u živo umjesto za mix pultom? Imaš li to u planu?

I: Tko ne bi želio svirati u bendu i biti kul? (smijeh)
Sa producentske strane više bi volio da se koji od projekata koje radim (Haris Pilton, Doggy Brasco, King Socialismo) kada u budučnostu ostvare i u bend obliku. Sa Gypsy Soundsystemom poslje izdavanja albuma planiramo live act turneju. A kako če sve to skupa izgledati, najbolje da dodjete sami pogledati.


T: Sviraš li kakav instrument ili bi volio možda probati neki?

I: Preko projekta Doggy Brasco (trip hop, blues, r'n'r) lagano sam naučio svirati gitaru koju sam i nasnimavao na stvari koje sam radio. Inače se u produciranju koristim svim instrumentima koje onda nekako kao ideju snimim, a kasnije potražim muzičare koji te stvari odsviraju i naprave još koju varijaciju. Stav u tome mi je, da neka radi svatko ono što najbolje zna.

T: Imaš li nekog tko ti služi kao potpora u tome čime se baviš? Netko tko ti sugerira kako i što odraditi ili sve radiš apsolutno sam?

I: Manje više sve radim sam ali i svakakva sugestija drugih koji obvladaju taj posao je dobro došla. Osobno mi je to što radim hobi i tako nemam nekih daljnjih ambicija kako i što. Vrijeme če pokazati svoje. Želim što više radit i što više naučiti, tako da sa vremenom dobijam i na kvaliteti i znanju. A želio bi se time baviti zauvijek i u tom vremenu napraviti hrpu zanimljivog materiala.

T: Kakvu mjuzu slušaš trenutno, ili čak bolje pitanje, što si od friškije glazbe, svejedno da li bendova ili dj-a, slušao u zadnjih godinu dana a da bi sad mogao reći da ti se sviđa njihov rad?

I: Slušam puno različite muzike i ujednom stalno pratim što se dogadja novog na sceni. Tako da u cijelom tom bezbroju stvari tesko bi istaknuo pojednice.
Zanimljiv mi se cini projekat i album ''Rome'' kojeg su skupa radili Jack White, Norah Jones, Danger Mouse (aka Brian Burton) and Daniele Luppi 2011 godine.
Jedva očekujem novi album Tranceglobal Underground-a u suradnji sa trubačima Fanfara Tirana a i niovi album J.J. Cale-a.


T: Prvenstveno me iz prethodnog pitanja zanima kakav stav i mišljenje imaš o reggae sceni koja postoji u državama bivše juge i koga bi možda posebno istaknuo?

I: Reggae je bio uvijek vrlo prihvatljiv i omiljen na ovim prostorima tako i danas. Nikad nije prerasla scena u neku masovnu stvar, što je i po jednoj strani dobro.
Sa mogučnostima današnje audio tehnike tako i ima sve više i izproducirane mjuze tako i bendova iz krajeva bivše juge. A ima i par bendova koji su i postigli malo veči uspjeh na ovim prostorima a i ponekuda i u tudjini. Super primjer je recimo bend S.A.R.S. kojeg je glasba po mom misljenju dosla do vecinu ušiju ljudi ovih prostora. Od novih stvari super su mi dubberi Dubble iz Zagreba a i novi album benda Sopot.


T: Znam da je ovo pitanje glupe političke naravi, no zanima me kako ti gledaš na to da netko npr. skine tvoje stvari s neta? Gledaš li na to kao promociju ili krađu ili nešto treće s obzirom da se u principu materijal na netu nudi za đabe? I odmah da se ogradim od acte i sličnih glupih pizdarija jer me ne zanimaju one već to što trenutno postoje gomile i gomile veoma kvalitetnih bendova i dj-a, (neovisno kakvu glazbu izvodili) koji se ipak doimaju malima u usporedbi s onim što nam se nudi preko svih 'velikih' medija makar kvaliteta često nije na njihovoj strani?

I: Mislim da je zbog brzog tehnološkog razvoja koji je omogučio masovnu upotrebu interneta, postalo avtorsko pravo jedna od vručih pitanja današnje pravne i sociološke sfere jer je zakon o avtorskim pravima postao star za trenutačno zbivanje a i u jendom služi interesom velikih koorporacija na štetu avtora i korisnika. Takvo čuvanje zastarjelih zakona djelovanju može ogroziti razvoj kulture a i druga prava koje smo pridobili tokom ovih godina. Mada se to pitanje više odnosi na komercialne stvari i ne toliko na underground. White labeling če uvjek postojati kao što je i do sada.

T: A kad sam već kod toga imaš li komentara na trenutna brujanja oko 'legalizacije' interneta?
Meni je to malo apsurdna situacija jer ako se malo bolje pogleda, upravo radi njega trenutno i postoji brdo nepoznatih kvalitetnih glazbenika i bendova, a s druge strane, kroje ga oni sa đepom bez dna.
Što bi promjenio po tom pitanju da imaš čarobni štapić?

I: Neka svaki muzičar, dj, grupa itd. ima svoju official stranicu sa koje se mogu kupovati ili skidati stvari. Mislim da se na takav način se najbolje suportira artist koji u isto vrijeme može i preko tog dobiti informaciju i mišljenje sa strane publike o stvarima na official stranici.

T: Čime se trenutno baviš? Znam da si mi prošle godine kad si došao u Masters rekao kako tad trenutno nisi bio u nekom laufu što se tiče nastupa već si došao više radi dobre zajebancije.. kakva je situacija sada nakon što si skuhao nešto, što je to i kakvi su ti planovi?

I: Ja još uvijek pijem pivu dok pečem i kuham rakiju.
Planovi su do kraja ljeta završiti album i početi sa promocijom po Evropi.
A u pripremi je i 12 avtorskih stvari old school funk soul.-a koje radim sa jednom odličnom pjevačicom u projektu zvanom Bitter Delight.

T: Na kraju, imaš li još štogod zanimljivo podjeliti sa nama?

I: Pošto sam i sam DJ onda ču podjelit jedan vic o DJ-jevima :)
Dva DJ-ja idu u kino.
Jedan kaže drugome : ''Stvarno me zanima ko če danas puštat film!''


Random lista sa soundcloud-a:

GYPSY vs. DEVIL - Haris Pilton meets Lee Perry & Esma Redzepova ( balkan version) by harispilton

HARIS PILTON - GYPSY SOLDIERS dub + intro by harispilton

HARIS PILTON - CREATOR OPERATE dub by harispilton

HARIS PILTON - DANGEROUS BALKAN JUNGLE by harispilton

HARIS PILTON & GYPSY SOUNDSYSTEM (preview song from upcoming double album) by harispilton

mario m. // 22/03/2012

Share    

> interwju [last wanz]

cover: GATUZO: Tak nam' i treba ak' se nećemo buniti

GATUZO: Tak nam' i treba ak' se nećemo buniti

| 12/04/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Kriki (Mortal Kombat)

Kriki (Mortal Kombat)

| 11/03/2019 | ognjen bašić |

>> opširnije


cover: INTERVIEW - CAMILLA SPARKSSS

INTERVIEW - CAMILLA SPARKSSS

| 10/02/2019 | jelena vojinović |

>> opširnije


cover: MARIO BERTA (Kevlar Bikini)

MARIO BERTA (Kevlar Bikini)

| 06/12/2018 | terapija |

>> opširnije


cover: TRILOK GURTU

TRILOK GURTU

| 05/12/2018 | promo guy |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*